Straffe pillar pages: 5 voorbeelden van goed gestructureerde content pagina's

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
28 februari 2018

Content SEO

DELEN

Wil je jouw website hoger doen scoren in de zoekresultaten, dan doe je er goed aan om niet alleen bij de productie van je content aan SEO te denken, maar ook de structuur van je content zo efficiënt mogelijk aan te pakken.

Content pillar pages zijn hierbij een efficiënte tactiek: door je content per thema te bundelen op aparte hero-pagina’s, ontstaan er content clusters die sneller worden opgepikt door Google.

scoren-in-seo-met-content-topic-clusters-en-pillar-pages

Dat de voordelen van pillar pages legio zijn, lieten we in een eerdere blogpost al zien. Maar soms maken enkele goede voorbeelden meer duidelijk dan duizend woorden.

Zoals bij deze sterke pillar pages:

#1 Unbounce: The 7 Principles of Conversion-Centered Design (Unbounce)

Unbounce specialiseert zich in landingspagina’s, en bundelt zijn core expertisecontent in netjes uitgewerkte clusters. Zoals bij deze hero-pagina over efficiënte, conversiegerichte marketingcampagnes.

voorbeelden-content-pillar-pages-unbounce

Hoewel de pagina op het eerste zicht erg minimalistisch lijkt, zit er een weelde aan content achter: zeven lijvige long reads over de designprincipes die op de hero-pagina worden aangehaald door Unbounce. Die ‘rust’ werkt overzichtelijk voor de bezoeker, terwijl de onderliggende content SEO-technisch correct is opgebouwd en heel wat informatie aanreikt.

Bovenaan de pagina lees je wat je binnen deze thematische cluster mag verwachten, waarna de relevantie van elk onderliggend contentitem kort maar krachtig wordt geduid. De content is bovendien op meerdere manieren bereikbaar: langs de klikbare headers, maar ook via de links in de navigatiebalk aan de linkerkant. Klik je door, dan merk je bovendien dat die navigatiebalk ook bij de onderliggende content zichtbaar blijft, wat opnieuw de overzichtelijkheid ten goede komt.

Vanzelfsprekend worden in de titels en bodytekst ook heel wat relevante keywords gebruikt en ontbreken ook conversiegerichte CTA’s niet in de onderliggende content, net als extra interne links naar andere blogposts.

De CTA bovenaan de pagina in bijzonder is héél slim - je kan alle informatie van de content pullar page gewoon netjes downloaden in een pdf:

voorbeelden-content-pillar-pages-cta-unbounce

#2 Typeform: Survey Examples

Ook Typeform maakt gebruik van geclusterde content op zijn website. De opbouw van deze voorbeeldpagina met enquêtes (het product van Typeform) ziet er heel anders uit dan in het vorige voorbeeld, maar volgt in grote lijnen hetzelfde principe.

voorbeelden-content-pillar-pages-typeform

Typeform kiest voor een veel langere hero-pagina met ankerpunten voor de structuur, waarbij de navigatie aan de linkerkant van het scherm de lezer helpt om het overzicht te behouden en desgewenst meteen naar de voor hem/haar meest relevante passages te gaan.

De pagina zelf is gevuld met antwoorden op alle mogelijke vragen die leads kunnen hebben over de (on)mogelijkheden van online enquêtes, geeft tips en best practices mee, en laat aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden ook meteen zien wat het eindresultaat kan zijn.

Daarnaast staan er op strategische plaatsen ook conversiegerichte call-to-actions en links naar gerelateerde content die niet helemaal binnen het thema van deze cluster valt.

#3 Hubspot: Instagram Marketing

De Instagram Marketing-gids van HubSpot (méér dan -slik- 8.800 woorden) is een typevoorbeeld van een pillar page. De pagina gaat in op alles rond Instagram voor bedrijven: van basics zoals het aanmaken van een bedrijfsaccount en de concrete invulling ervan tot tips om je merk in de markt te zetten en resultaten te meten.

voorbeelden-content-pillar-pages-hubspot

Dat levert (logischerwijs) een berg content op, die allemaal op deze ene pagina staat. Om het niet te overdonderend te laten worden voor bezoekers, is de pagina opgedeeld in zes hoofdstukken die met een klik bereikbaar zijn via de topnavigatie en de bijhorende ankerpunten op de pagina:

voorbeelden-content-pillar-pages-cta-hubspot

De opbouw van de pagina is logisch vanuit een bezoekersperspectief en speelt tegelijk in op de gevoeligheden van Google: de intro duidt de relevantie van het thema (“waarom Instagram gebruiken voor je bedrijf?”) en signaleert enkele concrete subthema’s die in de content aan bod komen – opnieuw inclusief ankerpunten. En in vraagvorm, zodat de kans op exacte matches met zoekopdrachten stijgt.

Opvallend verschil met de eerdere voorbeelden: HubSpot kleedt de eigenlijke pillar page visueel sterk aan (wat aandacht vereist naar de laadtijd van zo’n pagina!) en verwerkt ook heel wat externe links in deze content. Dat laatste is ook een positief signaal voor Google.

#4 SAAS DNA Project: The Anatomy of a SaaS Marketing Site

Het SaaS DNA Project bevat een weelde aan onderzoeksdata over all things SaaS, kort voor software-as-a-service. Ook marketing komt daarbij aan bod, met een interessant onderzoek van Hiten Shah (bekend van onder meer Crazy Egg, Kissmetrics en Quicksprout) dat we hier als voorbeeld gebruiken.

De structuur van deze pillar page is interessant en origineel: het bovenste deel van de pagina is statisch, met duiding over wat er in het onderzoek aan bod komt en wie de auteur precies is. Daarnaast vinden we een inhoudsopgave met de verschillende hoofdstukken, die ook via een (sticky) drop-down menu aan de bovenkant van de pagina toegankelijk zijn.

voorbeelden-content-pillar-pages-saas

Onder dit statische deel worden de hoofdstukken weergegeven, telkens opgesmukt met de nodige grafische elementen (grafieken, voorbeelden van besproken websites). Wie doorleest tot het einde van een hoofdstuk, krijgt ook daar een link te zien naar het volgende hoofdstuk.

Dat alles maakt deze content cluster extreem gebruiksvriendelijk om het overzicht te bewaren, terwijl je er als lezer toch heel wat informatie kan meepikken. 

En opnieuw een CTA continu in beeld om het leesmateriaal in ebook-vorm te downloaden:

voorbeelden-content-pillar-pages-cta-saas-1

#5 Unbounce: Landing Page Articles

Voor ons laatste voorbeeld belanden we waar we begonnen zijn: bij de landingspagina’s van Unbounce. Dé kernactiviteit van Unbounce, en weinig verrassend is ook aan dit onderwerp een complete content cluster aan gewijd.

voorbeelden-content-pillar-pages-unbounce-landing-page

Deze landingspagina is eigenlijk opgevat als een grote verzamelbak waar de bezoeker een overzicht krijgt van alle expertisecontent over landingspagina’s die er bij Unbounce te vinden is. Hier worden de artikels onderverdeeld in drie groepen (met klikbare titels): algemene blogposts, posts over conversie en optimalisatie, en A/B-tests. Aan grafische opsmuk is er weinig tot geen aandacht besteed, maar het is wel overzichtelijk.

Net zoals bij het eerste voorbeeld krijgt de bezoeker ook hier een houvast via de vaste navigatiebalk aan de linkerzijde van de pagina, die ook naast de onderliggende artikels blijft staan wanneer je doorklikt.

De artikels zelf zijn minder lijvig als bij het eerste Unbounce-voorbeeld (en vreemd genoeg ontbreken cta’s aan het eind van iedere pagina), maar verder is het opzet in grote lijnen gelijk.

Conclusie

Zoals uit deze voorbeelden blijkt, zijn er heel wat mogelijkheden om content onder te brengen in clusters met het oog op SEO-voordelen. Het komt er in de eerste plaats op aan om je content in kaart te brengen en te bekijken welke aanpak wel of niet kan werken, voor je zelf aan de slag gaat met het clusteren van je core content.

Wordt het concept goed overgebracht naar de praktijk, dan genereer je niet alleen SEO-voordelen maar wordt het voor bezoekers ook overzichtelijker en aangenamer vertoeven in het contentaanbod op jouw website. Daardoor zal de tijd die bezoekers doorbrengen op de site ook stijgen, wat Google nog meer signalen geeft dat er relevante content te vinden is. Opnieuw met betere rankings als resultaat ...

Ga dus zeker na op welke manier je jouw eigen content in thematische clusters kan onderbrengen en maak er meteen werk van, of fris eerst de achterliggende theorie rond content clusters en pillar pages nog eens na.

Meer weten over SEO? In het ebook '20 SEO myths you should leave behind in 2018' worden 20 stellingen ontkracht, en krijg je inzicht in wat wél belangrijk is voor jouw website:

New Call-to-action

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.