Waarom een Thank You-page zowel noodzakelijk als een opportuniteit is

Johan Vantomme
Johan Vantomme
30 oktober 2014

Inbound marketing Landingspagina

DELEN

“Spreek met twee woorden. Stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg u.”

Beleefd zijn is meer dan een stukje Nederpopgeschiedenis, het is een noodzakelijke afsluiter in het inbound drieluik: call to action > landing page > Thank You-page. Je bezoeker is na jouw CTA op je landingspagina terecht gekomen, en heeft daar net de verwachte interactie uitgevoerd. Logisch toch dat je hem bedankt? Meer nog – dit is het moment om je bezoeker nog meer aan je te binden.

De Thank You-pagina is de plaats waar je jouw belofte nakomt, waar je bezoeker zijn download kan starten, of waar ze jouw aanbod kunnen krijgen.

 eindstation-thank-you-pagina

Je eindpunt is jouw nieuwe startpunt

Je kan een Thank You-pagina nog het best met een eindstation vergelijken. Bezoekers hebben hun reis afgerond en staan klaar om verder te gaan. Dit moment moet je aangrijpen om de aandacht van je bezoeker op nieuwe of extra boodschappen te vestigen, en de verdere reis van je bezoeker bij te sturen. Zo maak je van een eindpunt een nieuw startpunt – je sitenavigatie komt terug in actie en alles staat klaar om een nieuwe CTA te initialiseren.

Bij het ontwerpen van een Thank You-pagina hou je rekening met deze 5 punten:

1. Navigatie

De landingspagina had als enig doel je bezoeker een formulier te laten invullen, en dus hadden we alle links weggehaald. Bij de Thank You-page hebben we de gegevens binnen en denken we al aan een volgende stap. En dus brengen we onze navigatie terug.

 elementen-van-een-thank-you-page

2. Thank You

Bedank je bezoeker oprecht voor zijn interesse in je product of aanbod. Dit hoeft niet zeemzoet te zijn, maar bij een beleefd bedankje krijg je gewoon een leuk gevoel.

3. Aanbod

Zorg voor een duidelijke link naar de download, de demo of wat je ook beloofde aan je bezoeker. Met andere woorden, hou je strikt aan je belofte en ga niet uit de bocht door – bijvoorbeeld – nog extra informatie te vragen.

4. Secondary CTA

Je bezoeker heeft het einde van zijn reis op jouw site bereikt. Als je niets onderneemt is hij of zij weg. Dit is dus het moment om hem te overtuigen toch op jouw site te blijven. Dat kan door:

  1. Een link naar een (of meerdere) relevante blogposts

  2. Een nieuwe CTA met een link naar extra content

  3. Een link naar de volgende stap in zijn Buyers Journey

5. Sociale links

Hoe je sociale media in je Thank You-pagina opneemt is afhankelijk van het systeem of platform dat je gebruikt. Je wil in elk geval vermijden dat je aanbod beschikbaar is zonder dat het formulier van de landingspagina is ingevuld. Let dus op welke pagina je deelt via sociale media.

  1. Is je systeem voorzien om enkel wie je landingspagina invulde toegang te geven tot het aanbod op je Thank You-pagina, dan mag je die social sharen.

  2. Is je infrastructuur minder afgebakend zodat op de Thank You-pagina je aanbod ook door anonieme bezoekers opgehaald kan worden, dan moet je landingspagina sharen en niet de Thank You-page. Let er dan ook op dat je landingspagina niet gevonden wordt door zoekmachines.

Stuur ook een Thank You-mailtje

Om nog meer contactpunten met je bezoeker op te zetten, vul je de Thank You-pagina aan met een automatisch gestuurde Thank You-mail. Die email bevat dezelfde of extra informatie als de Thank You-page. Dat lijkt dubbelop, maar is perfect mogelijk dat je bezoeker nu geen zin of tijd heeft om in te gaan op de nieuwe CTA's op je Thank You-page, maar morgen via de Thank You-mail wel klaar is om je nieuwe aanbiedingen te bekijken (of later nog ’s op te zoeken).

En zo open je - in alle beleefdheid - de deur naar nieuwe opportuniteiten.

O ja – en bedankt om dit te lezen :-)

Dowload onze gratis call to action checklist

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.