INBOUND 2018: Van Funnel naar Flywheel + een pak nieuwe producten

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
10 september 2018

HubSpot Inbound marketing

DELEN
Verwacht het onverwachte, ook bij HubSpot. Elk jaar brengen Brian Halligan en Darmesh Shah, CEO en CTO van HubSpot, hun keynote voor 20.000+ marketeers. Dit jaar was extra speciaal, met een aanpassing van het klassieke Inbound model én een pak productupdates.

hubspot-flywheel-bhalligan

Van funnel naar flywheel

Twee grote lijnen dit jaar op onze vijfde Inbound. Door de introductie van de HubSpot Service Hub vorig jaar is er een alignering (en upgrade) gemaakt van het productaanbod: nu heeft elke hub (Marketing, Sales en Service Hub) een Starter, Professional en Enterprise versie.

En HubSpot zet zwaarder in op het concept van customer experience binnen de Inbound methodologie, met het concept van de Flywheel, het klassieke Inbound-model, aangevuld met een uitgewerkt delight-model. Gelukkige klanten zijn immers de basis van je huidige business én de ambassadeurs voor nieuwe klanten (uit recent onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Word of Mouth de belangrijkste bron is van nieuwe klanten bij HubSpot).

hubspot-flywheel-1

Wat zijn de grote vernieuwingen binnen het productaanbod? We lijsten ze even op;

  1. CMS
  2. Video
  3. Marketing Enterprise upgrade
  4. Nieuw: Sales Enterprise
  5. Nieuw: Services Enterprise
  6. Plus nog een pak zaken in de pipeline

1. CMS

We hebben er lang op gewacht: het HubSpot cms als een stand-alone product. Tot voor kort moest je ook een actieve HubSpot Marketing portaal hebben om je website op het HubSpot CMS te plaatsen. No more! De champagne-kurken knallen virtueel bij het leadstreet-team, want wij zijn nogal dol op het vernieuwde cms.

Meer over het cms lees je in deze Inbound-post -  we hebben er een volledige apart artikel aan gewijd, zo enthousiast zijn we er over!

2. Video

Video is volledig in - het past bij het thema van human-to-human, authenticiteit en het starten van een conversatie. Tot voor kort moest je die video’s hosten bij bijvoorbeeld Youtube voor je ze bijvoorbeeld op de blog van HubSpot kon plaatsen, of gebruik maken van Vimeo, Cincopa en consoorten om het bekijken van die video’s te capteren en te gebruiken in je lead scoring of workflows.

No more!

  • Gebruikers van de Marketing Hub kunnen hun video’s hosten binnen HubSpot, én CTA’s of formulieren toevoegen. Extra video analytics helpen je de impact van je video te bekijken.
  • Ook voor sales is er video-ondersteuning voorzien: je kan makkelijk persoonlijke video’s maken, delen én het bekijken er van analyseren.
  • Idem voor de klantendienst: ook hier kan je makkelijk een persoonlijke video maken om een vraag op te lossen, en die 1-op-1 delen, of binnen je FAQ’s plaatsen.

Technisch - HubSpot Partner hiervoor samen met Vidyard, een bekende videospeler in de markt.

3. Marketing Hub Enterprise: major upgrade

Inhoudelijk waren HubSpot Professional en Enterprise zéér dicht naar elkaar gegroeid de laatste jaren - er waren nog maar enkele stevige argumenten om naar Enterprise te gaan (waaronder een technische, en een volume-gebaseerde). HubSpot heeft de Enterprise-versie een pittige injectie gegeven met een pak nieuwe features (en ook een prijsupgrade ...).

  • Teams - een belangrijke aanpassing is dat je Enterprise kan opdelen volgens team, land, organisatie, business unit, ... Daardoor wordt het een pak handiger voor grote bedrijven die 1 portaal willen delen bijvoorbeeld met verschillende landen.
  • Membership-driven Content (coming soon) - waarbij je content kan tonen of weerhouden op basis van het feit dat iemand tot een bepaalde lijst hoort. Opent mogelijkheden voor ledenvoordelen!
  • Predictive Lead Scoring - een volledig nieuw opgebouwde predictive lead scoring met gloednieuwe algoritmes.
  • Custom Bots - het opzetten van bots om eenvoudige taken op te volgen
Ook bij HubSpot Professional (en dus ook Enterprise) ga je volgende nieuwigheden zien:
  • Company-Based Workflows - interessant voor Account Based Marketing (ABM) campagnes, waarbij je company-triggers gebruikt
  • Custom Report Builder - een hele, hele belangrijke! Met deze nieuwe report builder kan je rapporten maken over verschillende variabelen heen. 

4. New Sales Hub Enterprise

Met de Enterprise versie van de Sales Hub gaat HubSpot finaal de rechtstreekse concurrentie aan met SalesForce: deze geavanceerde versie mikt op het midsegment bedrijven van 50-1000 FTE's.

Het kernidee van de Sales Hub blijft ook in deze versie behouden: praktische tools die de productie en efficiëntie van je salesteam verhogen én de conversatie met je prospect eenvoudiger maken.

Nieuw in deze Enterprise versie:

  • Automation-functionaliteit (waarbij je taken en deals kan automatiseren)
  • Extra reporting en revenue tracking
  • Een nieuwe predictive lead scoring - een volledig nieuw opgebouwde predictive lead scoring met gloednieuwe algoritmes
  • Smart notifications (op basis van AI) die aangeven welke van je leads het meeste engagement toont
  • Mogelijkheid om ook producten aan je deals te koppelen
  • Uitsturen van offertes, met e-signature mogelijkheden
  • Playbooks - bouw zelf sales best practices en resources binnen HubSpot
  • Revenue Tracking - Manage recurring revenue and renewals right inside of HubSpot with improvements to revenue tracking and reporting.
  • Slack integratie
  • ...

5. De Service Hub Enterprise

Conform de logica om voor elke hub (Marketing, Sales en Service) een Starter, Professional en Enterprise versie te voorzien, is ook voor de Service Hub een nieuwe versie: Enterprise.

Deze Service Hub mikt op bedrijven met een globaal klantenbestand waarbij je met meerdere teams in dezelfde portaal werkt. Enkele features:

  • Nieuwe features als calculated fields, custom bots, en de mogelijkheid om je portaal op te splitsen per teams
  • Goals (In beta) - individuele medewerkers kunnen rapporteren op specifieke doelen, zoals responstijd, oplostijd, volume van tickets, ...
  • Health Scoring (coming soon) - inzicht in de gezondheid van je klant, zodat je de klanten kan opzoeken met een risico op churn én klanten die je als promotor kan inzetten
  • Playbooks - bouw zelf service best practices en resources binnen HubSpot

6. Plus nog een pak zaken in de pipeline

Links en rechts vangen we nog andere zaken op, die nog niet officieel zijn voorgesteld aan ons.

Van de content tool kregen we van HubSpot's SEO-man Matthew Barby een voorsmaakje van nieuwe features. Het gaat vooral om zaken waarmee HubSpot het voorbije anderhalve jaar hun organische trafiek fors mee heeft gegroeid:

  • de mogelijkheid om je bestaande blogposts automatisch te laten groeperen/clusteren
  • nieuwe rapportering voor het optimaliseren van je web- en landingspagina's
  • koppeling met de Google Search console
  • modules voor het invoegen van snippets in je blogposts of webpagina's

Alles nalezen over de productupdates kan op de site van HubSpot, of je kan deze video van Brian en Dharmesh (heerlijk meeslepende keynotes, by the way) bekijken:

Vragen over de productupdates of HubSpot?

Geef ons een seintje!

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.