LinkedIn gebruiken voor je contentplan: posten op LinkedIn Pulse

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
31 mei 2016

Content Social Media

DELEN

Niet alleen voor ambitieuze professionals is LinkedIn een interessant sociaal netwerk. Ook voor je bedrijf biedt het heel wat mogelijkheden, zeker wanneer je in de B2B-sfeer actief bent en content marketing of inbound marketing hebt geïntegreerd in je marketingplan.

Dankzij de integratie van Pulse - LinkedIns eigen nieuwsplatform - kan jij lange(re) blogposts integraal posten op LinkedIn voor een groot publiek!

Bereik een groot publiek met LinkedIn

Het gebruik van LinkedIn zit - net als bij heel wat andere sociale netwerken - nog steeds stevig in de lift.

bereik-een-groot-publiek-met-linkedin.png

Momenteel telt het platform ruim 400 miljoen gebruikers, waarvan zo'n 25% er maandelijks gebruik van maakt. Met andere woorden: er schuilt een groot potentieel bereik voor wie content wil delen met een publiek dat je mogelijk niet (of moeilijk) bereikt via je andere kanalen. Bovendien ligt de focus van LinkedIn volledig op zakelijke gebruikers en bedrijven, waardoor het een evidentere match is voor wie B2B-diensten of -producten aanbiedt.

Wat is LinkedIn Pulse?

De introductie en integratie van Pulse is één van de belangrijkste vernieuwingen die LinkedIn de laatste jaren heeft doorgevoerd. Voor de acquisitie door LinkedIn was Pulse een van de populairste apps op de iPad voor het lezen van nieuws (een zogenaamde news aggregator), en eigenlijk is dat nog steeds wat Pulse doet: nieuws aanbieden.

Alleen put de 'feed' van Pulse niet meer uit klassieke nieuwskanalen (zoals een gewone nieuwslezer doet), maar verzamelt Pulse professioneel nieuws uit je eigen netwerk en je professionele interessesfeer, dat afkomstig is van publishers en gebruikers. Niet alleen in een app, maar ook in de browserversie van LinkedIn, waar Pulse intussen een integraal onderdeel van is.

linkedin-waar-vind-je-pulse.png

Nog niet gevonden? Je bereikt het door van op je startpagina naar interesses te klikken, waarna je op Pulse klikt in het drop-down menu.

In het nieuwsoverzicht van Pulse vind je een resem blogposts van verschillende auteurs en kanalen, die ook individueel volgbaar zijn. De posts - typisch wat langer opgevat - zijn netjes getagd, bevatten buttons om het bericht verder te delen op verschillende social media-platformen en hebben ook alle andere features zoals je die van een blogplatform kent. Kortom, het is echt een volwaardig blog- en nieuwskanaal op maat van professionals, en het verschilt dus danig van het plaatsen van een update voor je connecties op LinkedIn.

linkedin-pulse.png

Hoe post je zelf op Pulse?

Aanvankelijk was het publiceren van long-form posts - LinkedIn-lingo voor langere blogposts - op het publishing platform van LinkedIn alleen weggelegd voor het selecte groepje officiële LinkedIn Influencers, een exclusieve club die alleen op uitnodiging toegankelijk is. Intussen is daar verandering in gekomen, en kan iedereen met een LinkedIn-account langere posts aanmaken op LinkedIn.

posten-op-linkedin-pulse.pngJawel, ook jij kan er dus probleemloos gebruik van maken. Dat doe je ofwel via je eigen startpagina - waar je naast de mogelijkheid om een update of foto te posten nu ook een derde 'Publish a post'-knop vindt - ofwel via de Pulse-pagina zelf, waar je rechts bovenaan een button vindt om een nieuwe post aan te maken.

Kan jij (nog) niet posten op Pulse?

Vind je de 'Publish a post'-knop niet terug op jouw LinkedIn-profiel of Pulse-nieuwspagina? Dan heb je waarschijnlijk voor Nederlands gekozen als voorkeurstaal bij je persoonlijk profiel. Vreemd genoeg krijg je de optie om long-form posts te plaatsen dan inderdaad niet te zien, maar geen nood: daar fiets je eenvoudig omheen door je voorkeurstaal in je profiel aan te passen naar Engels. Een eenvoudige tweak, maar ... je moet het wel weten.

kan-jij-nog-niet-posten-op-linkedin-pulse.png

Wat kun je zoal posten op Pulse?

Om kort te gaan: eigenlijk alles wat in je persoonlijk of professioneel plaatje past, zolang het maar echte blogposts zijn en niet louter promotionele babbels, het delen van links of pogingen tot hard selling.

Wel kun je in je blogposts op LinkedIn links naar je eigen bedrijfswebsite opnemen, video's van op je YouTube-kanaal enzovoort. Doorverwijzen naar je eigen kanalen is dus perfect mogelijk, maar je posts moeten wel relevant blijven en een meerwaarde bieden voor je publiek. In die zin verschilt de insteek dus niet van blogposts op je eigen website.

Van je eigen website gesproken... Net zoals bij de posts op je bedrijfswebsite, zijn er natuurlijk wel een resem aandachtspunten die je best in het achterhoofd houdt wanneer je een onderwerp kiest en het uitwerkt. Op de HubSpot-blog vind je een interessante post die heel wat handige tips bevat om een succesvolle onderneming te maken van posten op Pulse, maar ook op onze blog vind je natuurlijk een resem bewezen methodes voor het samenstellen van aansprekende content die werkt.

Handig om weten is dat Pulse ook een geïntegreerd analyticsluik biedt, dus de resultaten van je posts kun je ook makkelijk opvolgen, meten en vergelijken met je andere posts. Experimenten met verschillende soorten titels, andere visual of een andere opbouw van je posts hoeft dus geen nattevingerwerk te zijn, als je echt serieus aan de slag wil gaan met het posten van content op LinkedIn.

Conclusie

Content op LinkedIn gebruiken is een aanlokkelijk onderdeel om op te nemen in een ruimer opgezette contentstrategie. Hoe je dat doet, kan je hierboven lezen. Of het een vervanger is voor de content op je eigen bedrijfsblog? Nee - dat is het zeker niet. In een volgende blogpost gaan we in op de voor- en nadelen van integraal posten op LinkedIn.

 

New Call-to-action

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.