Effectieve headlines schrijven voor converterende landing pages

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
4 oktober 2015

Landingspagina

DELEN

Geen makkelijkere manier om tijd en budget weg te gooien dan je landing pages vaag en generiek te houden. Laat een lead met duidelijke interesse dus niet afleiden door een slecht geoptimaliseerde landingspagina.

In deze blogpost bekijken we de waarde van de headline van zo’n pagina - en hoe je doeltreffende headlines schrijven kan.

Hét doel van je landing pages is conversie, conversie, conversie

Een landingspagina is een webpagina waar je bezoekers of leads stuurt met een bepaald doel. Vaak bevat zo’n pagina een specifieke aanbieding, content of een actie – en uiteraard wil je daarbij de respons maximaliseren.

First things first. Een goede landingspagina moet 3 zaken doen:

  1. Aandacht trekken
  2. Interesse kweken
  3. Actie uitlokken

Het finale doel van een landingspagina is converteren. En jouw job? Die pagina beter doen converteren.

Het eerste (en belangrijk!) deel van de landing page? Juist ja, de headline.

anatomie-van-je-landingspagina

Waarom de headline van je landingspagina belangrijk is

Ongeveer 80% van je bezoekers leest de headline van een landingspagina – dat is 4 keer meer (!) dan de rest van de tekst. Je hebt gemiddeld 8 tot 15 seconden om een bezoeker voor je te winnen die op jouw landingspagina terechtkomt.

Wie faalt om de lezer mee te nemen bij de headline, krijgt mogelijk geen tweede kans. De rest van je harde werk (tekst, beelden, formulier, …) ten spijt.

Hoe optimaliseer je jouw headline?

Probeer geen zes objectieven in één landingspagina te tackelen. Je zal niet de bal, maar de man spelen en dat kan niet de bedoeling zijn. Kies 1 doel en focus op hoe die boodschap over te brengen.

optimaliseer-de-headline-van-je-landingspagina

1. Gooi je headline in een voordelenbad

Een goede headline identificeert een probleem, herinnert de lezer hoe vervelend dat probleem is en biedt een oplossing.

Geef duidelijk weer welke zaken de bezoeker mag verwachten in ruil voor zijn tijd en gegevens. Geef niet enkel weer wat je doet of hoe je het doet – dat doet je concurrentie ook. Zorg voor waarde of voordeel.

2. Hoeveel woorden mag mijn headline bevatten?

Onderzoek toont dat ons brein zo’n 7 +/- 2 woorden kan verwerken. Vertaald naar een headline: ga voor een titel van 8 woorden of minder.

3. Welke woorden gebruik ik in mijn titel?

Spreek de taal van je Buyer Persona, je doelgroep! Gebruik bovendien dezelfde woorden als in je CTA (call-to-action) of je CPC-advertentie. Herkenning is de sleutel tot succes.

Gebruik actiegerichte woorden om een respons uit te lokken, en spreek rechtstreeks naar je lezer. Gebruik woorden als "jij" en "jouw".

Bedenk ook dat Google je titel meeleest (SEO). Zorg dat het keyword dat je najaagt (en ook relevant is voor je lezers) in je titel staat.

Hou het bovendien:
  • Relevant en interessant
  • Kort en informatief
  • Evenwichtig tussen duidelijkheid en creativiteit

Gebruik een subtitel (indien relevant), en hou het kort en duidelijk. Je schrijft geen novelle – maar een landingspagina. Als je moet kiezen tussen duidelijkheid en creatief – kies duidelijkheid. Een creatieve hoofding levert je misschien een glimlach op, maar meestal minder conversie.

Test je headlines uit

Een regel bij best practices is dat er altijd uitzonderingen zijn. Een headline met méér dan 20 woorden kan beter converteren dan een headline van 8 woorden. Testen dus!

Laat minimum 1 variant online staan met een totaal andere tekst. Soms kan het zo simpel zijn dat een andere formulering van jouw titel leidt tot een spectaculaire stijging van de conversieratio. Test, meet en verbeter.

Conclusie

Het finale doel van een landingspagina is converteren. Het belangrijkste deel van de landingspagina? Juist ja, de headline. Ongeveer 80% van je bezoekers leest de headline van een landingspagina. Belangrijk dus om daarop te focussen als jouw landingspagina wil optimaliseren. Een goede headline identificeert een probleem, herinnert de lezer hoe vervelend dat probleem is en biedt een oplossing. Kies de juiste formulering om jouw doel te bereiken, en test, meet en verbeter!

Meer weten over landingspagina's?

Lees onze volgende blogposts:

Dowload onze gratis call to action checklist

 

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.