Een perfecte landingspagina in 6 stappen

Johan Vantomme
Johan Vantomme
24 oktober 2014

Inbound marketing Landingspagina Lead Nurturing

DELEN

In een vorige post gingen we uitvoerig in op het belang van een goede Call to Action (CTA) om je bezoekers te activeren tot leads. Achter zo’n CTA schuilt dan weer een landingspagina. Dat is de webpagina waar je jouw bezoeker je vooropgestelde actie laat uitvoeren.

Doe je dat juist, dat wordt je bezoeker een lead. Gaat jouw pagina de mist in, dan is je hele inspanning een maat voor niets.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina (LP) is een speciaal ontwikkelde pagina met als belangrijkste doel de gegevens van je bezoekers te verzamelen via een formulier.

Een goede LP werkt op maat van je doelgroep en geeft duidelijk aan wat je terugkrijgt in ruil voor het invullen van jouw formulier. Het is uitermate belangrijk dat je voor ieder aanbod een aparte landingspagina maakt.

De 6 sleutelelementen voor een succesvolle landingspagina

1. Aligneer met je Call to action

De landingspagina is het verlengstuk van je CTA. Zorg dat beide op elkaar gealigneerd zijn. Je bezoeker heeft expliciet en uit eigen wil op je CTA geklikt, toont dus interesse in je product of verwacht een oplossing voor de vraag waarmee hij worstelt. Beloof en lever dat ook.

zorg-dat-je-bezoeker-niet-wordt-afgeleid-op-je-landingspagina

2. Verwijder je navigatiebalk

Het hoofddoel van een LP is dat je bezoeker een formulier invult met gegevens. Zorg er dus voor dat je bezoeker niet afgeleid wordt door links naar andere aanbiedingen of andere secties van je website. Haal je navigatiebalk van je LP en herneem ze op de “Thank you” pagina.

3. Leg de waarde van de aanbieding uit

Bezoekers komen naar je LP met een duidelijke verwachting, dus zorg ervoor dat die in een oogopslag te vinden is. Benadruk dat je aanbod een oplossing is voor hun vraag, hun behoefte en hun probleem. Werk met duidelijke titels en een verzendknop die past bij de aanbieding.

eyes-on-the-prize-focus-op-de-waarde-van-je-aanbod-op-de-landingspagina
4. Opmaak is belangrijk

Een sterke, efficiënte opmaak is van levensbelang. Focus op de belangrijkste elementen: titel, bijhorend beeld, aanbieding en het formulier. Gebruik een beeld dat aansluit bij de aanbieding en een oplijsting om snel en overzichtelijk te duiden welke voordelen de aanbieding biedt. Zet de waarde van je aanbieding extra in de verf, zorg dat de pagina gebruiksvriendelijk is en dat ze de bezoekers door het proces begeleidt.

5. Vraag enkel noodzakelijke informatie

Denk na welke informatie je nodig hebt van de klant in dit stadium van de buyers journey. Bezoekers vullen niet graag eindeloze formulieren in en als de vragen te persoonlijk worden haken ze af.

6. Social proof

Blijf weg van uitgaande links naar Facebook of LinkedIn, dat zorgt alleen maar voor afleiding. Een Share-knop naar sociale media is wel een goed idee. Dit levert je extra autoriteit op. Heb je – bijvoorbeeld – sterke statistieken, gebruik ze dan: ’2.000 bezoekers hebben dit ebook reeds gedownloaded.’

Verlies nooit het doel van je LP uit het oog: van je bezoeker een lead maken en die opportuniteit gebruiken om hem te begeleiden doorheen zijn of haar buyers journey.

Checklist voor je perfecte landingspagina: doe de knipper-test

checklist-voor-je-landingspagina-doe-de-knipper-test

Hier zijn 4 vragen die je bezoeker in meteen beantwoord wil zien als hij of zij op je landingspagina terecht komt. Gebruik deze lijst om elke pagina af te checken voor je publiceert, en ga pas live als je je ogenblikkelijk de antwoorden vindt.

  1. Wat is de aanbieding?
  2. Wat is mijn voordeel?
  3. Waarom heb ik dit nu nodig?
  4. Hoe kan ik dit krijgen?

Conclusie

Een landingspagina is een speciaal ontwikkelde pagina met als doel de gegevens van je bezoekers te verzamelen via een formulier. Verwijder daarom alle ballast van die pagina en zorg dat je bezoeker onmiddellijk de antwoorden krijgt op de vragen waar hij of zij mee zit. Doe je dat juist, dat wordt je bezoeker een lead. Gaat jouw pagina de mist in, dan is je hele inspanning een maat voor niets.

Meer weten over landingspagina's?

Lees onze volgende blogposts:

Dowload onze gratis call to action checklist

 

Meer lezen:

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.