8 tips voor een krachtige domeinnaam

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
27 juni 2016

Website

DELEN
 

Je zoekt een geschikte domeinnaam voor je merk of bedrijf, maar hoe vind je die in een wereld waarin alle algemene domeinnamen al weggekaapt zijn? Kies een krachtige domeinnaam met deze acht tips.

8-tips-voor-een-krachtige-domeinnaam.png

#1 Kies een unieke domeinnaam

Je wilt absoluut niet dat je domeinnaam lijkt op die van een gevestigde concurrent. Zeker niet als de website van die concurrent al hoog scoort in Google. Je loopt dan een groot risico dat potentiële klanten de andere site aanzien voor die van jou en dan ben je ze kwijt. Bovendien heb je ook nog eens kans op een klacht van die concurrent wegens inbreuk op zijn merk- of handelsnaam.

Dus hoe aantrekkelijk een domeinnaam ook lijkt, als er een bedrijf is dat een vergelijkbare dienst aanbiedt, zoek best even verder.

#2 Zorg dat je domeinnaam duidelijk is

Een goede domeinnaam vertelt iets over wat jij te bieden hebt. Dat kan ook indirect zijn. ‘Hotmail’ vertelt bijvoorbeeld wat jij als klant van hun diensten kunt verwachten. In het ideale geval komen mensen op basis van je domeinnaam meteen te weten welke diensten je levert of wat je product is.

tips-voor-krachtige-domeinnaam-zorg-dat-je-domeinnaam-duidelijk-is.pngDenk er wel aan: hoe specifieker jij je domeinnaam kiest, hoe minder bewegingsvrijheid deze je biedt om in de toekomst de focus van je activiteiten te verleggen.

Bedenk welke markten jij wilt bereiken en op welke keywords je vindbaar wilt worden. Noteer deze keywords en kijk of je ze kunt combineren tot een aantrekkelijke domeinnaam, die liefst zo kort mogelijk blijft. Het kan geen kwaad om te checken waar het meest op gezocht wordt; dat kan bijvoorbeeld met de Google Keyword Planner en Google Trends.

Verwacht trouwens geen mirakels van keywords in je domeinnaam. Als je nu Metaalbedrijf.be registreert (en dat kan nog), dan is dat zeker geen garantie dat jij het best vindbare metaalbedrijf van België wordt. Het is weliswaar een SEO-factor én die telt mee voor je vindbaarheid, maar is vooral een overweging met het oog op de klant.

domeinnaam-tips-voorbeeld.png

Heb je een lokaal bedrijf, dan kan het slim zijn om je plaatsnaam of provincie in je domeinnaam op te nemen.

Update: deze reisfoto wil ik je niet onthouden. Of de domeinnaam zelf (CoalitionSkin.com) duidelijk is, daar twijfel ik wat aan. De baseline daarentegen is memorabel:

domeinnaam-coalition-skin.jpg

Wat ons bij het volgende brengt:

#3 Zorg dat je domeinnaam eenvoudig te onthouden is

Hoe vaak heb je niet ergens een website gezien en later gedacht: hoe heette die ook weer? Zonde, want je loopt prospects en mond-tot-mondreclame mis. Kies dus voor een domeinnaam die makkelijk blijft hangen.

Het kan ook omgekeerd. Makkelijk te onthouden - maar wel meer dan behoorlijk fout:

krachtige-domeinnaam-foute-naam-1.png

#4 Verwerk je merknaam in de domeinnaam

Veel bedrijven baseren hun domeinnaam op hun product of dienst, zoals smartphoto.be of hypotheekwinkel.be. Dat kan ook een prima keuze zijn voor bijvoorbeeld een webshop. Toch raden wij aan om je merknaam in de domeinnaam te vermelden, zeker als je met jouw aanpak een stempel drukt op je aanbod of dienst. Denk aan een architect, change manager of een antiquair met een exclusief aanbod.

domeinnaam-tips-hypotheekwinkel.jpg

Een merknaam is persoonlijker en herkenbaar voor je klanten. Zoals wij leadstreet.be zijn en geen inwisselbaar inboundmarketingbedrijf.be. Je hebt in je meta title en meta description nog ruimte genoeg om duidelijk te maken wat je doet. Dus ben je van plan om met je merk naam te gaan maken in jouw branche, kom er dan krachtig mee voor de dag.

Dit neemt niet weg dat het een goed idee is om een keyword in je domeinnaam te hebben. Zoals gezegd is het goed voor je vindbaarheid en geeft het bezoekers duidelijkheid over je activiteiten.

Het is ideaal als je zowel je merknaam als je keyword in de domeinnaam kunt verwerken, bijvoorbeeld omdat het één onderdeel is van het ander. Hotmail.com (opnieuw) is daarvan een bekend voorbeeld.

#5 Gebruik geen koppelstreepje in je domeinnaam

In de praktijk zal je merken dat je algauw een lange domeinnaam krijgt, omdat veel domeinnamen al geregistreerd zijn. Neem deze tip alvast ter harte: neem niet je toevlucht tot het koppelstreepje.

domeinnaam-liever-geen-koppelteken.jpg

Waarom? Eenvoudig: mensen onthouden dat koppelstreepje niet. Ze zullen je domeinnaam zonder streepje intypen en ergens anders uitkomen.

Ook lastig te spellen aan de telefoon trouwens, zo'n domeinnaam met streepje ("een gewoon streepje, géén laag streepje"). Werkelijk, als je die ellende kunt vermijden, doe jezelf dan dat plezier.

Gebruik liever ook geen cijfers in je domeinnaam, tenzij ze onlosmakelijk deel uitmaken van je merknaam (zoals de inlichtingendienst 1207.be of 9292ov.nl, de reisinformatiesite van de Nederlandse openbaar vervoersbedrijven die vernoemd is naar de vroegere informatienummers).

#6 Laat je niet verleiden tot rare spellingtrucs

Vol goede moed tik je jouw gedroomde domeinnaam in bij je hostingprovider: bezet! Een andere variatie dan? Ook bezet. En als je die ‘c’ nu eens verandert in een ‘k’? Of die ‘s’ op het einde in een trendy ‘z’? Lekker modern toch, zo’n creatieve spelling? lietstriet.be in plaats van leadstreet.be!

Toch luidt ons advies: niet doen, hoe mooi de domeinnaam er ook uitziet. Want:

  • Een ‘creatieve spelling’ dwingt je om telkens, wanneer je iemand mondeling doorverwijst naar je website, te moeten benadrukken: “met een z op het eind”.
  • Mensen zijn kort van geheugen. Ze vergeten jouw speciale spelling en tikken het woord fonetisch in bij Google ... en komen uit bij je concurrent.
  • Een creatieve spelling kan heel gauw gedateerd aanvoelen. Zo vindt niemand ‘trendz’ nog hip.

Schrijf je domeinnaam dus gewoon in normaal Nederlands of Engels. Uiteindelijk is dat veel hipper.

#7 Houd de domeinnaam zo kort mogelijk maar forceer het niet

Hoe korter de domeinnaam, hoe gebruiksvriendelijker deze is voor je bezoeker en hoe minder groot de kans op typefouten. Een korte domeinnaam ziet er prima uit op drukwerk en werkt ook goed op social media. Ook blogpost-url's zien er beter uit met een korte domeinnaam ervoor. Je kunt het zelfs mooi verwerken in je logo.

Maar met alle bovenstaande argumenten in het achterhoofd, is een korte domeinnaam vinden geen gemakkelijke opgave. Je zult waarschijnlijk de nodige namen moeten uitproberen voordat je een goede vindt.

Houd niet krampachtig vast aan een korte domeinnaam. Kies iets wat logisch is en past bij je merk en activiteit. Liever een duidelijke, langere domeinnaam dan een heel mooie en korte url die nergens op slaat.

Toch gebrand op een domeinnaam met 5 letters? Op sites als Brandtime.com vind je nog uitspreekbare (nuja) namen die je kan kopen.

domeinnaam-5-letters.jpg

#8 Gebruik de extensie van de regio waar je actief wilt zijn

Bedenk in welke regio’s je actief wil zijn. Mik je vooral op de Belgische markt? Dan is de keuze eenvoudig: registreer je domeinnaam met een .be-extensie.

Websites met nationale topleveldomeinen zijn in eigen land ook beter vindbaar dan sites met bijvoorbeeld de extensie .eu, .org of .com. Bovendien zullen veel mensen automatisch .be intikken achter je domein. Die groep wil je niet uitsluiten.

Kies dus liever niet voor .org of .eu, hoe aantrekkelijk het er ook uitziet in dat lijstje van de nog beschikbare domeinnamen (je gedroomde domeinnaam ligt bijna voor het grijpen).

Wil je ooit uitbreiden naar Nederland of Duitsland, registreer je domeinnaam dan ook alvast onder de .nl- en .de-extensies. De .com-extensie is vooral interessant als je internationaal wilt gaan met je merk.

domeinnaam-extensies.jpg

Haal vooral geen grappen uit met exotische extensies. Namen als www.targ.et, of onze eigen www.leadstre.et zien er goed uit op papier, maar vergeet het maar dat iemand deze Ethiopische extensies onthoudt.

Registreer vliegensvlug

Heb je jouw domeinnaam gevonden? Registreer deze dan vliegensvlug bij een domeinregistrar zoals Combell, zelfs al ben je er nog niet helemaal van overtuigd dat het jouw merknaam wordt. Misschien moet je zelfs eerst je domeinnaam bepalen en dan pas je merknaam. Zo belangrijk is die keuze.

ebook Waarom je nu met Inbound Marketing moet starten (en wat het precies is)

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.