In 6 stappen een sterke nieuwe website bouwen voor jouw bedrijf

Johan Vantomme
Johan Vantomme
4 februari 2015

Inbound marketing Buyer Persona Webdesign

DELEN

Op zoek naar een reden om je bedrijfswebsite onder handen te nemen? Keuze genoeg: je design is oubollig, je site is traag geworden of werkt niet op een tablet of je website scoort slecht op Google (meer hierover lees je in dit artikel). Hoe dan ook, een slechte online gebruikservaring straalt negatief af op je bedrijf. Je potentiele klanten gaan zich de vraag stellen of ook je producten of dienstverlening onder niveau is.

Ja, het internet staat vol slechte of verouderde websites. Maar laat dat vooral geen excuus zijn voor jou. Als je bereid bent om zelf wat tijd en energie te investeren, kan je snel en efficiënt een sterke site voor jouw bedrijf of merk bouwen.

In-6-stappen-een-sterke-website-bouwen-voor-jouw-bedrijf

Om je snel vooruit te helpen, heb ik hier de belangrijkste stappen-naar-een-nieuwe-website opgelijst.

1. Bepaal de strategie voor je website

Je kent als geen ander de markt waarin je actief bent, wie je klanten zijn, wat je klanten of prospecten zoeken. Stel daarom de vraag:

“Waarom bezoekt iemand mijn website en wat hoopt hij of zij daar uit te halen?”

En neen, bezoekers komen niet zomaar op je website. Ze komen ook niet voor de producten of diensten die je aanbiedt. Mensen zitten met een vraag of probleem, en zoeken naar een antwoord! Kan jij hen dat antwoord bieden, dan ben je misschien wel de partner die ze zoeken.

Een goede website ontwerp je dus op antwoorden en unieke meerwaarde voor je bezoekers. Het voornaamste doel van je website is immers je potentiele klanten zo snel en zo efficiënt mogelijk te helpen.

Een sterke website kan niet zonder een sterke onderbouw (of marketingplan). Ontwerp je website als een tool om bezoekers van antwoord te dienen, met als ultiem doel hen te overtuigen dat je bedrijf hen kan helpen met hun problemen en uitdagingen.

2. Leer je klanten kennen

De ene klant is de andere niet. Sommige klanten komen wellicht vanuit een bepaalde industrietak, anderen uit een bepaalde afdeling van een bedrijf. Probeer dat in kaart te brengen door - samen met je collega’s - buyer personas te definiëren. Stel een profiel op: wie zijn ze, wat zijn de interesses, wat zijn hun vragen, ...

Probeer je klanten te begrijpen en breng ze in kaart. Na enkele uren heb je voor je bedrijf – bijvoorbeeld – Marketing Mindy, Bakker Bart en KMO Kurt in kaart gebracht. Drie verschillende groepen profielen die potentieel hebben klant te worden bij jou, en een verschillende aanpak vragen.

buyer-persona-dwingen-je-om-customer-centric-te-denken

Als je die informatie hebt, kan je de inhoud van je website afstemmen op jouw ideale klant(en) en directe antwoorden op hun concrete vragen formuleren.

Hoe beter je je klanten kent, hoe beter je jouw website, de tone of voice en de boodschap kan afstemmen op hun noden.

3. Schrijf inhoud op maat van je buyer personas

Om er zeker van te zijn dat je content werkt, moet je ervoor zorgen dat je de juiste content levert op het juiste moment aan de juiste buyer persona. Daarvoor gebruik je best de inbound methodologie.

Die bestaat uit 4 fases:

wat-is-inbound-marketing

1. ATTRACT

Je trekt bezoekers aan op je website met goede, unieke content die een antwoord biedt op hun vragen.

2. CONVERT

Je converteert bezoekers naar leads met meer specifieke, unieke content, waarvoor je bezoeker bereid is een emailadres achter te laten.

3. CLOSE

Je communiceert met je leads en voedt ze met extra content tot het moment dat ze ervan overtuigd zijn dat je bedrijf hun partner wordt.

4. DELIGHT

Je blijft interageren met je klanten, ook nadat ze je product of dienst gekocht hebben. Zo wordt je klantenbasis een team van tevreden promotors van je merk en aanbod.

Voor iedere fase in dit traject zorg je voor unieke content.

Content werkt enkel als hij de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste bezoeker brengt.

4. Bouw een sitemap en wireframe

Zonder plan bouw je geen huis. Dat geldt ook voor een website.

We weten dat bezoekers snel een antwoord op hun antwoord wensen. We weten dat die bezoekers niet identiek zijn. We weten dat er specifieke content voor elk type gebruiker nodig is. Dus moeten we een structuur en flow opzetten voor we kunnen starten met het bouwen van die site.

Er bestaan gespecialiseerde online diensten om zo’n wireframe mooi uit te werken. De meeste van die producten hebben kan je gratis uitproberen. Neem eens een kijkje bij Axure (software) of Cacoo (online service).

Bij leadstreet gebruiken we Axure, een fantastisch product waarmee je eenvoudig wireframes en simulaties kan tonen aan je collega’s of partners.

5. Kies het juiste platform, CMS en partner

Om je website gemakkelijk zelf te onderhouden heb je een Content Management System of CMS nodig. Dat bestaat in heel wat geuren, kleuren- en prijskaartjes. Elk CMS heeft zijn eigen meerwaarde. In een vorige post hebben we 3 populaire CMS’en naast elkaar geplaatst.

Naast een CMS heb je ook een webpartner nodig. Een website bouwen is een vak apart en enkel expertise leidt tot een goed resultaat.

Agentschappen hebben de neiging om het CMS voor te stellen die ze het best kennen. Dat is niet altijd de beste keuze. Zelfs als het resultaat goed lijkt, kan het CMS te zwaar zijn of te licht uitvallen voor je toekomstige noden.

Bij leadstreet zetten we in op 2 CMS’en. WordPress is ideaal voor compacte projecten, biedt maximale vrijheid voor de klant met tal van uitbreidingsmogelijkheden en is erg budgetvriendelijk. HubSpot is dan weer geschikt voor een doorgedreven integratie van je website met inbound en marketing automation.

6. Test en optimaliseer je site voor verschillende devices

Controleer zelf of je website goed scoort op vlak van snelheid, SEO, verschillende devices, marketing, … Er bestaan fantastische tools online om je nieuwe website te testen. Een snelle zoek brengt je naar Screenfly, MobileTest.me, Optimizely, MOZ Open Site Explorer , Freegrader, …

Test-en-optimaliseer-je-site-voor-verschillende-devices

Tip: geeft je toekomstige webbouwer jou een voorstel voor een website die enkel te bekijken is op een klassieke desktop, of die heel wat Flash-technologie gebruikt – stel je dan onmiddellijk een pak vragen.

Er bestaan fantastische tools om websites te evalueren, gebruik ze!

Conclusie

Een moderne website heeft een pittig lastenboek. Je bedrijfsite moet snel zijn, inzetbaar op alle platformen, geoptimaliseerd voor mobiel, technisch geoptimaliseerd voor SEO, content makkelijk tonen, de mogelijkheid bieden tot slimme interacties en handig zijn in gebruik.

Als je partner dit kan afleveren, dan kan jij focussen op de juiste content. Ook daar kan een goede partner je op korte en lange termijn helpen. Een goede website is immers a never ending story!

Graag een gratis assessment van jouw website? Hou scoort jouw site op SEO, social, lead generation, ...? We checken je site op 17 belangrijke punten.

Een nieuwe website is meer een leuk digitaal visitekaartje voor jouw bedrijf. Een website moet interactief zijn, moet regelmatig nieuwe content brengen en door middel van de juiste interacties bezoekers omzetten naar leads en klanten.

 Plan een Inbound Marketing gesprek

 

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.