De ideale lengtes voor je blogtitels en blogposts

Johan Vantomme
Johan Vantomme
27 juni 2014

Bloggen Content

DELEN

Te lang, te kort, te weinig, te wollig of gewoon niet goed. We weten allemaal hoe belangrijk een sterke titel of post boven een stukje content is, en toch blijkt het moeilijk om telkens weer de juiste balans tussen lengte, inhoud en de juiste sleutelwoorden in één korte zin te verpakken. Maar op het web is alles meetbaar, en dus kunnen we haarfijn meten welke tekenlengtes voor je blogtitels en -posts de beste respons opleveren.

De ideale lengtes voor je blogtitels en blogposts

De resultaten die je hier vindt zijn gebaseerd op een reeks onderzoeken door verschillende bureaus zoals Buddy Media, KISSmetrics, Hubspot, Mailchimp en FastCompany, hier netjes samengebracht in één, mooi overzicht. De resultaten zijn het gevolg van statisch onderzoek op een massaal aantal posts, newsletters en blogs, waar de lengte van titels en posts vergeleken wordt met de openingsrate, time on page of interactie.

de-ideale-lengtes-voor-_blogtitels-en-blogposts

1. De ideale lengte van een blogtitel is 36 tekens, of 6 woorden

Zes woorden, dat is de perfecte titellengte voor een verhaal - op het web het vaakst verpersoonlijkt door blogposts. De titel die je boven een lang stuk tekst plaatst, heeft erg weinig tijd om de aandacht en goedkeuring van een potentiële lezer weg te kapen.

Onderzoek toont aan die lezer zelden de hele titel in zich opneemt; we scannen in regel enkel de eerste drie en laatste drie woorden van een titel. Wil je er dus zeker van zijn dat je titel landt, zorg dan dat je boodschap netjes in die zes woorden verpakt zit.

Gebruik ook geen onnodig lange woorden; een gemiddelde van 6 tekens per woord werkt het best. Ook hier geldt dat 6 woorden erg weinig is, en dat je met langere titels ook goede resultaten boekt. Maar zorg er vooral voor dat je belangrijkste sleutelbegrippen in de eerste en laatste drie woorden verpakt zitten.

2. De ideale lengte van een blogpost is ... 6.000 tekens?

Over de ideale lengte van een blogpost zelf lopen de meningen wat uit elkaar. Het is duidelijk dat je posts wil schrijven die volledig gelezen worden, en onderzoek maakt duidelijk dat je dan best artikels schrijft die een lezer ongeveer 7 minuten vasthouden. Als je posts maakt die minder of meer tijd nodig hebben, blijken lezers sneller af te haken.

de-ideale-lengte-van-een-blogpost

De vraag wordt dus; hoeveel tekens passen in een post waar je 7 minuten aan leest? Op gewone, blanco A4’tjes raak je dan aan 9.600 tekens, maar dat is niet meteen het formaat dat we je zouden aanbevelen. Zorg je voor een goede mix tussen beelden, infografieken en tekst, dan zit zo'n 7-minuten post ergens tussen 5.400 en 6.000 tekens.

Conclusie

We verkopen hier geen opwindende trends, maar harde cijfers. Dat je daar het nodige voorbehoud bij mag maken, spreekt vanzelf.

Dit zijn richtlijnen die je best als een algemene check bij je contentplan plaatst, en zeker niet een absolute reeks regels waaraan elk stukje content moet voldoen.

Veel belangrijker zijn die andere gouden regels waaraan een goede titel moet voldoen: relevantie voor de doelgroep, juiste toon, urgentie en een duidelijk voordeel voor de lezer. Maar als deze cijfers één overkoepelende boodschap uitspreken, dan is dat wel (op 21 tekens): "Hou je titels compact" :-)

In een volgende post gaan we in op de de ideale lengte van een email subject line, een tweet en een facebook post.

Download Getting Started with Content Marketing

Photo credit: See-ming Lee 李思明 SML via photopin cc

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.