Haal méér uit je website: tips voor het optimaliseren van conversie

Thomas Weigl
Thomas Weigl
13 januari 2018

Inbound marketing Landingspagina

DELEN
 

Ben je blij met de leads die via je website binnenkomen? Ja? Dan is deze post niet meteen voor jou bestemd. Ben je wél op zoek naar manier om je conversieratio's te verhogen, dan lees je maar beter even voort, want net dat is wat we nastreven met CRO, ofwel Conversion Rate Optimization.

We leggen uit hoe je met kleine aanpassingen meer resultaten haalt uit je bestaande bezoekers, waardoor je conversiepercentages worden geoptimaliseerd en meer leads worden gegenereerd.

conversie-optimalisatie-website.jpg

Optimalisatie van de conversie(snelheid)

Verrassend genoeg proberen weinig marketingteams meer uit hun bestaand verkeer te halen. De overgrote meerderheid van de inspanningen is er immers op gericht om meer verkeer te genereren. En dat terwijl het huidige verkeer vaak kan volstaan ... op voorwaarde dat de conversiepercentages worden geoptimaliseerd. Dit is waar CRO in het spel komt.

Wat betekent "conversie-percentages optimaliseren"?

Websites zijn er meestal op gericht om onbekende bezoekers in leads om te zetten. Om dat ook mogelijk te maken, worden er 1.001 middelen voorzien op een site - van inschrijven op een nieuwsbrief tot het downloaden van ebooks.

Dat is een goed begin, maar de volgende stap wordt vaak over het hoofd gezien: met een doorgedreven afstemming, kunnen al deze sites worden geoptimaliseerd voor betere conversiepercentages. CRO is dan ook een enorme, nog al te vaak onbenutte opportuniteit, die voor verrassende resultaten kan zorgen wanneer ze goed wordt uitgevoerd.

Strategieën om conversie-percentages te optimaliseren 

Een eerste belangrijke stap is je eigen perspectief te veranderen: bekijk je website eens door de ogen van je bezoekers:

  • Hoe ziet de site eruit vanuit deze hoek?
  • Zijn er verwarrende struikelblokken voor bezoekers die je site voor het eerst onder ogen krijgen?
  • Is het pad naar conversie duidelijk en logisch?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Zijn de Calls-to-Action goed geplaatst en opvallend genoeg?
  • Zijn de gebruikte illustraties, (info)grafieken en statistieken relevant, veelzeggend en zinvol? Of weet je als lezer niet waar je eerst naar moet kijken, omdat er zoveel wordt aangeboden?
  • Is de hoeveelheid tekst vatbaar of wordt het soms te overweldigend voor de lezer?
  • Hoe zit het met de bruikbaarheid van je website? Kunnen bezoekers makkelijk de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn? Hoeveel klikken en paginaweergaven zijn er nodig om de bezoeker tot een lead te converteren?
  • Implementeer je SEO op een tijdige en nauwkeurige manier? Gebruik je zinvolle titels, relevante zoekwoorden en nuttige metadata?
  • Krijgen websitebezoekers geschikte conversie-opties te zien voor elke fase van de Buyers Journey, zoals relevante ebooks, whitepapers, webinars, demo's of productaanvragen?

De eerste fase bij het optimaliseren van de conversiepercentages is dus uitzoeken waarom jouw bezoekers geen leads worden (of waarom ze dat niet voldoende doen), zodat je een passend antwoord kan formuleren op die vraag.

CRO is geen giswerk, maar een proces van diagnoses maken, oplossingen implementeren en testen:

#1. Optimaliseer je landingspagina's

Als er pagina's op je website staan die slecht worden onderhouden, dan is de kans groot dat het om landingspagina's gaat. Dit zijn immers pagina's die nieuwe bezoekers niet meteen te zien krijgen, en waaraan dus ook vaak minder aandacht wordt besteed dan aan pagina's waarmee je meteen indruk wil maken.

Maar deze pagina's hebben wel een belangrijke strategische functie, want hier wordt bepaald of een bezoeker uiteindelijk een lead wordt of niet. Dus doe er alles aan om je landingspagina's aantrekkelijk te maken. Hou daarbij de volgende tips in gedachten:

  • Titel: Net als in een tijdschrift, wordt de kop van de pagina gebruikt om de lezer in de tekst te trekken en hem/haar aan te zetten om verder te lezen en door te scrollen. Dat wil je natuurlijk ook bereiken op een landingspagina.
  • Afbeeldingen: landingspagina's moeten een visueel hoofdthema hebben dat aansluit bij de kop van de pagina. De bezoeker moet nieuwsgierig worden gemaakt naar wat er nog meer volgt.
  • Kernboodschap: Maak in je tekst meteen duidelijk waarom een lezer op de pagina datgene kan lezen wat in de titel wordt genoemd. Schep relevantie en maak je belofte uit de titel hard.
  • Formulier: Om deze velden draait het uiteindelijk op je bestemmingspagina. De bezoeker moet overtuigd worden om een formulier in te vullen met zijn gegevens.
Tip: op zoek naar zowel een beginners- als expertbron? Ga 's langs bij Unbounce's 101 landing page optimisation tips.

#2. Integreer op-tekst-gebaseerde-call-to-actions in blogberichten

Een CTA plaatsen aan het eind van een blogpost is een standaardpraktijk geworden. Maar soms mist die CTA zijn doel, omdat lezers slechts een paar stukjes van de post oppakken en niet naar het einde scrollen. Hier bieden tekstgebaseerde CTA's in je blogposts een uitkomst.

Denk aan een vrijstaande rij betekenisvolle tekst die je in kopstijl tussen twee alinea's plaatst - iets wat eigenlijk eender waar in een blogpost kan. Doe dit op eenzelfde manier als bij de beeldgebaseerde CTA's in je post, en meet het succes van beide zodat je de resultaten van beide kan vergelijken.

cro-cta-in-line.png

#3. Optimaliseer je meest gelezen blogposts

Als je al een tijdje blogposts publiceert op je website, dan heb je waarschijnlijk een handvol berichten geschreven die veel beter in de markt liggen dan andere blogposts. Identificeer welke berichten erg vaak worden gelezen, maar waarbij de conversiepercentages toch duidelijk achterop hinken. Richt je eerst op die posts, en zoek uit wat daar de oorzaak van kan zijn. Komt de inhoud niet overeen met wat is aangekondigd in de titel? Is de CTA niet duidelijk? Of knelt het schoentje ergens anders?

Maar ook bij populaire blogberichten die wél hoge conversieratio's opleveren mag je niet op je lauweren rusten. Kies hier het offensief en probeer om nog meer lezers aan te trekken, door je SEO te optimaliseren en de inhoud regelmatig te updaten. Op die manier blijft het artikel vers, relevant en aantrekkelijk.

Dashboards als die van Databox helpen je om snel een overzicht te krijgen van je belangrijke KPI's en assets - en opportuniteiten te ontdekken.

dashboard-blog-optimalisatie.png

#4. Verminder de bounce rates en exit rates

Net zoals in de offline wereld, concurreer je ook op internet met heel wat andere websites die de aandacht van bezoekers pogen te trekken. Je doet er dus goed aan om de meest voorkomende obstakels in kaart te brengen en er oplossingen voor te verzinnen, zodat bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven om aan het eind van de rit tevreden leads te worden. Denk alvast aan deze struikelblokken:

  • Je website reageert niet. Ruim de helft van de gebruikers bekijkt webpagina's op mobiele apparaten. Zorg er dus voor dat je website ook op die apparaten goed wordt getoond, met landingspagina's die responsive zijn en formulieren die correct worden weergegeven.

    Een laadtijd van 25 seconden van je website? Werk aan de winkel ...

dashboard-site-performance.png

  • Je website is niet gebruiksvriendelijk. Misschien vinden bezoekers hun weg niet in de structuur van je website? Of vinden ze simpelweg de informatie niet die relevant is voor hen? Ga zeker na of alles werkt zoals het hoort. Duiken er technische fouten op? Leiden buttons naar verkeerde pagina's?

    Tools als SEMrush zijn een prima start om een assessment te maken van technische fouten op je website:
    dashboard-site-technical-seo.png

  • Je website voldoet niet aan de verwachtingen. Niet-ingeloste verwachtingen zorgen in het beste geval voor teleurstelling bij bezoekers en veroorzaken in het slechtste geval blijvende imagoschade. Verstrek dus de informatie waar je bezoekers op zitten te wachten en ga ook na of die op je website daadwerkelijk vindbaar is voor bezoekers.
  • Je bezoekers zijn niet de juiste mensen. Voor goede conversiecijfers is niet alleen je website van belang. Ook de bezoekersprofielen die worden aangetrokken moeten juist zijn. Zorg er dus voor dat de informatie die bezoekers aanzet tot doorklikken naar je website ook op je website wordt waargemaakt. Doe je dat niet, dan verlaten bezoekers je site even snel als dat ze er op terecht zijn gekomen.
  • Er zijn geen calls-to-action. Wanneer je geen call-to-action voorziet, laat je jouw bezoekers koudweg in de regen staan. Misschien willen ze zich wel inschrijven voor de nieuwsbrief na het lezen van een blogpost of enkele statische pagina's, maar vinden ze de plaats niet waar ze zich kunnen aanmelden. Zonde! Voorkom dit door je bezoekers duidelijke oriëntatiepaden te geven.

Conversie-percentages optimaliseren: is er een gouden weg?

Wie op zoek is naar leesvoer over het optimaliseren van conversiepercentages, vind op het web heel wat zinvolle best practices. Maar misschien kun je met de best practices die we hier opsomden ook al jouw voordeel doen, wanneer je merkt dat één of meerdere ervan op jouw website van toepassing zijn.

In plaats van tijd te spenderen aan de zoektocht naar meer leesvoer over deze materie, kun je dan beter tijd vrijmaken voor veel belangrijkere vragen die je helpen om je CRO-operatie succesvol te maken:

  • Wat willen jouw klanten nu echt
  • Wat resoneert het beste met ze, en
  • Waar vaart jouw bedrijf aan het eind van de rit het best bij?

Maak er werk van en het resultaat zal niet op zich laten wachten!

Meer weten over het optimaliseren van je website? Download dan nu de 20 conversietips die je onmiddellijk kan inzetten op je website

20x-lead-generation-tips-die-je-morgen-resultaten-opleveren

Noot: de originele versie van deze post werd eerder gepubliceerd op de website van collega's Trialta, een Gold HubSpot Partner in Duitsland, en aangevuld door leadstreet.

Foto-credit (top): Pamela Saunders. Plaats: Whistler (Canada) - waar downhillers de bekende ski-slopes in zomertijd spectaculair afrijden.

Thomas Weigl

Thomas Weigl

Thomas Weigl is een Inbound Marketing consultant bij TRIALTA, een Gold HubSpot Partner in Duitsland.