Hoe schrijf ik een goede blogpost: 7 pro-tips voor jouw content

Jamie Biesemans
Jamie Biesemans
18 maart 2016

Bloggen Content

DELEN

Blogposts zijn een uitstekende manier om mensen te informeren (educeren) en een eerste awareness voor jouw bedrijf te creëren. Maar laten we eerlijk zijn: de ene blogpost is de andere niet. Als jij wil scoren met een post, dan moet hij goed in elkaar zitten. Hoe meer elementen kloppen, hoe meer hij gelezen wordt en hoe beter de respons. Met andere woorden: draag zorg voor de structuur van je post. De rest volgt dan vanzelf.

Ai, daar valt het gevreesde woord: structuur

Een goede structuur - noem het eventueel ‘opbouw’, om alle associaties met een dwangbuis te vermijden - zal je enorm helpen bij het uitschrijven van je post. Het is niet voor niets dat de term ‘structuur’ ook opdook als belangrijke tip in ons ‘Hoe begin ik met bloggen’-artikel van een tijdje terug. In dit artikel wil ik vooral kijken naar welke elementen zeker niet mogen ontbreken. In een latere post zullen we het eerder over de stijl hebben.

Tip #1: Hou je post leesbaar, voor mens en SEO

Studenten journalistiek krijgen het al in de eerste les ingelepeld: de 5 W’s (Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom). Het is een handig hulpmiddel om een nieuwsbericht te schrijven, om zeker te zijn dat alle relevante informatie present is en de lezer een antwoord krijgt op al zijn vragen.

Volgens de klassieke leer moeten de antwoorden op die 5 W-vragen zelfs al in de inleiding aanwezig zijn, zodat een lezer al na enkele zinnen de essentie van het nieuws kent. Al merk je dat in veel online redacties die stelregel intussen uit het raam is gegooid, en dan evolueer je heel snel naar Buzzfeed-achtige scenario's.

blogpost-schrijven-hou-je-blogpost-leesbaar.png

Kan je dan iets met de 5 W’s bij het schrijven van een blogpost? Tot op een zekere hoogte wel, want de bedoeling is uiteindelijk om je bezoekers goed te informeren. De 5W-regel is vooral nuttig als leidraad als je achteraf je blogpost controleert. Staat alles er in wat er in moet staan (krijgt de lezer een antwoord op zijn vragen?), en zijn alle sleutelpunten echt benoemd zoals het moet?

De juiste benamingen gebruiken is belangrijk, want één structurele doelstelling bij het schrijven een blogpost is SEO-vriendelijk te blijven. Dat betekent dat je aandacht hebt voor relevante keywords*, sleutelwoorden die duidelijk aangeven waar het stuk over gaat. En dat is zowel voor Google als voor je bezoeker een goede zaak.

*Het is absoluut een goed idee om voor het starten met bloggen te researchen wat relevante keywords zijn. Een juiste selectie is belangrijk, want met keywords zorg je niet enkel voor verkeer, maar vooral voor het juiste verkeer. Goede keywords kwalificeren je bezoekers dus al ten dele.

Tip #2: Niet te social (maar wel een beetje)

Buzzfeed heeft ertoe geleid dat titels en inleidingen van artikels weinig informatie bevatten en vooral de nieuwsgierigheid prikkelen (denk aan titels zoals “Ongelooflijk wat er toen gebeurde!” en “Ze botste tegen het jongentje en je zal nooit geloven wat hij deed!”).

Dat komt omdat die media vooral inzetten op een verspreiding via social media (met het oog op native advertising, hun verdienmodel) en dus inspelen op emoties zoals verontwaardiging, verrassing of paniek. Nu is deelbaarheid via social media ook voor jouw blog een belangrijk gegeven, maar ik zou aanraden het pad van Buzzfeed niet te volgen.

drie-vuistregels-voor-goede-en-geloofwaardige-sponsored-content.png

Maak een blogpost die vooral informatief en behulpzaam is, en daardoor een hoge relevantie heeft voor jouw publiek. Dat is beter voor het vertrouwen en het verhoogt je autoriteit. En goede, handige blogposts, die worden ook massaal gedeeld. Sta het sharen dus niet in de weg - moedig het zelfs aan - maar zorg er in de eerste plaats voor dat je blogpost intrinsiek waardevol is.

TIP #3: Een goede titel = goud

Of je blogpost gedeeld gaat worden op Facebook of veel aangeklikt wordt via Google, zal sterk afhangen van de titel. Een goede titel is goud waard. Zie het zo: een titel is zoals wanneer de blikken elkaar voor het eerst kruisen op een blind date. Een eerste indruk, een wordt-dit-wel-iets-gevoel, de zin om verder te gaan: dat zit er allemaal in. Een goede titel draagt actie uit, vertelt het verhaal al een beetje, maar plaagt ook wat.

blogpost-schrijven-je-titel-is-goud-waard.png

Hetzelfde verhaal gaat op voor de inleiding, die vaak enkel met de titel gepresenteerd wordt (bijvoorbeeld in een nieuwsbrief) en dus voldoende moet prikkelen zodat de (relevante) lezer onmiddellijk denkt: “Ah, dit moet ik lezen!”.

Niet vergeten: je hoeft niet iedereen te lokken – enkel de mensen die je echt wil bereiken. En dat is het verschil met een Buzzfeed-aanpak, waar het puur om de eyeballs draait.

Tip #4: Voorzie een next-step met CTA’s

Je blogpost moet als artikel op zichzelf staan – maar het is geen solovlucht. Je wilt er iets mee bereiken: bezoekerseducatie en leads kwalificeren. Vergeet dus niet om de nodige calls-to-action te voorzien. CTA’s leiden naar meer content of wat ook de volgende stap in je buyer’s journey is. Een andere blogpost, een e-book, een nieuwsbrief, enzovoort: het hangt volledig af van wat je hebt uitgestippeld. Maar omdat niet elke lezer het einde van een blogpost bereikt, voorzie je best ook een alternatieve CTA hogerop de pagina.

marketing-automation-capteer-bezoekers-met-next-step-content.png

Tip #5: Interne links

Hypertekst. Zo noemden de dinosaurussen het internet toen het nog maar net werd uitgevonden. Hypertekst, want een pluspunt van tekst op het web is dat je het kan linken met andere tekst. Anno 2016 is dat nog altijd waar, al spreken we nu gewoon van interne links (of internal linking). Interne links zijn goed, héél goed zelfs, zowel naar het verdere verloop van de buyer’s journey als naar het engagement van bezoekers en SEO. Als Google houdt van interne links, dan moet jij dat ook doen.

Tip #6: Beelden werken

Omdat steeds meer mensen teksten eerder scannen dan ze echt grondig te lezen, is het gebruik van beelden echt wel cruciaal. En dan nog specifiek beeld met tekst.

Bij een lange tekst werkt zo’n illustratie als een visuele kapstok, een figuurlijke eyecatcher die het scannen onderbreekt en de lezer vastgrijpt. Het is een fantastische manier om je punt te maken. Geanimeerde GIF’s? Minder zo:

blogpost-schrijven-blijf-weg-van-animated-gif.png

Tip #7: De lengte van je blogpost

Over hoelang een blogpost nu juist moet zijn bestaan online epische discussies. Daar mengen we ons liever niet in. Volgens mij is er gewoonweg geen ideale lengte, maar moet de lengte in functie staan van je boodschap.

Wel één streepje advies: als het echt de spuigaten begint uit te lopen, heb je misschien te veel te vertellen voor één post. Ben je eigenlijk niet meerdere zaken aan het bespreken, dingen die je zou kunnen opsplitsen in meerdere posts?

Conclusie

Zoals bij alles komt er onvermijdelijk een einde aan elke blogpost. Probeer te streven naar een conclusie, die gerust een samenvatting mag zijn van het geheel. En vergeet ook zeker niet om een finale CTA op te nemen in je post.

Om het woord maar meteen bij de daad te voegen: klik hier om de e-book rond content en inbound marketing te downloaden:

Content Strategy for Succesful Inbound Marketing

 

Jamie Biesemans

Jamie Biesemans

Passionate about information technology, business and telecom and leading content marketing projects at leadstreet. Specialised in planning and managing content workflows, content strategy and media websites, business development, and media projects.