Wat is een goede convertieratio voor jouw landing pages?

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
23 december 2015

Landingspagina

DELEN

Landingspagina’s behoren tot de belangrijkste pagina’s op jouw website. Op deze pagina’s converteer je bezoekers naar leads, en worden deze plots concrete potentiële klanten. Maar hoe weet jij, als marketeer, wat een goede conversieratio is?

Stel, je duikt in de analytics van jouw landingspagina’s en jouw blik valt op de conversieratio: 2,5%. Moet je hier nu gelukkig van worden of zoek je het hoekje op om een potje te huilen?

Gemiddelde conversieratio’s voor landing pages

Weet dat conversieratio’s behoorlijk verschillen tussen sectoren. Zo scoort de e-commercesector veel lager qua conversieratio dan de banksector. Met een gemiddelde dat meestal tussen de 2 en de 4% ligt. Wordstream kwam in een onderzoek uit op 2,35% bij landingspagina's waarbij gebruik werd gemaakt van adwords.

gemiddelde-conversieratios-van-landingspaginas

Hoe optimaliseer jij jouw landingspagina's voor conversie?

Terwijl een resultaat rond 2% gezien wordt als een gezonde conversieratio, zijn de bedrijven die echt het verschil maken degene die weigeren daar vrede mee te nemen.

Wat doen de top10-performers dan precies anders? We geven je tips om jouw landingspagina’s te optimaliseren voor conversie:

Schrijf effectieve headlines

Het finale doel van een landingspagina is converteren. Het belangrijkste deel van de landingspagina? Juist ja, de headline. Ongeveer 80% van je bezoekers leest de headline van een landingspagina. Belangrijk dus om daarop te focussen als je jouw landingspagina wil optimaliseren. Een goede headline identificeert een probleem, herinnert de lezer eraan hoe vervelend dat probleem is en biedt een oplossing. Kies de juiste formulering om jouw doel te bereiken en test, meet en verbeter! Hoe je dat doet lees je hier.

Optimaliseer jouw headlines met onze 6 concrete ideeën

Speel met de headline. Je kan variëren tussen een headline die to-the-point is, nieuwsgierigheid opwekt, een vraag stelt, een probleem oplost, inzicht geeft of effectief actie vraagt van het buyer persona. Hoe je dat doet lees je hier.

Gebruik een beperkt aantal specifieke woorden in de titel

Je headline is de opener van je landingspagina en verdient extra aandacht. Denk aan het aantal woorden dat je gebruikt (6 tot 10!) en weet dat sommige woorden beter werken dan andere. Begrijp waarom deze woorden werken en probeer ze in een relevante context te gebruiken. Hoe je dat doet lees je hier.

Hoeveel velden mag je in het formulier opnemen?

Wanneer stel je een vraag te veel? De hoogste conversie krijg je wanneer je slechts één vraag stelt, maar wat wil je weten en hoeveel vragen heb je daarvoor nodig? Vanaf hoeveel vragen gaat de conversie echt significant naar beneden? Hoe je dat doet lees je hier.

Maak betere call-to-action buttons

Een formulier dat ingevuld wordt plus een klik op je call-to-action: dat is de focus voor je landingspagina. De plaats, kleur en bewoording van je CTA hebben een belangrijk effect op de conversie van je pagina. Bekijk de voorbeelden op deze pagina en gebruik onze best practices op je volgende landingspagina. En test vooral: wat werkt voor jouw doelgroep. Onze 8 tips voor betere CTA's lees je hier.

Meer weten over landingspagina's?

Lees onze volgende blogposts:

 

Dowload onze gratis call to action checklist

 

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.