Wat is HubSpot? De HubSpot software eenvoudig uitgelegd!

Alle HubSpot-producten: CRM, Marketing, Sales, Service en CRM.
Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
15 november 2018

Sales Marketing Automation HubSpot

DELEN

HubSpot is een marketing, sales en customer service tool. Het team van HubSpot begrijpt dat wij allemaal hetzelfde doel najagen: klanten. Omzet. Sales. En dat elke afdeling eigen noden heeft. Marketing een marketingtool, Sales een CRM, plus extra tools. De klantendienst idem. En die moeten écht met elkaar kunnen samenwerken.

We zetten alle HubSpot-tools op een rij, en vertellen je wat ze waard zijn en wat ze kosten. (update 21 september 2019).

hubspot-flywheel

Omdat HubSpot begreep dat niet iedere organisatie nood heeft aan een ultieme CRM als SalesForce, brachten ze in 2014 de gratis HubSpot CRM uit. Op maat van een klein tot middelgroot bedrijf én met een perfecte integratie met de HubSpot Marketingtool.

In 2016, 2017, 2018 en 2019 volgden nog andere producten, die samen de HubSpot Growth Stack vormen. Tijd voor ons, als dé Belgische Diamond HubSpot Partner, om ze even op een rijtje te zetten, én uit te leggen wat ze doen, wat ze waard zijn en wat ze kosten.

hubspot-growth-platform

Samengevat heb je (klik voor de Hub die je wil nalezen):

hubspot-flywheel-marketing-hub

De HubSpot Marketing Hub: het moederschip

Wat doet het?

HubSpot Marketing is het moederproduct van HubSpot. De absolute nummer 1. Het is een marketingtool waarmee jij jouw volledige Inbound Marketing kan uitvoeren. Van het posten van blogs over het maken van landingspagina's, het sturen van mails, het uitsturen van social, lead scoring over workflows, marketing automation en rapportering.

hubspot-marketing.png

Onthou:: een complete Inbound-tool. Praktisch én volledig. En met 300+ out of the box integraties met bijvoorbeeld SalesForce, EventBrite, GoTowebinar, Dropbox, Zoom,  ...

Goed?

Wel. We zijn niet echt onbevooroordeeld (wij zijn mmers HubSpot Diamond Partner en beheren meer dan 50+ HubSpots lopen), maar wij vinden het de n° 1. Niet wij alleen, trouwens. Ook diverse studies bevestigen die status.

Wat kost het?

HubSpot Marketing komt in vier versies: Free, Starter, Pro en Enterprise. De prijs wordt fundamenteel bepaald door het aantal contacten die je hebt. Starter is beperkter qua functionaliteiten, maar toch meer dan een instapversie. De keuze voor Pro of Enterprise wordt vooral ingegeven door 1) het aantal contacten, 2) technische argumenten (bijvoorbeeld als je jouw HubSpot op vier verschillende domeinen wil plaatsen), of 3) features die je nodig hebt. 

Meer weten?

Geef ons een seintje. Of makkelijker: boek rechtstreeks een afspraak met ons (zo zie je ook de HubSpot Sales Pro-tools in actie).

 

De HubSpot Marketing-producten in detail:

#1 HubSpot Marketing Free

Marketing Free biedt je enkele functionaliteiten van het moederpakket.

Wat doet het?

Deze tool helpt je om leads te capteren via formulieren van jouw website (WordPress, Drupal, ...), of via een pop-up, en het surfgedrag van deze leads op jouw website te volgen en analyseren. Die contacten beheer je in een centrale database. Ook kan je live chat op je site plaatsen., en paid ads koppelen met je HubSpot voor onder meer betere rapportering. En ... je hebt ook emailmogelijkheden: 

hubspot-marketin-starter.png

Goed?

Absoluut. Voor wie op zoek is naar een systeem om contacten centraal te capteren, beheren en mailen: zoek het niet verder in een combinatie van X andere tools.

hubspot-marketing-1

#2 Hubspot Marketing Starter

Een afgeslankte versie van Professional. 

Wat doet het?

In essentie is het een tool om leads te capteren op je site, lijsten te maken, te mailen, chatbot op je site te plaatsen, ... Het surfgedrag van deze leads kan je analyseren (de historiek die wordt bijgehouden is beperkt tot slechts 7 dagen). 

Vanaf 1 november komt hier nog een belangrijke feature bij: landingspagina's. En een beperkte vorm van automation (tot 3 opvolgmails).

Goed?

Voor (kleinere) KMO's zeker: lead capteren, email, landing pages, wat nurturing, .... : dat is wat je nodig hebt. Wie dieper in Inbound wil duiken zal hier snel tegen een aantal limieten botsen (lead scoring, full automation, bijvoorbeeld).

Wat kost het?

Bijzonder weinig. Marketing Starter kost je 46 euro per maand. Onze tip: combineer dit sowieso met de gratis (!) HubSpot CRM voor een perfecte marketing-salesintegratie. 

#3 HubSpot Marketing Professional

De reguliere full version van HubSpot. 

Een tool waarmee je alle aspecten van Inbound Marketing doet: van bloggen tot landingspagina's over formulieren, automation, social media, enzoverder.

Goed?

Oh yes. Het is onze go-to tool voor iedereen die ernstig met Inbound wil bezig zijn.

Denk je ernstig over HubSpot? Praat erover mét leadstreet: dé eerste Diamond HubSpot Partner in België.

Wat kost het?

Vanaf 740 euro per maand (voor 1.000 contacten). Heb je meer contacten, dan komt daar 45 euro per 1.000 contacten extra bovenop.

hubspot-marketing-versies

#4 HubSpot Marketing Enterprise

De 'complexe' full version van HubSpot.

Wat doet het?

De Professional versie, uitgebreid voor complexere teams (denk bijvoorbeeld verschillende teams in meerdere landen) en met extra functionaliteiten (bijv. content partitioning, ...).

Goed?

Zeker weten.

Wat kost het?

Toch wat meer, om eerlijk te zijn. Vanaf 2.944 euro per maand (voor 1.000 contacten). Heb je meer contacten, dan komt daar maar 9 euro per 1.000 contacten extra bovenop. 

hubspot-flywheel-crm

De HubSpot CRM: een absolute no-brainer

Wat doet het?

Het HubSpot CRM helpt je salesteam. Zij staan dag in, dag uit in contact met klanten en prospects, en dit CRM helpt het overzicht en de historiek bewaren. Ook voor de salesmanager is een CRM van goudwaarde: het helpt om een overzicht te geven van de deals, activiteiten van salesmensen, plus een prognose te maken van wat in de salespipeline zit:

hubspot-crm-deals.png

Goed?

Bijzonder. We gebruiken het dag in, dag uit. We houden van de praktische bruikbaarheid, de efficiëntie, de samenwerkingsmogelijkheden met collega's en de integratie met HubSpot Marketing. Ben je een grote organisatie (lees: met héééél veel sales reps) en heb je nood aan een zéééér complexe rapportering? Kijk dan even verder naar (betalende/dure) tools zoals SalesForce.

Wat kost het?

Op dat vlak is het een absolute no-brainer: het is en blijft gratis. G-R-A-T-I-S.

Meer weten?

Geef ons een seintje. Of boek een afspraak met ons. We activeren HubSpot CRM voor je, en kijken of we je kunnen helpen met de configuratie. En challengen ook nog je sales processen en route :-)

hubspot-flywheel-sales-hub

De HubSpot Sales Hub

Wat doet het?

De Sales Hub komt bovenop de CRM, en bevat een set tools die zowel de efficiëntie als de productiviteit van jezelf of je salesteam verhogen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • email templates
  • meeting scheduling met integrate van jouw kalender
  • live chat
  • automatische email sequenties (sales automation)
  • versturen van offertes
  • ...

Wat kost het?

Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Professional kost je 400 euro per maand, voor een team van maximum 5 personen (extra seats kan je aankopen aan 80 euro/maand).

Goed?

Absoluut. Tijd besparen, de klant op een logische manier aanspreken en productiever!

Ook bij de HubSpot Sales Hub zijn er 4 versies: Free, Starter, Professional en Enterprise. De Free versie is in essentie gewoon de HubSpot CRM, dus voor die verwijzen we naar hierboven.

hubspot-sales-1

#1 HubSpot Sales Starter 

Sales Starter is een licht afgeslankte versie die je per seat aankoopt, maar met volledige functionaliteiten als Email Sequences (het automatiseren van mails vanuit sales reps), de mogelijkheid voor leads om zelf afspraken te boeken in de agenda van je sales, of om via live chat te praten met een van je reps.

hubspot-sales-versies

Wat kost het?

Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Starter kost je 46 euro per gebruiker per maand.

Goed?

Begrijp jij (net als HubSpot) dat jouw prospecten vandaag zelf de conversatie willen aangaan? En dat sales automation de efficiëntie van je sales zal verhogen? Juist, dan ken je onze mening al.

#2 HubSpot Sales Professional

Wat doet het?

Sales Professional is een sales-tool voor grotere teams met een resem upgrades, waaronder:

  • automation-functionaliteit (waarbij je taken en deals kan automatiseren)
  • maken van 1-op-1 video's
  • extra reporting
  • een nieuwe predictive lead scoring
  • smart notifications (op basis van AI, die aangeven welke van je leads het meeste engagement toont
  • de mogelijkheid om ook producten aan je deals te koppelen
  • het uitsturen van offertes
  • ...

Wat kost het?

Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Professional kost je 368 euro per maand, voor een team van maximum 5 personen (extra seats kan je aankopen aan 74 euro/maand).

Goed?

Absoluut. Alles wat een aankoop vlotter, beter en sneller kan doen gaan - daar ben jij toch ook voor?

#3 Hubspot Sales Enterprise

Wat doet het?

Sales Enterprise is de Professional-versie, uitgebreid met een aantal features, waaronder:

  • playbooks (scenario's die je kant-en-klaar in je portaal zet)
  • transcripting van je calls
  • online goedkeuringen van je offertes
  • ...

Wat kost het?

Sales Enterprise kost je 1.110 euro per maand, voor een team van maximum 10 personen (extra seats kan je aankopen aan 110,4 euro/maand).

Goed?

Zeker en vast. Voor grotere, complexere teams.

hubspot-flywheel-service-hub

HubSpot Service Hub

Wat doet het?

De HubSpot Service Hub is een nieuwe tool voor de klantendienst, zoals het beheren van vragen van je klanten (ticketing), het meten van happiness (NPS), het voorspellen van retentie …

Het omvat een pak van de tools die je ook bij de CRM/Marketing Hub (contact management, contact insights, ...) en de Sales Hub (live chat, conversation inbox, email sequences, ...) vindt, maar hier (eventueel) als standalone product, mét extra tools specifiek ontwikkeld is voor customer success-teams:

Wat kost het?

Ook hier werkt HubSpot met een Free, Starter, Professional en Enterprise versie. De reguliere versie, Service Professional, kost net als de corresponderende Sales-versie 368 euro per maand, voor een team van maximum 5 personen (extra seats kan je aankopen aan 74 euro/maand).

hubspot-service-versies

Goed?

Absoluut. Voor wie een beetje vertrouwd is met HubSpot: de Service Hub maakt gebruik van een aantal identieke componenten van HubSpot CRM, Marketing en Sales - het gebruiksgemak zit dus per default in deze tool.

Conclusie

HubSpot heeft een aardige toolstack opgebouwd. Van het complete moederproduct tot een absoluut instapproduct. Voor je marketing-, je sales- en je customer service team.

Meer weten wat HubSpot voor jou kan betekenen, en wat wij voor jou kunnen betekenen?

Leg dan een gesprek met ons vast. We praten je door jouw vragen, behoeften en geven je onze eerlijke mening en gratis advies. Een meeting boeken met ons (binnen een van de HubSpot Sales-tools :-)) doe je hier:

 
Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Diamond HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.