De ultieme landing page gids

Maak waanzinnig sterke landingspagina's
Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
18 februari 2019

Inbound marketing Landingspagina Lead Generation

DELEN

Bezoekers die je op je website wil doen converteren wil je op een speciale pagina alle relevante informatie tonen. Zo'n pagina noemen we een landingspagina of landing page (of afgekort, LP): een webpagina die volledig op maat is gemaakt voor één doel en/of doelgroep. Gevolg: een hoge relevantie voor bezoekers en betere conversieratio’s voor jou.

We brengen je in 14 stappen helemaal up-to-speed met wat je moet weten over landing pages:

  1. Wat is een landing page of landingspagina?
  2. Wanneer gebruik je een landing page?
  3. Hoe bouw je de structuur van een landingspagina op?
  4. Hoe kies je een goede titel voor je landing page?
  5. Waar plaats je formulieren op een landingspagina?
  6. Hoeveel velden mag je formulier bevatten?
  7. Kies de plaats en invalshoek van je CTA bewust
  8. Geen Landing Page zonder een Thank You page
  9. Hoe promoot je een LP?
  10. Welke convertieratio’s zijn realistische targets?
  11. Praktisch: goede landingspagina providers en builders
  12. Hoe spoor je fouten op in je landingspagina’s?
  13. Optimalisatie: het belang van A/B-testen
  14. Voorbeelden van goed gemaakte LP’s

#1 Wat is een landing page of landingspagina?

Een landingspagina of landing page is een aparte webpagina die als ‘vangnet’ dienst doet bij een digitale marketing- of advertentiecampagne.

Een landing page is gemaakt voor een heel specifiek doel en/of doelgroep.

Denk bijvoorbeeld aan een speciale webpagina waarop je bezoekers ‘landen’ wanneer ze doorklikken op een (gesegmenteerde) AdWords-advertentie, of een pagina waar bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten in ruil voor download (een ebook) of afspraak.

Ze onderscheidt zich op een aantal punten van andere pagina’s:

  • Visueel en inhoudelijk is de opbouw van de pagina eenvoudig en duidelijk
  • Alles staat in het teken van één doel: conversie

Die doelgerichtheid maakt landingspagina’s uitermate geschikt om de conversieratio’s van je campagnes mee op te schroeven. En dat is efficiënter dan alleen betalen voor trafiek uit advertenties, want de prijs per nieuwe lead of sale zal al snel lager uitvallen dan wanneer er geen, of een slechte landing page wordt gebruikt.

#2 Wanneer gebruik je een landing page?

Een landing page kan in een aantal scenario’s een goede keuze zijn. De rode draad daarbij is dat de ‘intent’ of drijfveer van je bezoekers eenduidig moet zijn, zodat de pagina daar perfect op kan worden afgestemd en je bezoeker nog maar één ding te doen staat: ingaan op jouw vraag, of decall-to-action.

anatomie-van-je-landingspagina

Enkele voorbeelden:

  • Je organiseert een webinar en je wil mensen langs al je kanalen warm maken om zich daarvoor in te schrijven. Daarvoor voorzie je een landingspagina met praktische info en invulvelden voor online inschrijvingen.
  • Je voert een gerichte campagne voor een specifiek product of dienst, bijvoorbeeld met social media advertising of AdWords. Een aparte landing page die 100% aansluit op de advertentie die werd aangeklikt met een sterke CTA zal de conversies doen toenemen.
  • Je biedt een interessant ebook gratis aan als gated content? Ook daarvoor maak je een landingspagina aan waar bezoekers hun informatie kunnen achterlaten in ruil voor de download.

Als je nadenkt waar landing pages vaak gebruikt worden in een funnel, dan zie je die meest infases dieper in de funnel, typisch in middle-of-the-funnel (MOFU) en bottom-of-the-funnel (BOFU) scenario’s.

inbound-funnel-leadstreet

De drijfveren van prospects die nog maar net om de hoek komen kijken (TOFU) laten zich moeilijker achterhalen, waardoor ze lastig te kwalificeren zijn en een goede ‘message match’ moeilijker wordt.

Funnel? TOFU, MOFU en BOFU? Een uitleg lees je hier - zo ben je weer helemaal mee.

#3 Hoe bouw je de structuur van een landingspagina op?

Van het design en de content tot de plaats van de invulvelden en CTA: bij een landingspagina hoort alles te zijn afgestemd op het doel van de pagina: converteren.

Dat kan in zes stappen:

  • Relevantie is de sleutel. Zorg er dus voor dat je pagina perfect aansluit bij de CTA die je bezoekers tot doorklikken heeft aangezet. Is dat niet of onvoldoende het geval, dan zit de kans er dik in dat je bezoeker meteen weer weg is.
  • Haal potentiële exit points weg. Je wil dat je bezoeker door niets afgeleid wordt, dus ...
Verberg de navigatiebalk en gebruik geen links naar andere pagina’s. Herneem je navigatie wel terug op de “Thank you” pagina.
  • Decopy op je landingspagina gebruik je om bezoekers te overtuigen. Speel dus in op de verwachtingen die je geschept hebt (denk aan de CTA die ze net daarvoor hebben aangeklikt), leg de waarde van je aanbod uit en maak duidelijk waarom jouw aanbieding de juiste is voor jouw bezoekers. Kies ook een sterke CTA voor je button op de pagina.
  • Deopmaak van een landingspagina focust op de belangrijkste elementen: titel, aanbieding, beeld, invulvelden en formulier. Gebruik een beeld dat aansluit bij de aanbieding en een oplijsting om snel en overzichtelijk te duiden welke voordelen de aanbieding biedt. Zet de waarde van je aanbieding extra in de verf, zorg dat de pagina gebruiksvriendelijk is en dat ze de bezoekers door het proces begeleidt. Ookdesign (kleur, fonts, ...) speelt uiteraard een rol - je pagina moet onmiddellijk de juiste impressie geven
  • Vraag niet meer dan nodig. Voorzie invulvelden voor onmisbare informatie wanneer je formulieren gebruikt, maar laat andere data achterwege. Ook vanuitGDPR-standpunt een best practice.
  • Maak de paginasocial proof, maar bewaar de social deelknoppen en dergelijke voor achteraf. Zo kan iemand zijn inschrijving voor je event bijvoorbeeld wel achteraf delen met vrienden, maar verdwijnt er niemand voor die inschrijving een feit is. Blijf dus weg van uitgaande links naar Facebook of LinkedIn, dat zorgt alleen maar voor afleiding. Heb je – bijvoorbeeld – sterke statistieken, gebruik ze dan: ’2.000 bezoekers hebben dit ebook reeds gedownloaded.’

#4 Hoe kies je een goede titel voor je landing page?

Aandacht trekken, interesse vasthouden en de gewenste actie uitlokken: drie voorwaarden waaraan elke landing page moet voldoen om de kans op conversie zo groot mogelijk te maken.

Probeer geen zes objectieven in één landingspagina te tackelen. Je zal niet de bal, maar de man spelen en dat kan niet de bedoeling zijn. Kies 1 doel en focus op hoe die boodschap over te brengen.

De titel is daarbij je belangrijkste tool om bezoekers verder te laten lezen, aangezien hij door 80% van je bezoekers wordt gelezen. Dat is maar liefst vier (!) keer meer dan de rest van de tekst op je ladingspagina.

Als je weet dat je tussen de 8 en 15 seconden hebt om een bezoeker te overtuigen voor hij of zij wegklikt, dan snap je dat de titel echt een ‘prime location’ is op je pagina.

Een goede headline identificeert een probleem, herinnert de lezer hoe vervelend dat probleem is en biedt een oplossing.

Geef duidelijk weer welke zaken de bezoeker mag verwachten in ruil voor zijn tijd en gegevens. Geef niet enkel weer wat je doet of hoe je het doet – dat doet je concurrentie ook. Zorg voor waarde of voordeel.

Enkele praktische titeltips:

  • Weeg af welk type titel het best past bij een specifieke landing page.
  • Zet devoordelen van je aanbieding in de kijker in de titel
  • Gebruik 8 woorden of minder. Dat is ongeveer het aantal woorden dat ons brein in één keer oppikt.
  • Stem jetaalgebruik af op je doelgroep (tip: kijk naar jebuyer persona en segmentering).
  • Gebruik dezelfdebewoording als in je CTA of advertentie. Herkenning is de sleutel tot succes
  • Kies voorwoorden die converteren. Uit onderzoek blijkt immers dat sommige woorden nu eenmaal sneller overtuigen dan andere
  • Spreek rechtstreeks naar je lezer. Gebruik woorden als "jij" en "jouw"
  • Bedenk ook datGoogle meeleest. Zorg dus dat er eenrelevant keyword (die ook relevantis voor je lezers) in de titel staat

Hou het bovendien:

  • Relevant en interessant
  • Kort en informatief
  • Evenwichtig tussen duidelijkheid en creativiteit

optimaliseer-de-headline-van-je-landingspagina

Gebruik een subtitel (indien relevant), en hou het kort en duidelijk. Je schrijft geen novelle – maar een landingspagina. Als je moet kiezen tussen duidelijkheid en creatief – kies duidelijkheid. Een creatieve hoofding levert je misschien een glimlach op, maar meestal minder conversie.

Een regel bij best practices is dat er altijd uitzonderingen zijn. Een headline met méér dan 20 woorden kan beter converteren dan een headline van 8 woorden. Testen dus!

Laat bijvoorbeeld 1 variant online staan met een totaal andere tekst. Soms kan het zo simpel zijn dat een andere formulering van jouw titel leidt tot een spectaculaire stijging van de conversieratio. Test, meet en verbeter.

Inspiratie voor titels? Tips over To The Point Headline, de Nieuwsgierige Headline, Hoe Headline, ...lees je hier.

#5 Waar plaats je formulieren op een landingspagina?

Formulieren integreren op een landingspagina is een heel courante praktijk. In ruil voor een duidelijke tegenprestatie zet je jouw bezoekers ertoe aan om hun gegevens achter te laten, zodat je ze kan toevoegen aan je database en verder kan begeleiden bij hunbuyer’s journey.

Maar ... waar op je landingspagina neem je een formulier best op?

Grosso modo zijn er twee keuzes:boven ofonder de fold.

landing-page-foldBeide opties bieden specifieke voordelen en nadelen die weeerder al in detail bespraken, maar vooral de complexiteit van je product, dienst of aanbieding zal hier de doorslag geven.

Je bezoeker moet immers eerst overtuigd zijn, en soms is daar wat meer tekst en uitleg voor nodig dan in andere gevallen.

Gebruik formulieren ook niet meer dan nodig.Weeg af of het echt nodig is om je ebook als gated content aan te bieden en gebruik niet meer velden dan echt nuttig zijn als je toch voor een formulier kiest. Bij een heel sterke aanbieding zal iemand sneller geneigd zijn om meer velden in te vullen dan bij een minder onderscheidend aanbod.

In een zeer competitieve omgeving kan het zinvol zijn om je content ungated te plaatsen: je geeft je waardevolle ebooks, ... gewoon weg zonder een emailadres te vragen. Waanzin? De markt kapot maken voor iedereen?Of gewoon geniaal?

#6 Hoeveel velden mag je formulier bevatten?

Of, vanuit een conversiestandpunt: wanneer stel je die ene vraag te veel?

Het korte antwoord: wat is je aanbod waard? Alles hangt af van de kwaliteit en de aantrekkingskracht van je aanbod. Heb je een uniek ebook, of een exclusieve studie, dan geef je jouw bezoeker iets van waarde, en mag je in ruil behoorlijk wat terug vragen.

Kwestie van vraag & aanbod dus (aaaargh: flashback naar mijn eerste les economie door prof Mark Eyskens in Leuven):

Value is what a damn fool will pay for it.

Voor formulieren met invulvelden is de algemene theorie duidelijk: hoe meer velden, hoe lager de conversiepercentages. De hoogste conversie krijg je als je slechts 1 vraag stelt. Denk - bijvoorbeeld - aan een emailadres voor inschrijving op je nieuwsbrief. De conversie daalt met het aantal velden die je vraagt.

Analyse maakt duidelijk: met elk vraag minder die je stelt stijgt je conversie best pittig!

aantal-velden-op-een-landingspagina-conversie-optimaliseren-research

Gemiddeld hebben landingspagina's 4,5 velden. Maar, zo poneerde conversiespecialist Oli Gardner (Unbounce) een tijd terug in een presentatie op Inbound:

Stel je op je landingspagina 4 vragen ... dan kan je er evengoed 7 vragen. Unbounce's eigen data (en dat is best wat) maakt duidelijk dat de conversie dan zowat gelijk blijft.

Maar ... je moet daarbij ook rekening houden met het soort vragen die je stelt en de motivatie voor bezoekers om te antwoorden. Voor een uniek ebook ben je bereid meer gegevens achter te laten dan voor een gewone nieuwsbrief. En sommige vragen zijn nu eenmaal makkelijker te beantwoorden dan andere (bijvoorbeeld je voornaam vs je jaarlijkse inkomen). Enter BJ Fogg (Stanford University) met zijn Behavioral Model B=MAT:

20-lead-generation-tips-formulieren-conversie
  • Motivator: hoe gemotiveerd is jouw prospect voor het krijgen van je ebook, bijvoorbeeld?
  • Ability: hoe lastig is het om het formulier in te vullen?
  • Trigger: hoe kan je jouw prospect helpen de stap te nemen naar het downloaden? Wat is dat kleine, extra duwtje dat je in de copy kan plaatsen?

Het aantal en vooral de aard van de invulvelden of vragen die je stelt, is altijd een evenwichtsoefening tussen de kwaliteit en de kwantiteit van de leads die je gaat genereren.

Minder velden betekent dat je formulier minder intrusief is (= meer leads) terwijlméér velden jou méér gekwalificeerde leads opleveren. Aan jou om te beslissen wat je wil.

Ookwat je vraagt bepaalt je conversie. Vragen zoals ‘omzet’, of ‘budget’ zullen een pak minder snel beantwoord worden dan ‘bedrijfsnaam’ of ‘functie’ (het bovenstaande B=MAT-model indachtig).

TIP: Bepaal met het salesteam de gegevens die jemoet hebben om een lead te kunnen kwalificeren.

Niet enkel het aantal velden (en de aard van de vragen) bepalen je conversie. Valt jouw merk en site onder de noemer “betrouwbaar”, dan zijn mensen sneller bereid extra gegevens achter te laten. Test zelf maar: wil jij op onderstaand spammy voorbeeld je gegevens achter laten?

conversie-en-betrouwbaarheid-op-een-landingspagina-conversie-optimaliseren

Ook de relatie die je met je bezoekers opbouwt, speelt een grote rol. Een site waar je al enkele geweldig ebooks kon downloaden; daar laat je graag wat extra informatie achter.

Nu we het toch over formulieren hebben: vergeet ook je privacy-melding niet (GDPR). Een evenwichtige (normale) privacy-melding is ondertussen een evidentie. Vraag je mensen een expliciete toestemming mét een vage "we mogen alles doen met je data", dan werp je weer een drempel op. Gebruik ook hier je gezond verstand.

Extra tip: progressive profiling

Progressive profiling is een techniek waarbij je incrementeel extra informatie vraagt. De eerste keer dat een lead een ebook aanvraagt op je site, vraag je bijvoorbeeld email, naam, voornaam en bedrijfsnaam.

Bij een volgende download stel je niet dezelfde vragen, maar geef je nieuwe vragen, zoals functie, sector en bedrijfsgrootte. Bij een inschrijving op een seminar verzamel je extra kwalificerende antwoorden over hun volgende projecten, de timing die er bij hoort en prioriteiten die ze stellen.

#7 Kies de plaats en invalshoek van je CTA bewust

Het verschil tussen slechte en goede CTA (call to action) is even doorslaggevend als het verschil tussen goede en slechte content.

20-lead-generation-tips-karakteristieken-cta

Eengoede CTA kan je als bezoeker niet negeren, hij geeft je het zetje in de rug om op een aanbod in te gaan en actie te ondernemen. Noteer alvast deze drie aandachtspunten:

  • Een goede CTA heeft eenopvallend design. De button moet groot genoeg zijn, er designmatig tussenuit springen en meteen de aandacht trekken.
  • Activerend taalgebruik is essentieel voor een sterke CTA. Kies dus niet voor een ínspiratieloos ‘Verzenden’, maar gebruik liever een enthousiast ‘Ja, ik schrijf me in!’ voor een button onderaan een formulier.
  • Zorg voor eenduidelijke waardepropositie. Je bezoekers moeten precies weten wat hen te wachten staat. Worden er gegevens verzonden? Wordt er meteen een download gestart? Waar gaat de link naartoe? Communiceer dit duidelijk.

Deze tips gelden zowel voor de CTA’s die bezoekers naar je landingspagina moeten leiden als de CTA op je landing page zelf. Lees ook zekerdeze tips voor betere CTA-buttons op je landing pages.

#8 Geen Landing Page zonder een Thank You page

Spreek met twee woorden. Stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg u

Beleefd zijn is meer dan een stukje Nederpopgeschiedenis, het is een noodzakelijke afsluiter in hetinbound drieluik: call to action > landing page > Thank You-page. Je bezoeker is na jouw CTA op je landingspagina terecht gekomen, en heeft daar net de verwachte interactie uitgevoerd. Logisch toch dat je hem of haar bedankt? Meer nog – dit is het moment om je bezoeker nog meer aan je te binden.

eindstation-thank-you-pagina

De Thank You-pagina is de plaats waar je jouw belofte nakomt, waar je bezoeker zijn download kan starten, of waar ze jouw aanbod kunnen krijgen.

Je eindpunt is jouw nieuwe startpunt

Je kan een Thank You-pagina nog het best met een eindstation vergelijken. Bezoekers hebben hun reis afgerond en staan klaar om verder te gaan. Dit moment moet je aangrijpen om de aandacht van je bezoeker op nieuwe of extra boodschappen te vestigen, en de verdere reis van je bezoeker bij te sturen. Zo maak je van een eindpunt een nieuw startpunt – je site navigatie komt terug in actie en alles staat klaar om een nieuwe CTA te initialiseren.

elementen-van-een-thank-you-page

Bij het ontwerpen van een Thank You-pagina hou je rekening met deze 5 punten:

  • Navigatie. De landingspagina had als enig doel je bezoeker een formulier te laten invullen, en dus hadden we alle links weggehaald. Bij de Thank You-page daarentegen hebben we de gegevens binnen en denken we al aan een volgende stap. En dus brengen we onze navigatie terug.
  • Bedank je bezoeker oprecht voor zijn interesse in je product of aanbod. Dit hoeft niet zeemzoet te zijn, maar bij een beleefd bedankje krijg je gewoon een leuk gevoel.
  • Zorg voor eenduidelijke link naar de download, de demo of wat je ook beloofde aan je bezoeker. Met andere woorden, hou je strikt aan je belofte en ga niet uit de bocht door – bijvoorbeeld – nog extra informatie te vragen.
  • Je bezoeker heeft het einde van zijn reis op jouw site bereikt. Als je niets onderneemt is hij of zij weg. Dit is dus het moment om hem teovertuigen toch op jouw site te blijven. Dat kan door
    • Een link naar een (of meerdere) relevante blogposts
    • Een nieuwe CTA met een link naar extra content
    • Een link naar de volgende stap in zijn Buyers Journey
  • Hoe jesociale media in je Thank You-pagina opneemt is afhankelijk van het systeem of platform dat je gebruikt. Je wil in elk geval vermijden dat je aanbod beschikbaar is zonder dat het formulier van de landingspagina is ingevuld. Let dus op welke pagina je deelt via sociale media.

Stuur ook een Thank You-mailtje

Om nog meer contactpunten met je bezoeker op te zetten, vul je de Thank You-pagina aan met een automatisch gestuurde Thank You-mail. Een FUP of Follow-UP Email.

fup-mail-landing-page

Die email bevat dezelfde of extra informatie als de Thank You-page. Dat lijkt dubbelop, maar is perfect mogelijk dat je bezoeker nu geen zin of tijd heeft om in te gaan op de nieuwe CTA's op je Thank You-page, maar morgen via de Thank You-mail wel klaar is om je nieuwe aanbiedingen te bekijken (of later nog ’s op te zoeken).

En zo open je - in alle beleefdheid - de deur naar nieuwe opportuniteiten.

#9 Hoe promoot je een LP?

Een LP (landing page) bevat een aanbieding - en dus moet je nadenken hoe je die best promoot. Een webinar vraagt bijvoorbeeld een andere aanpak dan een ebook.

  • Geef je aanbieding allereerst (via een call-to-action) een plaatsje waar die logisch past. Heb je blogartikels over landingspagina's, dan verdient je ebook over landing pages op deze pagina's een plaatsje. Juiste context én de juiste intent!
  • Vind je de aanbieding cruciaal voor je succes? Overweeg die dan een plaatsje te geven in je navigatie of footer.
  • Vergeet ook niet je landingspagina te optimaliseren voor SEO. On page SEO dus (hier alles!) - zo vindt Google die makkelijker!
  • Ook social media kan een perfecte manier zijn om je aanbieding te pluggen bij je doelgroep. Lees hierbijvoorbeeld hoe je een event met social media versterkt
  • Geef je landing page een duwtje met wat paid advertising. En voorzien wat remarketing voor bezoekers die je pagina hebben bezocht zonder conversie
  • Relevante database? Mail dan het aanbod naar je contacten voor wie het relevant is.
  • Plaats op je Thank You Pagesocial share buttons - iemand die net heeft ingetekend op een event wil dat misschien tweeten naar zijn/haar contacten. En dan bereik je een nieuwe doelgroep!
  • ...

#10 Welke convertieratio’s zijn realistische targets voor een LP?

We haalden het al een paar keer aan: een goede landingspagina zorgt voor een hogere conversieratio. Maar aan welke conversiepercentages mag jij je concreet verwachten?

Uit onderzoek blijkt dat er op dat vlak nogal wat verschillen zijn van sector tot sector. Zo ligt de conversieratio in e-commerce veel lager dan in de banksector.

Algemeen mag je uitgaan van een gemiddelde dat tussen 2% en 4% ligt. Wordstream kwam in een onderzoek uit op 2,35% bij landingspagina's waarbij gebruik werd gemaakt van AdWords.
gemiddelde-conversieratios-van-landingspaginas

#11 Praktisch: goede landing pagina providers en builders

Een eerste reflex is gewoon kijken of je het binnen jebestaande CMS (HubSpot, WordPress, Craft CMS, Drupal, ...) kan maken. Tools die je kent, en waarin het ongetwijfeld makkelijk bouwen is.

Waarom dan overwegen met Landing Page Builder software te werken? Wel ... die tools zijn specifiek ontworpen voor dat doel. Met vooraf gedefinieerde (kant-en-klare) templates, meer mogelijkheden tot integratie, A/B tests, ... gewoon de meer geavanceerde optie.

Wij, bij leadstreet, hebben een bijzondere boon voor deHubSpot-software. De modulaire opbouw van pagina's, de integratie met de call to actions, formulieren, database, email, ads, ... maakt het bijzonder eenvoudig een campagne op te starten. Een integratie die efficiëntie en schaalbaarheid als voordeel heeft.

landing-page-builder-hubspot

Andere uitstekende en courante opties zijnUnbounce ofLeadpages.G2Crowd, een prima vergelijkingsite waar wij graag gaan checken, geeft ook nog Instapage, Mailchimp, en ClickFunnel mee.

#12 Hoe spoor je fouten op in je landingspagina’s?

Presteert een van je landing pages onder de verwachtingen? Dan is de hoogste tijd om na te gaan waar het schoentje wringt. Leg de aandachtspunten die we in dit artikel opsommen eens naast je niet-presterende pagina’s en ga na waar het anders en beter kan.

Hier zijn 4 vragen die je bezoeker in meteen beantwoord wil zien als hij of zij op je landingspagina terecht komt.

Gebruik deze lijst om elke pagina af te checken voor je publiceert, en ga pas live als je je ogenblikkelijk de antwoorden vindt.

  1. Wat is de aanbieding?
  2. Wat is mijn voordeel?
  3. Waarom heb ik dit nu nodig?
  4. Hoe kan ik dit krijgen?

Alles in kaart gebracht, de verbeterpunten gespot en oplossingen bedacht? Breng dan je veranderingen aan en test de nieuwe en oude versie van je landingspagina naast elkaar, zodat veranderingen in conversies meteen duidelijk worden.

#13 Optimalisatie: het belang van A/B-testen

Wil je jouw pagina’s verder optimaliseren? Dan kan je aan de slag met A/B testing.

Een goede start bij dit soort testen is de resultaten van een bestaande pagina te bekijken. Analyseer daarbij zeker:

  1. Aantal bezoekers op je pagina
  2. Conversie op de pagina
  3. De tijd gespendeerd op de pagina

In onderstaand voorbeeld zie je data die HubSpot je bijvoorbeeld meegeeft. Naast onderstaande cijfers krijg je extra het aantal nieuwe contacten en (als je de koppeling maakt met je klantendata) hoeveel klanten er uit deze landingspagina zijn voortgekomen.

landing-page-results

Deze landingspagina doet het prima, met een conversie van méér dan 20%, en een gemiddelde tijd-op-pagina van 100 seconden.

Wil je aan de slag met het testen van elementen? Kleine tweaks kunnen soms een groot verschil maken. Weet evenwel dat je ook voldoende data moet hebben om een test goed uit voeren.

Elementen die je zeker wil testen:

  • Headlines. De titel van je pagina is het eerste wat je bezoeker ziet, en een van de eerste zaken die je moet testen.
  • Copy. Kort, lang, …? Bulletpoints doen het vaak goed op een landingspagina (“… in dit ebook lees je o.m. …”), dus probeer dat zeker uit.
  • Beelden. Ons brein is geprogrammeerd om eerst beelden te scannen voor tekst, dus zorg zeker voor een passend, consistent en relevant beeld.
  • Call-to-actions. Kleur, grootte, plaatsing, … kunnen conversie beïnvloeden. Zorg sowieso voor een wervende, activerende actie.
  • Formulieren. Zoals hierboven beschreven, kan het aantal velden op een formulier bepalend zijn voor conversie. Maar denk ook ’s na over de omschrijving van de velden.

Goede landingpagina-tools hebben een ingebouwde AB-testing waarmee je aan de slag kan.

#14 Voorbeelden van goed gemaakte LP’s

Om af te sluiten enkele voorbeelden van een aantal klassieke, en minder klassieke landingspages.

Een absolute klassieke LP is deze vanLiantis. Een 2-kolomstructuur, waarbij in de linkerbalk de belofte zowel in titel als beeld wordt herhaald, en in de tekst in bullet-vorm de voordelen van het ebook worden gegeven:

liantis-landing-page-example

Een variant op een ebook-download zie je bijLater, waarbij gebruik wordt gemaakt van een 1-koloms-structuur, met formulier boven de fold:

later-landing-page

Een ander voorbeeld van een ebook-download is Unbounce. Een druk op de CTA bovenaan op dezePillar Content Page opent het formulier:

unbounce-landing-page-example

Een bijzonder cleane pagina is deze van Uber. Recht toe-recht aan, maar helemaal logisch. Ik wil me aanmelden als passagier? Dit is hoe je het doet:

uber-landing-page-example

Een slimme landingspagina is die van HubSpot. Wil je aan een cursus van HubSpot's Academy starten, dan moet je eerst gratis account aanmaken. Dat kan snel via een koppeling met je Google-account, of via het invullen van het form. Ze geven ook een voortgang-balkje mee, zodat je perfect weet wat er nog komt:

hubspot-landing-page-example

Een alternatieve manier om data te capteren is die van Drift, waarbij ze geen formulier gebruiken, maar via een chatbot data capteren. Technically niet echt een klassieke landingspagina, maar wel verrassend en slim:

drift-landing-page-example

Zelf waanzinnig sterke landingspagina's maken?

Het start met het definiëren van jouw doelgroep, een funnel met conversiestappen uittekenen en content creeëren. Want dan pas spreek jij je doelgroep écht goed aan.

We helpen je graag je bestaande plan nakijken, optimaliseren of opbouwen.Geef ons een seintje. Vrijblijvend, en je haalt er gegarandeerd een pak extra tips mee binnen.

Plan een Inbound Marketing gesprek

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Diamond HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.