Gids: hoe een CMS kiezen voor je website

Nieuwe website? Dan is de eerste stap het juiste CMS kiezen.
Johan Vantomme
Johan Vantomme
6 april 2020

Webdesign

DELEN

CMS staat voor content management system en is het platform waarop websites worden gebouwd en waarop je de inhoud van je website kunt beheren. Als je een nieuwe website nodig hebt, dan is de eerste stap het juiste CMS kiezen. Doe dit niet overhaast, maar denk hier grondig over na, want elk CMS heeft voor- en nadelen. Je keuze is dus erg afhankelijk van wat jij met het CMS wil kúnnen en wat je persoonlijke voorkeuren zijn. Met deze blog helpen we je de juiste keuze te maken.

Wat is een CMS?

gids-cms-kiezen

Er zijn ondertussen ook al heel wat gebruiksvriendelijke content management systems op de markt; denk maar aan

En yes, er zijn er nog pakken meer - hieronder de CMS-grid van van de review-site G2:

g2-cms-grid-1

Wat is het beste CMS?

Op deze vraag bestaat er geen snel én geen pasklaar antwoord. Het hangt namelijk van heel wat factoren af.

Stel jezelf de vraag wat je precies met het CMS wil doen.

  • Wat voor content bied je aan?
  • Hoeveel technische kennis heb je zelf of binnen je bedrijf?
  • Of wil je jouw website laten maken door een webbureau?
  • Zo ja, wat wil je nadien allemaal zelf kunnen aanpassen op je website?

We helpen je graag op weg door de belangrijkste elementen waar je rekening moet mee te houden op een rij te zetten:

1. Wat wil je met het CMS doen?

Dit is de allerbelangrijkste vraag die je jezelf moet stellen! Wil je enkel pagina’s kunnen toevoegen aan je website met eenvoudige opmaakopties, of wil je ook aan lead generation doen, een blog indelen in verschillende categorieën of een database koppelen aan je website? Misschien wil je al je pagina’s zelf modulair kunnen samenstellen, of volstaat een eenvoudige standaardpagina?

Hoe complex je website in elkaar moet zitten, hangt vaak af van hoever de marketing binnen je bedrijf staat. Hoe meer marketingmaturiteit, hoe complexer de website in elkaar moet zitten en hoe meer je deze als sales tool inzet.

Het is uiteraard ook perfect mogelijk dat je website enkel als een digitaal visitekaartje dient en dat een budgetvriendelijk en intuïtief CMS meer dan voldoende is.

2. Kostprijs

Bepaal voor jezelf hoe belangrijk de kostprijs is. Er zijn immers ook gratis CMS'en te verkrijgen, waarbij je zelfs kunt kiezen voor gratis hosting.

Hier zijn uiteraard ook nadelen aan verbonden, zoals een niet gepersonaliseerde URL, bijvoorbeeld jouwwebsite.wordpress.com. Dat ziet er meteen een stuk minder professioneel uit.

Een dergelijke website beknot ook voor een groot stuk je vrijheid. Je kunt je website nooit verhuizen naar een ander hostingbedrijf - het is niet echt je eigendom. Daarnaast is de kans groot dat je bij een gratis website reclame op je website vindt die je niet kunt verwijderen, zonder daarvoor te betalen.

cms-kost-1

Kijk dus goed naar je wensen en noden en welk content management systeem daarbij past. Dan weet je zeker dat je je website lang zult kunnen gebruiken en er veel plezier aan zult beleven, ook op langere termijn. In dat geval zal de kostprijs dan ook iets minder belangrijk zijn.

3. Gebruiksvriendelijkheid

De gebruiksvriendelijkheid kan per content management system erg variëren. Waar je voor sommige CMS geen specifieke kennis nodig hebt, zijn er andere waarvoor je minimaal over een basiskennis programmeren moet beschikken.

cms-gebruiksgemak

Check deze zaken als je de gebruiksvriendelijkheid van een systeem onderzoekt:

  • Intuïtief: bekijk het CMS goed en vraag jezelf af of je ermee zou kunnen werken zonder de handleiding drie keer te lezen.
  • Pagina’s en berichten: kan je snel nieuwe pagina’s en berichten creëren? Is de content nadien eenvoudig aan te passen? Is dit ook het geval voor bijvoorbeeld externe contentschrijvers?
  • Foto’s en video’s: hoe gemakkelijk kan je foto’s en video’s uploaden en toevoegen aan je berichten. Kan je ze daarna ook op een eenvoudige manier bewerken?
  • WYSIWYG-editor: ga na of het CMS een WYSIWYG-editor heeft. Dat staat voor ‘what you see is what you get’. Je ziet dus in de editor meteen wat websitebezoekers ook te zien krijgen. Om hiermee berichten te maken heb je geen HTML-kennis nodig. Bekijk ook welke functionaliteiten de editor heeft. En erg belangrijk: ga na hoe de editor reageert als je kopieert en plakt vanuit Word of een andere tekstverwerker. Neemt de editor de opmaak fatsoenlijk mee of zorgt het voor problemen?
  • HMTL en CSS: werken er mensen met technische kennis in je bedrijf? Reken er dan op dat zij net wel met HTML en CSS willen werken in de editor. Het is in dat geval dus noodzakelijk dat de editor ook daarmee overweg kan.
  • Templates: kan je eenvoudig templates of sjablonen creëren voor je pagina’s of berichten?
  • Plug-ins & uitbreidingen: zijn er voldoende plug-ins beschikbaar? De juiste plug-ins, bijvoorbeeld om een webshop te koppelen of je website te vertalen, maken je het leven een stuk gemakkelijker!

4. Schaalbaarheid

Niet elk CMS kan met jou en je bedrijf meegroeien. Een van de zaken die je dus zeker moet bekijken, is of het content management system niet alleen nu biedt wat je nodig hebt, maar ook in de toekomst.

Wordt het CMS nog voldoende ontwikkeld? Krijgt het de nodige updates? Is het steeds klaar voor nieuwe features en technologieën? Dat is niet alleen belangrijk voor schaalbaarheid, maar zeker ook voor de beveiliging van je website. Slecht geüpdatete websites hebben meer risico op veiligheidslekken.

5. Meertalig of meerdere landen

Heb je een doelgroep die meerdere talen spreekt of uit meerdere landen afkomstig is? Dan wil je natuurlijk je website ook in andere talen creëren of je doelgroep doorverwijzen naar een versie van je website die je specifiek voor hun land hebt samengesteld.

cms-multi-language

Niet elk CMS kan vlot overweg met talen, zeker in combinatie met andere complexiteit. Ga dit grondig na voordat je je CMS kiest, ook wanneer een meertalige website nu nog niet aan de orde is, maar dit misschien wel je ambitie is.

6. Hosting

Bij sommige CMS is de hosting inbegrepen. Dat heeft zo zijn voordelen: je hoeft de hosting dan niet zelf te monitoren en te beheren. Je bent dus op je gemak. Anderzijds kan je je hostingbedrijf in dat geval niet zelf kiezen en de kost dus ook niet. Ook verhuizen naar een ander hostingbedrijf is vaak niet mogelijk.

7. E-commerce

Biedt het CMS de mogelijkheid om je te richten op e-commerce? Heeft het alle functies die je nodig hebt? Kan je snel en gemakkelijk productpagina’s en artikels toevoegen en beheren?

8. Marketingintegraties en -koppelingen

Werk je met een bepaald CRM of marketing automation? Of zijn er andere integraties die je veel tijd en moeite zouden kunnen besparen?

Praktisch denken we aan het embedden van een formulier, koppelen met een mailinglijst, enzoverder. Houd hier dan zeker rekening mee wanneer je een content management system kiest.

marketing-tech-stack

Tip: werk je nog niet met een CRM, maar denk je er wel over na? Dan is het wellicht verstandig om te kijken naar een combinatie van beiden. Zo biedt HubSpot een marketing automation platform aan mét een ingebouwd CMS.

9. SEO (zoekmachineoptimalisatie)

De meeste bedrijven willen dat hun website opbrengt en dus voor conversie zorgt. Dan is het natuurlijk belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zodat je website wordt opgepikt door browsers. Op het vlak van SEO kunnen er immense verschillen zijn tussen de verschillende CMS.

Hierop moet je zeker letten:

  • URL’s: kan je zelf bepalen hoe je URL’s er zullen uitzien? Zo niet, hoe bouwt het CMS de URL op? Neemt het de titel van de pagina over? Of genereert het een volledig willekeurige, onleesbare URL? Daar is Google zeker niet blij mee!
  • Meta data: kan je zelf meta titles, meta descriptions en zoekwoorden instellen? Of is er op zijn minst een gemakkelijke manier om hiervoor te zorgen, bijvoorbeeld door een plug-in te installeren?
  • Alt- en title-attributen: biedt het content management system de mogelijkheid om je afbeeldingen een alt- en title-attribuut mee te geven? Ook dat is zoekmachine optimalisatie, want browsers kunnen nog geen afbeeldingen ‘lezen’.
  • Code: het is een cliché, maar het innerlijk is even belangrijk als het uiterlijk. Dat geldt ook voor een CMS: de code moet zo licht en schoon mogelijk zijn.
  • Responsive: het aantal mobiele gebruikers blijft stijgen. Je website moet daarom op elk device optimaal functioneren. Ook zoekmachines hechten hier steeds meer waarde aan.
  • Navigatie: zoekmachines of bezoekers die verloren lopen op je website, gaan al snel naar de concurrent. Een eenvoudige, intuïtieve navigatie mag dus zeker niet ontbreken.

10. Snelheid

Hoe snel je website laadt, is erg belangrijk voor je SEO én je bezoekers. Je krijgt namelijk pluspunten van zoekmachines als je website voldoende snelheid biedt, en ook (potentiële) klanten willen uiteraard een website die snel laadt. Dit hangt voor een stuk ook samen met je hosting, de code, hoe snel afbeeldingen worden geladen door het CDN, enzoverder.

11. Veiligheid

Niet alle websitebezoekers hebben goede bedoelingen. Veiligheid is dus een essentieel criterium bij het kiezen van een goed CMS.

Met deze vragen moet je zeker rekening houden:

  • Kun je de toegang beperken tot vastgestelde IP-adressen, devices of netwerken, beveiligde login (bijv. 2 factor authentification)?
  • Kun je rechten per gebruiker aangeven, zodat je iedereen enkel de rechten kunt geven die ze nodig hebben om hun werk te doen?
  • Worden minstens de belangrijke veiligheidsupdates automatisch geïnstalleerd, zodat achterstallig onderhoud weinig risico’s met zich meebrengt?
  • Hoe vaak heeft het betreffende CMS al problemen met veiligheid gehad? En hoelang duurde het voordat ze met een oplossing kwamen?

12. Support

Ongeacht hoeveel technische kennis je in huis hebt, de kans dat je op een gegeven moment tegen een probleem aanloopt, is reëel. Kijk dus goed hoeveel support je van het CMS mag verwachten.

Zoek daarbij niet alleen uit hoe bereikbaar het supportteam is, maar ook wat de gebruikers ervan vinden. Hoe tevreden zijn de mensen die al gebruik moesten maken van de support? Check eveneens of het CMS een online community heeft en hoe actief die is.

13. Zelf bouwen

In hoeverre kan je zelf zaken extra programmeren in je website? Hoeveel flexibiliteit heb je daarbij en kan je dit gaan schalen? Zo niet, dan ga je misschien snel tegen de grenzen van je website aanlopen.

14. Hoeveel developers zijn er?

Het is belangrijk om te weten hoeveel webdevelopers met jouw CMS overweg kunnen. Met andere woorden, kan je gemakkelijk overstappen naar een andere developer als die van jou ermee stopt of als je om een bepaalde reden op zoek gaat naar een nieuwe partner?

cms-developers

Zijn er weinig specialisten op de markt, dan moet je misschien een volledig nieuwe website laten bouwen als overstappen geen optie is. Bekijk dit dus grondig!

15. Staging environment

Een staging environment kan je zien als een soort van ‘concept’. Met andere woorden, kan je je nieuwe website pagina eerst in de conceptfase bekijken voordat je deze live lanceert? Dat is handig om alvast te zien wat je websitebezoeker te zien zal krijgen.

cms-content-staging

Is dit bij jouw CMS niet mogelijk, dan moet je nieuwe pagina’s meteen publiceren en nadien eventueel nog zaken aanpassen als het er niet uitziet zoals je had verwacht.

16. Personalisatie en A/B-testing

En tot slot, kan je je websitepagina’s personaliseren en kan je A/B-tests uitvoeren? Dit is een vraag die bedrijven die al erg bezig zijn met marketing zich wellicht zullen stellen.

Als je graag experimenteert met verschillende types tekst, verschillende kleuren of neuromarketing, dan is het handig als jouw CMS A/B-testing aanbiedt.

Ook personalisatie op basis van het vorige gedrag van een websitebezoeker, zoals deze persoon aanspreken met zijn naam, kan belangrijk zijn voor verschillende marketingdoeleinden. Hiermee dien je ook rekening te houden als dit zaken zijn die je op je website wil kunnen.

Conclusie

Het juiste CMS kiezen is persoonlijk en gebaseerd op de functionaliteiten die jij nodig hebt en wat je met de website wil bereiken. Toch zijn een aantal zaken altijd belangrijk, zoals de gebruiksvriendelijkheid, SEO en beveiliging.

Vind je het moeilijk om te bepalen wat jouw bedrijf precies nodig heeft? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag de juiste keuze te maken!

Plan een Inbound Marketing gesprek

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Diamond HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.