Hoe bouw jij een goede site navigatie voor SEO?

Plus en passant ook een uitstekende navigatie voor je bezoekers.
Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
15 januari 2019

SEO Webdesign

DELEN

Is jouw site navigatie belangrijk voor SEO? Dat moet haast wel, toch? Maar welke pagina's moeten er dan in die navigatie staan? En moet ik enkel met SEO rekening houden bij het bouwen van mijn navigatie?

We duiken in de materie en geven je een resem praktische tips over hoe jij een goede navigatie bouwt die logisch is voor SEO én je bezoekers.

Ja. Punt. Je navigatie is belangrijk voor SEO.

Je navigatie is jouw 'prime real estate'. Jouw Veldstraat (Gent) of Meir (Antwerpen) van je website: het is het stuk dat de meeste visibiliteit geniet. Je navigatie verschijnt immers op elke pagina én is normaal gezien overal zichtbaar.

Op die navigatie vertel jij bovendien aan de wereld welke webpagina's jij het belangrijkst vindt - en dat pikt Google ook zo op. Want voor Google hebben niet alle links op je website dezelfde waarde: de links in je navigatie krijgen een fikse scheut SEO-juice.

website-navigatie-2

Maar ... schrijf je navigatie toch maar eerst voor je bezoeker!

Ook voor navigatie geldt het oude SEO-adagio: wat goed is voor je gebruiker, is (bijna altijd) ook goed voor SEO.

Je bezoekers moeten eenvoudig de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Je navigatie moet aan je bezoekers je merk en activiteiten duiden, en hen helpen in elke fase van hun aankoopproces.

Iemand die jou nog niet kent, leest graag info over je product of dienst; een prospect die een aankoop overweegt, die wil referenties en case studies bekijken op je site.

Een goede sitestructuur gaat een goede navigatie vooraf. Ook voor SEO.

Een goede navigatie is dus essentieel voor het begeleiden van je bezoekers, en die kan alleen bestaan wanneer ook de onderliggende structuur duidelijk en doordacht is.

Zonder een goed gestructureerde, geordende site (en bijhorende url-structuur) zal het lastig worden om succesvol te zijn voor SEO. Zie het als de fundering waarop jij je huis verder bouwt.

statische-website-optimalisatie-sitemap

Wat moet er zeker in de navigatie staan voor SEO-doeleinden?

Identificeer je belangrijkste pagina's en zoektermen - doe een onderzoek naar keywords (zoekvolumes, prioriteit) en je bestaande webpagina's. Definieer en route ook pagina's die jij momenteel nog mist op je site, en die je dus best toevoegt.

Analyseer ook de bestaande structuur van je site, zoals hierboven aangehaald. Cluster pagina's op een logische manier bij elkaar, en definieer de belangrijkste pagina's binnen elk van die clusters. Er is een goede ratio om die pagina's op te nemen in je navigatie.

navigatie-top-paginas

Bekijk ook in Google Analytics of binnen je HubSpot reporting je best scorende pagina's. Zijn die relevant in het verhaal dat jij wil vertellen in je navigatie? Neem ze dan op! Niet relevant? Dat kan best. Elke site heeft wel pagina's waarmee hij scoort, maar die eigenlijk ver van de kern van de activiteiten staan. Denk dan goed na of dit pagina's zijn die écht belangrijk zijn voor jou - niet elke goed scorende pagina moet in je navigatie staan.

Heb je een zoekfunctie op je site? Kijk dan ook geregeld de zoekwoorden na - die kunnen je inspiratie geven over de zoekintenties van je bezoekers, en wat ze niet spontaan vinden.

Denk ook na over conversie. Je navigatie wil informatie bieden voor elke stap in de buyers journey, dus ook voor wie op zoek is naar een conversie.  Zijn er pagina's die specifiek goed zijn in conversie? Dan is er voldoende argumentatie om die op te nemen in je navigatie.

Bekijk maar onze navigatie, bijvoorbeeld:

navigatie-conversie

Vraag: moeten alle pagina's in je navigatie staan?

Absoluut niet. Google pikt alle pagina's sowieso op via een goede sitemap. Een goede navigatie helpt Google wel om jouw site beter te begrijpen, maar het moet vooral logisch en bruikbaar zijn voor je gebruikers.

Denk na over de intentie van je bezoekers: waar zijn zij naar op zoek, en hoe kan jij het beste antwoord bieden op hun noden?

Passen een (heel) aantal pagina's daarom niet binnen die navigatie, dan is dat prima. Maar - noot in de marge - denk dan ook 's na waarom je die pagina's hebt, en welk doel ze dienen. En waar ze hiërarchisch best passen in je sitestructuur.

Vraag: moet je navigatie je sitestructuur volgen?

Nee, dat moet niet. Maar als je een goede sitestructuur hebt gebouwd, dan is het vaak wel logisch dat die gewoon terugkeert in je navigatie. Ze gaan dus vaak hand in hand.

Tip: denk goed na over de omschrijving van de topics in je navigatie

Vermijd een nietszeggende navigatie, waarbij je een structuur opbouwt als volgt:

  • Onze producten
  • Onze diensten
  • Onze klanten
  • Over ons
  • Contact

Voor je prospecten is dit nietszeggend - dit soort navelstaren toont dat je de behoeften van je bezoekers niet begrijpt.

Een betere manier is een navigatie opbouwen vanuit 3 standpunten:

  • Klanten - Waar zijn je prospecten/klanten op naar zoek? Wat zijn hun pijnpunten?
  • Bedrijf - Wat zijn jouw producten/diensten? Wat wil jij vertellen?
  • Google - Hoe kan jij Google duidelijk maken waarover je site en business gaat? Gebruik bijvoorbeeld de juiste keywords in je navigatie (en de url-structuur van die links)!

 

20-lead-generation-tips-value-proposition-voorbeelden-navigatie-google-bedrijf-klant

Op die manier kan je een verhaal vertellen in je navigatie en letterlijk de juiste doelgroep aantrekken.

Méér tips voor het aantrekken van de juiste doelgroep én conversie? We hebben er hier 20 opgelijst!

Voetnoot: is de footer een vuilbak voor alle links?

Een logische reflex zou kunnen zijn dat je links die je niet in je navigatie gebruikt dan maar in de footer plaatst. Die footer staat toch ook op elke pagina, right? Real estate 2.0! #juij!

navigatie-footer-links

Dat klopt natuurlijk wel voor een stuk. Maar als je dat op een onnatuurlijke wijze doet (je overdrijft bijvoorbeeld), dan snapt Google ook dat je hier aan stuffing doet. Ook hier geldt dus weer dezelfde logica: zorg dat je footer logisch is voor gebruikers.

Samenvatting

Je navigatie is prime real estate van je website, en geeft Google informatie over wat jij belangrijke pagina's vindt op jouw site. Maar, zoals zo vaak bij SEO: wat goed is voor je gebruikers, is goed voor SEO.

Focus daar dus eerst op. Een goede navigatie beantwoordt de vragen van je prospects, vertelt een verhaal en linkt naar je belangrijkste / meest bezochte (relevante) pagina's. In een ideaal geval is er een logica tussen de site- en de navigatiestructuur, maar dat is niet altijd het geval (of mogelijk).

Weet - jouw website is dé ideale tool om nieuwe leads te genereren. Om dat succesvol te doen, moeten je website en je aanpak echter wel zijn afgestemd op dat doel. Met onze 20 praktische conversietips kan je meteen aan de slag om méér uit je website te halen. Download nu de 20 tips en ontvang ze in jouw mailbox: 

20x-lead-generation-tips-die-je-morgen-resultaten-opleveren

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Diamond HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.