Zo maak je de perfecte call to action

Johan Vantomme
Johan Vantomme
22 oktober 2014

Inbound marketing CTA Lead Nurturing

DELEN

Om de zaken maar meteen bij hun naam te noemen: content is een middel. Goede verhalen en grafieken gebruik je om bezoekers binnen te halen en vast te houden, maar dat is niet je ultieme doelstelling. Wat je echt wil, is die bezoeker converteren naar een lead. En daar heb je een sterke CTA (of Call-to-action) voor nodig.

Een CTA is een stukje content dat een bezoekers uitnodigt om een actie te ondernemen. Het is letterlijk een oproep om te handelen. De actie zelf kan erg divers zijn: een download starten, inschrijven op een nieuwsbrief, intekenen op een event, verder lezen, …

Call to actions beperken zich overigens niet tot je online platforn. Je kan en moet ze overal inzetten: binnen je marketing, op je website, in je ebook, je pdf, je brochure, onderaan een blogpost….

Wat maakt een CTA een goede CTA?

Je bent zonder enige twijfel  al massa’s CTA’s  tegen gekomen. En het verschil tussen een goede en een slechte CTA is even fundamenteel als tussen goede of slechte content. Op een goede CTA kan je niet anders dan reageren. De slechte versie irriteert je mateloos en negeer je liever.

call-to-action-nodigt-uit-tot-actie

Wat zijn de huisregels voor goede CTA’s?

Gewoonlijk wordt er op een pagina slechts een enkele CTA gebruikt. Het kan verwarrend zijn voor de gebruiker als hij keuze heeft. Meerdere Calls to action op een pagina kan als je het slim speelt – daar komen we in een volgende post op terug.

Gewoon “klik hier” of “Bestel” plaatsen is hoogstwaarschijnlijk de eenvoudigste CTA die er bestaat, maar zo makkelijk werkt het niet altijd. Als je mensen wil verleiden om echt actie te nemen en te klikken zal je een aantal cruciale elementen in acht moeten nemen.

De 3 ingrediënten voor een perfecte CTA

Veel goede dingen bestaan uit drie, en dat is voor een Call to Action niet anders:

  1. Opvallend design. Voor je op een CTA klikt, moet je die eerst opmerken. Dit is één van die momenten dat je van je corporate style-guide kan afwijken. CTA kleuren mogen contrasteren met het design van je website en het beeld moet groot genoeg zijn om voldoende op te vallen. De best scorende CTA's zijn door de band 225 pixels breed en 45 pixels hoog.

  2. Activeer je bezoeker. Het is niet voldoende om ‘verzenden’ te gebruiken als CTA tekst. Je hebt een sterk, jargonvrij en actief werkwoord nodig om aandacht te trekken.

 call-to-action-wie-kan-deze-knop-weerstaan

 

  1. Een duidelijke waardepropositie. De bezoeker moet exact weten wat er gaat gebeuren als hij op je CTA klikt. Zal er een download starten? Gaan ze zich inschrijven op een nieuwsbrief? Inschrijven voor een seminarie? Zorg dat de CTA expliciet zegt wat je kan verwachten in ruil voor je klik.

call-to-action-geef-duidelijk-je-belofte-weer

Zorg voor aangepaste landingspagina’s

Een Call to action werkt het best als de actie een bezoeker aflevert op een speciaal ontworpen landingspagina, en niet op een willekeurige pagina binnen je website.

Een CTA kan bezoekers bijvoorbeeld naar je ‘Contact us’-pagina leiden (en dat is geen echte landingspagina is). Maar dat is veel minder efficiënt dan wanneer je jouw bezoekers op een specifiek ontworpen pagina laat landen, en ze daar een gratis ebook of checklist aanbiedt.

Elke CTA moet bovendien gemaakt worden met de correcte fase van je sales funnel in het achterhoofd. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om een CTA voor een productdemo te plaatsen op een pagina die ontworpen werd voor nieuwe en onbekende bezoekers.

call-to-action-AB-testing

En dat is meteen de laatste en belangrijke stap naar de perfecte CTA. Iedere site, elke groep bezoekers is anders. Test je CTA’s uit tot je vindt wat het best bij jouw publiek hoort. Dat is geen ‘Trial & Error’, wel ‘Trial & Learn’, en de enige manier om je CTA’s te perfectioneren.

Conclusie

Het sluitstuk van een goede content marketing of inbound campagne is een onweerstaanbare Call to Action die je bezoeker een stapje verder in je sales funnel duwt. Zo’n perfecte CTA verdient evenveel aandacht en creativiteit als je content of het design van je website, en vraagt om constante testing en evaluatie. 

Download Getting started with Content Marketing

 

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.