Checklist website bouwen #3: je nieuwe website gaat live

Johan Vantomme
Johan Vantomme
8 april 2015

Webdesign

DELEN

We weten allemaal dat de lancering van een nieuwe website zeker niet het einde van het gesleutel betekent. Ja, het is een belangrijk moment. En als het meezit, verloopt het allemaal vlot. Maar vertrouw niet gewoon op geluk en doe de nodige controles, tijdens én na de launch. Onze checklist helpt je daarbij.

(Psst, je hebt de vorige twee checklists website bouwen toch ook doorlopen? Kijk hier en hier!)

Een eerste pro-tip: zet je site niet live op vrijdagavond, 17:00 uur. Als er dan iets grondig fout loopt, zit je in problemenland. Je hosting-partner zal niet meer bereikbaar zijn, je copywriter vertrekt net op weekend aan zee, je DNS-beheerder blijkt ziek en je deleloper is juist vertrokken naar een LAN-Party!

Enkele tips:

  • Geef de DNS-aanpassingen de tijd om te resolven.
  • Zorg dat je url’s van je oude webpagina’s opvangt en naar de nieuwe pagina omleidt met een correcte 301.
  • Ga een finale keer door de volledige website (echt: pagina per pagina), en controleer of alle links en formulieren werken op de nieuwe locatie.
  • Controleer de snelheid van je website. Er is vaak een groot verschil tussen je ontwikkel-, je test-, en je live-omgeving.
  • Breng je nieuwe sitemaps in stelling.

checklist-website-bouwen-wanneer-je-site-live-gaat

Je website staat live

Nu begint het echte werk :-)

  • Hou je nieuwe website enkele dagen goed in de gaten en controleer je analytics dagelijks.
  • Doe een zoekopdracht en controleer of de redirects werken. Controleer of je nieuwe site al gevonden wordt.
  • Start met A/B-testing rond CTA’s en landingspagina’s.
  • Laat de wereld weten dat de website vernieuwd is:
    • Blogs zijn dé manier om trafiek naar je site te brengen.
    • Promoot je content (en website) via sociale kanalen.
    • Activeer je emailcommunicatie.

Het lijkt een uitgebreide lijst, maar eigenlijk valt het best mee. Een checklist zoals deze is natuurlijk nooit volledig. Extra tips? Laat hieronder een comment!

Download nu het ebook 'Does Your Website Make The Grade'

 

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.