Wat is content marketing?

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
28 april 2020
DELEN

Content marketing, het is een buzzwoord, maar wel eentje met inhoud (pun intended). Wat is contentmarketing nu precies, hoe werkt het en wat is het verschil met inbound marketing? We gaan er in deze blog graag even dieper op in.

Wat is contentmarketing?

Voor een definitie kan je bijna niet anders dan verwijzen naar Joe Pulizzi en Robert Rose van Content Marketing Institute. Zij definiëren contentmarketing als volgt:

“Content marketing is a (1) strategic marketing approach (2) focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to (3) attract and retain a (4) clearly defined audience — and, ultimately, to (5) drive profitable customer action.”

Vrij vertaald betekent dit dat content marketing

  • een vorm van strategische marketing is waarbij consistent kwaliteitscontent wordt ingezet
  • om een gedefinieerde doelgroep aan te trekken
  • met het plan deze tot klant te converteren en ze te behouden
  • met winst/resultaat voor jouw bedrijf als gevolg

Content marketing omvat alle soorten content, zowel online als offline en zowel tekstueel als audiovisueel. Denk maar aan klantenmagazines, blogs, video’s, infographics, mailings, berichten op sociale media, webinars, … Allemaal vormen van content!

Hoe werkt content marketing?

De belangrijkste insteek van een goeie content marketing strategie, is consistent informeren en advies geven. Uiteraard is het achterliggende doel steeds de juiste doelgroep aantrekken, leads genereren en deze tot klanten converteren, maar daarvoor moet je als bedrijf eerst vertrouwen en autoriteit opbouwen.

Dat kan door sterke content te maken die vaak gratis wordt weggegeven, maar gated content kan zeker ook. Zo kan je gratis tips delen op sociale media of via mailings, maar kan je ook videocursussen of whitepapers aanbieden achter een registratie (of zelfs betalend).

Om het belang van contentmarketing aan te tonen, halen we er graag nog eens het Flywheel van HubSpot bij: een goed draaiend bedrijf heeft een constante wisselwerking tussen marketing, sales en service.

hubspot-flywheel-inbound

Klanten worden niet puur gestuurd vanuit marketing die ze vervolgens aan sales doorgeeft. Klanten zijn zelf de motor voor de groei van je bedrijf.

Door hen (onder meer!) met uitstekende content over de departementen marketing, sales en service heen aan te trekken, te converteren en een goede customer experience te bezorgen, zullen zij via word of mouth nieuwe leads aanbrengen, die je dan weer kunt converteren, enzoverder. 

Maakt contentmarketing deel uit van digitale of inbound marketing?

Voor we een antwoord bieden op deze vraag, herhalen we kort even wat inbound marketing is.

Bij inbound marketing zet je digitale, online content in om je ideale doelgroep naar je website of blog te trekken en hen waarde te bieden. Kortom, het is een zeer gerichte vorm van digital marketing waarmee jij als bedrijf investeert in goede relaties en vertrouwen, wat uiteindelijk zal leiden tot sales.

Content (marketing) is inzetbaar voor verschillende departementen van jouw bedrijf. Elke organisatie bestaat uit marketing, sales en service, en voor elk van die pijlers kan je content inzetten.

We vertelden al dat je voor content marketing zowel online als offline communicatie en inhoud kunt gebruiken. Je online content maakt dus deel uit van je inbound marketing strategie, want zonder content is er gewoonweg geen inbound marketing mogelijk!

En hiermee gaan we ook de discussie uit de weg. Voor ons mag je de termen Inbound, content en digitaal door elkaar halen (we gaan daar niet over neuten) - als we het maar eens zijn over bovenstaande principes.

Digitale content hangt bovendien ook nauw samen met zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO. De copywriters die content schrijven, houden bewust rekening met bepaalde SEO-technieken, zoals een specifieke lengte volgens het type tekst, het gebruik van zoektermen, en een pak meer.

shared-owned-paid-media

Bovenstaande Digital Marketing Trifecta geeft je een overzicht hoe je owned media (waarover jij zelf controle hebt, bijvoorbeeld je website, je blogs, ...), je paid media (adverenties op Facebook, bijvoorbeeld), en earned media (reviews van je product, bijvoorbeeld) samenwerken. Content kan in elk van die fases relevant zijn. En daar ... heb je de link met digitale marketing.

Hoe begin je met content?

De primaire doelen van content zijn: zichtbaarheid genereren, nieuwe leads aantrekken en bestaande relaties versterken. Dat kan enkel door waardevolle inhoud te delen. Maar hoe begin je eraan? We geven je graag wat inspiratie met deze tips:

Met welke vraag komen klanten tot bij jou?

Welk probleem hebben ze en hoe verwoorden zij dat probleem zelf? Gebruik die insteek om blogs of video’s te maken waarbij je dieper ingaat op dat specifieke probleem en reik alvast een eerste oplossing aan waarmee ze zelf aan de slag kunnen. Door deze aanpak zullen prospecten met dit probleem de weg naar jou vinden en geef je hen meteen veel waarde cadeau. Kunnen ze hun probleem uiteindelijk toch niet zelf oplossen, dan weten ze dat ze ermee bij jou terechtkunnen.

Begin klein als je nog niet echt vertrouwd bent met content delen.

Deel je kennis en expertise in kleine stukjes, zoals af en toe een concrete tip op sociale media of een blog waarin je een case beschrijft of enkele tips bundelt. Doe eerst wat ervaring op en volg wat basisstatistieken op voordat je begint met complexe content calendars of content marketing strategieën. Zo weet je al wat voor content beter werkt en welke minder.

Schrijf of vertel vanuit je ideale klant, niet vanuit je bedrijf.

Concreet betekent dit dat je bijvoorbeeld veel minder het woordje ‘ik’ of ‘wij’ gebruikt, en veel meer ‘jij’. Reik eerst kennis of oplossingen aan en stel jezelf als expert pas helemaal op het einde voor.

Weet dat content marketing een authentieke, duurzame vorm van marketing is en dat je de resultaten vooral op lange termijn zult zien. Consequent content delen en niet opgeven is de sleutel tot succes!

Fijn. Maar wat levert content marketing op?

Contentmarketing kan op verschillende vlakken veel opleveren:

  • meer merkbekendheid;
  • meer trafiek naar je website en dus meer leads;
  • meteen ook warmere leads binnen je ideale doelgroep;
  • meer conversie door meer waarde te geven;
  • een grotere klantentevredenheid, -engagement en dus meer mond-tot-mondreclame;

Zowel voor je marketing, sales als service kan content een grote meerwaarde betekenen, op voorwaarde dat je eerst goed uitstippelt wie je ideale klanten zijn en met welke content je hen kunt helpen. Het is pas door gericht content te creëren en deze consequent te delen met de juiste doelgroep op het juiste moment, dat content voor jou kan werken.

leadstreet is gespecialiseerd in inbound marketing, waarbij goede content een essentiële rol speelt. Het spreekt dus voor zich dat wij je hierbij op weg kunnen helpen. Vragen? Eens brainstormen? Plan een gratis kennismakingsgesprek in, of download alvast onderstaand ebook!

ebook Waarom je nu met Inbound Marketing moet starten (en wat het precies is)

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

2020 HubSpot Champion User. Managing partner leadstreet. Marketeer, Strategist en Pragmatist. Houder van 22 HubSpot certificaten. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.