HubSpot Website Speed experiment: impact van forms, cta en meeting tool

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
21 oktober 2020

HubSpot Webdesign

DELEN

In dit website speed experiment bekijken de impact van de HubSpot meeting tool én call-to-actions op de snelheid van een homepagina. Hoe zwaar wegen deze elementen door?

Een snelle site is belangrijk

Een trage site geeft je bezoekers een slechte gebruikservaring, én Google vindt het niet fijn. Zoals uit een eerder experiment blijkt, hebben een pak elementen impact op jouw website speed.

De snelheid van jouw site bestaat uit een combinatie van een pak elementen, die er samen voor zorgen dat je site vlotjes laadt.

(Tip:) Meer over snelheid en websites? Hebben we een uitgebreide gids over geschreven!

In deze test gaan we na hoe de HubSpot Meetings tools & een formulier + call-to-action in de footer van een website impact hebben op de snelheid van een HubSpot-website.

HubSpot meeting tool op je homepage: impact op de snelheid van je site?

Dat de HubSpot Meeting link efficient & effectief is: van Yes. Je prospecten kunnen op je site onmiddellijk een meeting boeken in jouw agenda.

De vraag is ... hoort die ook op je homepagina thuis? Conversie-wise én speed-wise? Of reserveer je 'm best voor je demo-pagina?

HubSpot meeting tool: impact op de snelheid van je site?

Onze these: het laden van de HubSpot meeting link op een webpagina zorgt voor extra laadtijd.

Reguliere button of HubSpot CTA in je footer?

HubSpot call-to-actions (CTA's) zijn handig om op je website te plaatsen:

  • Je beheert ze centraal
  • Je kan A/B testen of personaliseren
  • Je krijgt inzicht in views en conversie, bijvoorbeeld:

hubspot-cta-resultaten

Er is dus best veel argumentatie om jouw conversie-links als een Call-to-action te plaatsen in plaats van een reguliere button, maar ... daar moet ook wat extra script voor geladen worden.

website-speed-experiment-cta-footer

Onze these: HubSpot CTA's zorgen voor vertraging op je site. Hoeveel, dat is de vraag.

En een formulier voor je blog?

Een overzicht van je blogs, met de mogelijkheid to inschrijven op je nieuwsbrief. Goed idee, want een extra conversiemogelijkheid. Maar hebben ze ook een impact op snelheid?

website-speed-formulier

Ons eerste website speed experiment

Op de homepagina van onze HubSpot test-pagina staan onder meer:

  • Eén HubSpot embedded meetings link
  • Eén native HubSpot CTA (in de footer)
  • Een inschrijvingsformulier voor de nieuwsbrief

In functie van het experiment hebben we:

  • De Meetings link verwijderd
  • De HubSpot CTA vervangen door een reguliere button (met dezelfde visuele styling)
  • Het formulier weggehaald

De resultaten

Google Speedtest geeft deze resultaten voorafgaand aan het experiment:

website-speed-experiment-before

En na onze optimalisatie zien we een spectaculaire verbetering (links mobiel, rechts desktop):

website-speed-experiment-results

Een uitstekende score voor desktop, en best acceptabel voor mobiel (waar het -eerlijk- lastig is om héél goede scores te halen).

Ons tweede website speed experiment

Op de homepagina van onze HubSpot test-pagina staan onder meer:

  • Drie native HubSpot CTA (navigatie, hero en de footer)
  • Een inschrijvingsformulier voor de nieuwsbrief

In functie van het experiment hebben we:

  • De HubSpot CTA's vervangen door een reguliere button (met dezelfde visuele styling)
  • Het formulier weggehaald

De resultaten

Google Speedtest geeft deze resultaten voorafgaand aan het experiment:

speed-experiment-2-before-1

En na onze optimalisatie zien we opnieuw (links mobiel, rechts desktop):

speed-experiment-2-after

Een minder spectaculaire stijging van de snelheid. Geen elke website is hetzelfde.

Een test in GTMetrics bevestigt de verbetering:

gmetrix-website-experiment

Dus ... weg met formulieren, afsprakentools en CTA's?

Dat zeggen we niet. Want dan geef je ofwel functionaliteit op, en/of conversiemogelijkheden.

Wat we wél willen meegeven is dat, als je over een snelle site denkt, je altijd afwegingen gaat moeten maken!

Je site technisch optimaliseren is één zaak. Het aantal cookies/scripts beperken is een andere, maar de inhoud (en conversiemogelijkheden) van je pagina is evenzeer belangrijk. 

Als die meeting link voor jou essentieel is voor jouw homepagina, dan weegt dat voor jou door op wat snelheidswinst. 

Jouw HubSpot-site onder de loep?

Samen jouw HubSpot site analyseren? Conversie, technisch, UX, ... en ook speed? Geef ons een seintje. 

(insert weloverwogen native HubSpot call-to-action 😂)

Laten we praten over jouw website

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

2020 HubSpot Champion User. Managing partner leadstreet. Marketeer, Strategist en Pragmatist. Houder van 22 HubSpot certificaten. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.