Kies het CMS voor je nieuwe website: vergelijking WordPress, Joomla en Drupal

Johan Vantomme
Johan Vantomme
15 januari 2015

Content

DELEN

Proloog – cms in de beginjaren van het internet

Voor wie het zich nog herinneren kan: in de beginjaren van het internet (zo’n twintig jaar geleden) was een cms of Content Management Systeem zeldzamer dan een pinguïn in de Sahara. Iedere pagina van een website werd manueel gecodeerd in Notepad en het koppelen van een database was een meer dan behoorlijke taak, zelfs voor een geek. Vrij snel kwamen de eerste (zelfgeschreven) tools om sneller en gemakkelijker een website te onderhouden. Het was een unieke tijd voor entrepreneurs om hulpmiddelen inzake Content Management uit te werken, het ene al revolutionairder dan het andere.

Van manueel coderen naar Out of the Box CMS

Nu zijn CMS’en volwassen geworden, en dat zorgt voor een (r)evolutie. Manueel websites coderen is niet meer van deze tijd - te tijdsintensief en bijgevolg, te duur. Het gebruik van de technologie verhuisde van de IT- naar de marketing-afdeling. Marketeers willen hun website zelf up to date houden. Eenvoud (simple – in de goed zin van het woord) primeert.  De Marketeers willen niet telkens aankloppen bij die vervelende IT-afdeling waar de focus ligt op security en continuity, en waar usability iets lager op de prioriteitenlijst staat.

google-trends-wordpress-vs-drupal-vs-joomla

De markt is nu bevolkt met CMS’en in alle maten en vormen. Er zijn populaire open-source systemen, er zijn er zelfgemaakte, er zijn dure en zelfs heel dure CMSsen.  Alle systemen hebben hun bestaansreden en USP, en dat maakt het voor de klant niet makkelijker op. Het is bovendien niet makkelijk om terug snel even uit te stappen.

Bezint eer ge begint, is de boodschap.

Wat is een CMS en waar heb ik het voor nodig?

Een CMS zorgt er voor dat gebruikers hun gegevens, teksten, beelden, content op een eenvoudige manier – zonder al te veel technische voorkennis -  kunnen invoeren in een beheermodule. Het CMS bergt die gegevens vervolgens op in een database. Via een presentatiemodule wordt de ruwe data vervolgens mooi gevisualiseerd op het web.

Met een CMS beheer en visualiseer je content.   

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw cms?

Content beheren (Back-end)
De mensen die content invoeren zijn schrijvers en geen raketgeleerden: de gebruiksvriendelijkheid van je CMS is daarom erg belangrijk. Een WYSIWYG-editor (What you see is what you get) helpt om snel en makkelijk je teksten en beelden te plaatsen.
 
Visualiseren (Front-end)
Content wordt als ruwe data opgeslagen met een minimale formatering. Het visualiseren gebeurd via templates: combinaties van html en CSS (stylesheet) die een deken over die ruwe data leggen. De meeste tools hebben verschillende thema’s of templates waardoor je snel een mooie website kan creëren.
 
Door een template te leggen bovenop de ruwe data, kan je de site visueel aantrekkelijk maken.  Kies een moderne template en kijk zeker na dat je CMS toelaat om snel van template te veranderen.

Tip!
 Hou rekening met de evolutie naar mobile! Als je site nog niet responsive is, leg dan snel een nieuwe template over je content. Doordat in een CMS de content gescheiden is van de visualisatie is kun snel een visuele update doorvoeren zonder verlies van data.

Snelheid
Telkens als een gebruiker de website bezoekt , wordt een pagina ad hoc samengesteld. De server haalt de template op, zoekt in de database naar de juiste beelden, titel, tekst, links,…  en puzzelt de pagina samen. Ieder bezoeker krijgt vervolgens zijn of haar unieke pagina voorgeschoteld.

De snelheid waarmee je website laadt is belangrijk. Niet alleen voor je bezoekers, die waarschijnlijk na 1 tot 5 seconden wachttijd wegklikken maar ook voor zoekmachines, die de laadtijd van je site meenemen in hun algoritme om je pagerank te bepalen.

Het laden van je pagina kost tijd en processorkracht. Als honderden mensen op hetzelfde moment die pagina bezoeken moet die pagina door de server honderden malen opgebouwd worden. Dat zal snel te veel worden voor de arme processor. Om dit op te vangen moet een goed caching system op je CMS geactiveerd worden, waarbij identieke pagina’s opgeslagen worden voor snelle weergave.
 
Gevonden worden
SEO is niet meer weg te denken uit het internet. Je unieke content is daarbij de grootste troef, maar vergeet niet dat je website ook SEO-technisch in orde moet zijn. Zorg ervoor dat je CMS deze techniek onder de knie heeft: ingebouwd, via plug-in of add-on.
 
Software Updates
Een CMS vind je tegenwoordig vooral als web- of cloudapplicatie, onderhouden door een bedrijf of community. Die zorgen ervoor dat je CMS up to date blijft. We raden je sterk aan je CMS up to date te houden.
 
Modules, plug-ins, thema’s en templates
De meeste open-source CMS voorzien de integratie van externe modules, plug-ins, add-ons, extensions, ... Daardoor kun je snel extra functionaliteiten inbouwen naar beheers- of visualisatiekant.
 
Te vermijden: eenheidsworst
Templates om snel een website te bouwen zijn fantastisch, maar zorg bij het gebruiken van templates dat die aangepast wordt naar de unieke look & feel van jouw bedrijf.

Welk CMS moet ik kiezen voor een nieuwe website?

Eerlijk? Eén juist antwoord bestaat niet. Het antwoord zal voor iedereen verschillend zijn: er bestaat geen CMS dat voor iedereen geschikt is.

Wil je een complexe bedrijfswebsite die schaalbaar is met doorgedreven structuur en gebruikers levels, kies dan - bijvoorbeeld - voor het open source CMS Drupal, of voor duurdere tools zoals Sitecore.

Wil je een mooie bedrijfswebsite waar je zelf de teugels in handen hebt, die je gemakkelijk kan onderhouden, waar je eenvoudig kunt bloggen, emailadressen verzamelen, formulieren plaatsen en marketing automation wil implementeren? Kies dan voor WordPress, een van onze favoriete tools.

Zoek je iets tussenin, dan is Joomla msschien de juiste keuze.

Hieronder zetten we de populairste open-source CMS'en naast elkaar: Drupal, Joomla en WordPress.

Drupal

Joomla

Wordpress

www.drupal.org

www.joomla.org

www.wordpress.org

Drupal is een krachtig system voor het bouwen van complexe websites.
Zoals bij de meest krachtige systemen is de technische instap hoger en expertise belangrijker om het systeem op te zetten en uit te bouwen.

Joomla houdt het midden tussen de developer-georiënteerde insteek van Drupal en de gebruikers-georiënteerde insteek van WordPress.

WordPress is gegroeid vanuit een blogplatform.
Door de enorme community die zorgt voor thema’s plug-ins, is het uitgegroeid tot een performant en volwaardig CMS voor allerhande websites.

kinepolis.be
flanderstoday.com

joomlacommunity.eu

lifebyessent.be
markmagazine.be

Drupal Installation Forum

Joomla Installation Forum

WordPress Installation Forum

Bij Drupal heb je de meeste technische expertise nodig.
Daarnaast is het ook de beste omgeving voor complexe sites. Bij iedere nieuwe versie wordt het gemakkelijker in gebruik.
Als je weinig technische bagage hebt, niet bereid bent om het systeem te leren of geen budget om iemand in dienst te nemen zou ik er niet aan beginnen.

Minder complex dan Drupal maar complexer dan WordPress.
Vrij eenvoudige installatie. Met een beperkte inspanning heb je Joomla vrij snel onder de knie.

Intuïtief, eenvoudig in gebruik, eenvoudig op te zetten.

Gekend door zijn krachtige taxonomie en de mogelijkheid om complexe content te taggen en in te delen.

Ontwikkeld als  community platform, met sterke social insteek.

Gemakkelijk om te gebruiken al beginner, krachtig genoeg voor ontwikkelaars en designers om efficiënt een website te maken voor klanten, die met een minimale inspanning de site verder kunnen onderhouden. Gekend voor de vele thema’s en plug-ins.

Pressflow: is een Drupal distributie met geïntegreerde verbeteringen op vlak van performantie, schaalbaarheid, testmogelijkheden.

Caching is een ingebouwd functionaliteit binnen Joomla.
Functionaliteit kan uitgebreid worden met extensions.

WP-SuperCache: WordPress plug-in die statische html pagina’s maakt van je database gestuurde content.
Gemakkelijk op te zetten en te gebruiken.

Voor complexe , geavanceerde en veelzijdige websites; voor websites met een complexe datastructuur, voor platformen met meerdere gebruikers, voor online shops.

In Joomla kan je een site bouwen met een flexibelere structuur en inhoud dan in WordPress maar nog steeds met een vrij eenvoudig , intuïtief gebruik.
Ondersteunt e-commerce , sociale netwerken en nog veel meer.

Ideaal voor relatief eenvoudige websites, zoals blog, bedrijfs- en nieuws websites die eenvoudig moeten kunnen beheerd worden door niet technische mensen.
De vele plug-ins maken WordPress interessant om snel extra functionaliteiten in te bouwen.

leadstreet en WordPress

Voor de gemiddelde gebruiker is WordPress een uitstekend CMS om je website uit te bouwen, te beheren en up to date te houden. WordPress leent zich uitstekend om je eigen eco-systeem uit te bouwen, ook al omdat het prima samenwerkt met tools zoals HubSpot, Mailchimp, Eventbrite, …

Let wel: websites bouwen is een beroep. Gebruik de kennis van een webbouwer om de fundamenten te leggen en spaar je energie om je website up to date te houden. Een website onderhouden is een continue proces. Het CMS is slechts een hulpmiddel om tot een goed resultaat te komen. Veel slechte tools zijn er niet. Wel zijn er veel CMS’en die op een verkeerde manier worden ingezet en websites die slecht onderhouden worden.

Het leadstreet-team en de ervaring met cms

Johan Vantomme, de technische man bij leadstreet, droomt ’s nachts van websites en ontwikkelde al content management systemen toen België nog in HTML schreef. Begin jaren 90 richtte hij met Antony Slabinck SISA SOFTWARE op, waar ze het CMS WebEngine ontwikkelden. Johan codeerde begin 2000 de CMS’en voor onder meer de websites ZDNet.be, ZDNet.nl (destijds: 1 miljoen bezoekers per maand), Smartbiz.be, Clickx.be en de programmatie achter de verkiezingssite Site van het Jaar (www.sitevanhetjaar.be). 

New Call-to-action

 

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.