Checklist: is het tijd om jouw website te redesignen (in 10 vragen)?

Johan Vantomme
Johan Vantomme
2 juli 2014

Webdesign

DELEN

Diamonds Are Forever is de vierde James Bond van Ian Fleming. Diamanten gaan wellicht eeuwig mee, maar spijtig genoeg gaat dat niet op voor jouw website. Waar je 15 jaar geleden koploper was met een website, en er vaak belachelijk veel geld voor moest betalen, ben je vandaag compleet achterhaald als je website 5 jaar oud is.

Checklist: is het tijd om jouw website te redesignen (in 10 vragen)?

Hier is onze checklist met 10 punten die je helpt te besluiten of het tijd is om je website te vernieuwen.

Statistiek 1
Volgens Stanford University velt 75% van de bezoekers een oordeel over je bedrijf enkel en alleen op basis van de grafische vormgeving. Hoog tijd om eens te kijken of je site wel fris oogt.

1. Mijn site werkt niet op mobiele apparaten

Ouch, misser van formaat! Google geeft aan dat 20% van de zoekopdrachten gebeuren vanuit een mobiel platform. Statistieken van onze klanten tonen aan dat vaak meer 25 % van de bezoekers de website mobiel (tablet, smartphone , …) bezoeken.

Als er bovendien iets is dat je uit mijn vorige blogpost (Vijf redenen waarom je nieuwe website een reponsive design moet hebben) moet leren: gebruikservaring telt! Je wil geen klanten verliezen aan een concurrent omdat je te laat inspeelt op de mobiele trend. Je website responsive maken is bovendien niet alleen goed voor je gebruikers, ook Google houdt van responsiveness.

2. Mijn site is in Flash en (hoera!) het is er altijd kermis

Jammer voor alle bedrijven die over een Flash website beschikken. Flash is voorbijgestreefd en … eigenlijk is het dat altijd geweest. Flash stond bij mezelf nooit op de eerste rij. Flash is moeilijk om te creëren, moeilijk om up-to-date te houden en moeilijk om te gebruiken. Er zat ook een twist in actionscript waardoor ik er nooit graag mee heb gewerkt.

checklist-is-het-tijd-om-mijn-website-te-redesignen-in-10-vragen

Ook Google en de andere zoekmachines houden niet van Flash, en dat betaal je in SEO-punten. Apple doet er nog een schepje bovenop; Flash-sites werken gewoon niet op de iPad of iPhone. Wie animaties wil gebruiken op zijn site gebruikt nu HTML5, mooi compatibel met alle moderne browsers en smartphones.

Statistiek 2
Volgens een CEI Survey is 86% van de kopers bereid om meer uit te geven na een positieve gebruikservaring. Concreet: een goeie gebruikservaring levert je hogere inkomsten.

3. Je website scoort laag bij zoekmachines

De algoritmes van zoekmachines veranderen constant. Als je website laag scoort kan dat betekenen dat een nieuwe site met een nieuwe invalshoek je SEO-waardering kan verbeteren. Vroeger bestond SEO onder meer uit een goed gestructureerde code, reliëf in de pagina, goeie beschrijvingen en veel keywords.

je-website-scoort-laag-bij-zoekmachines

De ‘Hummingbird’-update van Google zorgde voor een ommezwaai. Vandaag moet je uniek zijn en originele content hebben met hoge waarde en relevantie voor de gebruiker. Daardoor komen sites met artikels/blogs naar de voorgrond, en is content marketing zo belangrijk. Maak je geen gebruik van content of zit je originele content verscholen binnen Flash, dan is de tijd aangebroken om te upgraden!

Statistiek 3
Volgens Search Engine Journal begint 93% van alle online ervaringen met een zoekopdracht. SEO is dus van kritiek belang.

4. Bezoekers verlaten mijn site meteen en/of converteren niet

Als de Analytics van je website een hoge bounce-rate vertonen, bezoekers heel kort op je site blijven en weinig pagina’s bekijken is dit een sterke indicator dat de bezoekers je huidige website niet interessant vinden. Ook als je de ROI van je website onderzoekt en je merkt dat de bezoekers niet converteren is het wellicht tijd om je website anders te benaderen en een redesign te plannen met meer focus op je doelpubliek en de goals die je wil bereiken.

Maak niet de fout die redesign als een laag nieuwe verf over je oude site te zien. Extra kleur, wit ruimte, beelden, vet en cursief zijn niet voldoende. Bij een redesign begin je met Buying personas te definieren, de buyers journey te ontrafelen, content te plannen, goals op te stellen en… dat koppel je dan aan webarchitectuur en een nieuwe grafische vormgeving.

5. Je website ziet er verouderd uit

Websites zijn een beetje als auto’s. Na 5 jaar begrijp je niet meer waarom je dat model nu weer zo mooi vond. Websites en de technologie erachter evolueren constant. Vandaag moet je website clean zijn, met een uitstekende navigatie, snel, witruimte en … goede content.

je-website-ziet-er-verouderd-uit

Statistiek 4
Volgens een studie van ResearchGate vinden 94% van mensen en website met een goed design betrouwbaarder.

6. Je site is traag

Volgens KISSmetrics wensen 47% van de surfers dat een webpagina binnen de 2 seconden wordt geladen. Erger nog: 40% van de bezoekers haken af als ze langer dan 3 seconden moeten wachten. Met een trage website jaag je niet alleen je bezoekers op de kast, als gevolg dat ze afhaken voor ze je site hebben bezocht. Plus … een trage site heeft ook een heel nefaste invloed op de beoordeling van zoekmachines.

7. Je bent je website ontgroeid

Als je bedrijf groeit en evolueert bestaat de kans dat je website vroeger goed functioneerde, maar nu niet meer. Als je de site moeilijk kan aanpassen, als je geen plaats hebt op je site calls-to-action te plaatsen, je moeilijk nieuwe content kan posten of je bezoekers problemen hebben met het vinden van de juiste informatie, dan is een nieuwe website misschien net wat je nodig hebt om je groeiende ambities bij te benen.

8. Je merk en of je positionering is veranderd

Ook als je merk, boodschap en positionering wijzigt, en je site niet meegroeit is het tijd voor een redesign. Veel bedrijven vergeten dat een website een van de belangrijkste business assets is. Je website is vaak het eerste contact met een potentiële klant, en dus ook de eerste impressie die je als bedrijf of merk maakt bij een nieuwe klant.

Indien je site niet in lijn is met je merk, de bedrijfsfilosofie of de boodschap die je wenst te brengen, dan is het hoog tijd om een redesign in te plannen.

9. Ik kan mijn website zelf niet bijwerken

Content management systems (CMS) bestaan al jaren en zijn enorm geëvolueerd. Vroeger was er best veel maatwerk en kon de prijs van een website-met-CMS hoog oplopen. Vandaag zijn er de meest fantastische CMS’en op de markt en is kostprijs geen issue meer om er geen te gebruiken.

Een website met een toegankelijk CMS geeft je controle. Je kan zelf ingrijpen, content online zetten waar nodig om een campagne te ondersteunen. Een redesign met een shift naar een CMS is een fantastische move die je veel meer marketingslagkracht geeft.

10. Wees trots op je website!

Aarzel je na het lezen van bovenstaande 9 punten om klanten en contacten naar je website te verwijzen? Foute boel. Een website is niet langer enkel een visitekaartje. Je moet als bedrijf op het web aanwezig zijn; meer en beter dan je concurrenten. Je website is een tool die je helpt om je targets te halen, leads te genereren en trouwe en tevreden klanten te maken. Je website moet uitstralen waar je bedrijf voor staat, en daar hoort een stevige portie trots bij.

Begin er nu aan.

Plan een Inbound Marketing gesprek

Photo credit: Rookuzz via photopin cc

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.