Ouch. Je landingspagina werkt niet. Hoe bezoekers converteren naar klanten.

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
3 juni 2014

Inbound marketing Landingspagina

DELEN

Wat als je een inbound marketing campagne hebt uitgerold, je pagina’s geoptimaliseerd zijn, je bergen trafiek hebt, … en je verkoopt niets? Dan weet je toch graag wie die anonieme surfers zijn die op je website rondhangen, in je virtuele winkel rondneuzen en daarna weer weg zappen. Wie zijn ze, wat drijft hen en vooral: hoe kan ik ze converteren naar klanten?

"I’m gonna make him an offer he can’t refuse" – The Godfather
call-to-action-i-am-gonna-make-him-an-offer-he-cant-refuse

Het aantrekken van bezoekers is de eerste stap van een Inbound Marketing campagne. Maar, zodra je webstek bezoekers aantrekt, wil je ze ook converteren. Je wilt die anonieme surfer uitnodigen om een connectie te maken met jouw merk: je wilt ze overhalen om zich kenbaar te maken en minstens hun naam, maar liefst ook interesses en contactgegevens achter te laten. Hiervoor zet je calls-to-action (CTA), landingspagina’s en formulieren in.

Wat is een Call-To-Action?

Een call-to-action vraagt jou naar een eenvoudige interactie, zoals “Lees dit artikel” of “Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief”. Een CTA kan je ook vragen om iets ondernemen “Onderteken deze petitie”, of om geld te storten “Stort een bijdrage voor deze campagne”. Je kunt ze inplannen in zowat elke inbound marketing campagne, op je website, in je blogteksten, mails en in sociale media.

Inbound Marketing CTA’s komen vaak als opvallende kleurige knoppen of opvallende beelden met een duidelijke boodschap. Het visuele contrast helpt de aandacht van de bezoeker te trekken en nodigt uit tot actie.

Dosomething.org, bijvoorbeeld, windt er bijvoorbeeld geen doekjes om, en heeft een CTA-strategie op elke pagina van hun site.

call-to-action

Basis-ingrediënten voor een goede landingspagina:

1. Primaire versus Secundaire CTA’s

Wanneer er mensen landen op je website wil je hen aanzetten tot een hoofdactie: registreer, doe mee, download, enz.. Dat is je primaire CTA.

Maar mogelijk wil je daarnaast ook dat zij je volgen op sociale media, of dat ze andere artikels lezen op je website. Dat zijn je secundaire CTA’s. Door de juiste combinatie te vinden van primaire en secundaire CTA’s stel je prioriteiten en breng je je marketing strategie in balans.

2. Bepaal de acties die je bezoekers moeten uitvoeren.

Bepaal je ‘buyer persona’.

Wie ga je converteren van anonieme bezoeker naar klant? Klanten, donors, sponsors, vrijwilligers, bedrijven, enz… Beschrijf die type-persona voor jezelf: waarom komen ze naar je site, waar liggen ze wakker van en welke noden hebben ze?

Bepaal de primaire CTA

Wat is de eerste actie die je wilt dat ze ondernemen op je website. Is dat een registratie voor een aankoop? Deelname aan een event?

Bepaal de secundaire actie(s)

Dit zijn acties die minder inspanning vragen van je bezoekers, maar nog steeds waardevol zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op je nieuwsbrief, of het volgen van je blog of twitterfeed. Het lezen van je blogposts zal je bezoeker meer inzicht in je organisatie geven, in je producten en hoe ze te gebruiken – waardoor ze uiteindelijk geleid kunnen worden naar je primaire CTA.

3. Gebruik goede, efficiënte titels

Het lijkt eenvoudig, maar toch zijn er al duizenden pagina’s over efficiënt titelgebruik geschreven. Weet vooral dat het web anders in elkaar zit dan een krant of een magazine. Op je webpagina moet je niet meer vechten voor aandacht. Je lezers zijn er al. Je moet ze verleiden om een pauze te nemen en je verhaal te lezen.

Wees daarom duidelijk in je titel. Vertel ze in mensentaal wat je doet, wat je wil dat zij doen en waarom dit goed is voor hen. Belangrijk voor stijgende conversie-ratio’s is dat je bij de CTA een kernachtige en duidelijke boodschap plaatst: “Registreer nu”, eerder dan de vage “Leer meer” of “Submit” Als je titel mensen niet uitnodigt om de volgende stap te nemen – met andere woorden: te converteren – dan faalt je strategie.

4. Ontwerp om de aandacht te vatten

Je CTA moet de aandacht trekken van je bezoekers en hen uitnodigen tot actie. Simpel. Maar daarvoor moet je CTA wel opvallen.

Je kan je CTA uitvergroten, er een knop van maken of een andere, meer ongewone vorm aan geven, of je kan spelen met kleuren.

De plaats van je CTA op de landingspagina is ook erg belangrijk. Plaats je CTA boven de ‘fold’ zodat bezoekers niet ver moeten naar beneden moeten scrollen eer ze de CTA zien.

call-to-action-example

Opgelet met stock-foto’s: wees eerlijk, ook met je beeldmateriaal. Multiculturele lachende collega’s, die knipogende schoonheid plus headset of mannen in kostuums die handjes schudden: zepig en onecht. En dat vertelt meteen veel over je business.

Conclusie

Als onderdeel van een goede conversie-strategie moet je gebruik maken van heldere en aantrekkelijke Call-To-Actions op je landingspagina’s. Flauwe, vage of verkeerd geplaatste CTA’s halen je conversie-ratio’s meteen naar omlaag.

Meer weten over landingspagina's?

Lees onze volgende blogposts:

Dowload onze gratis call to action checklist

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.