Google mobile-first indexing: houd je website vindbaar met deze tips

Reden voor paniek?
Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
30 oktober 2018

SEO Website

DELEN
 

Heb jij ‘m al gehad, de mail van Google Search Console met als onderwerp: ‘Google Mobile First indexing enabled for [je website]’? Grote kans van wel. Maar wat betekent het? Heeft het consequenties voor de vindbaarheid van je website en moet je stappen ondernemen?

Lees onze uitleg met tips om je content goed vindbaar te houden.

 google-mobile-first-1

Wat is mobile-first indexing?

Tot afgelopen voorjaar stelde Google zijn zoekresultaten nog samen op basis van de desktopversies van websites. Desktopversies zijn vaak lastig voor mensen die zoeken op een mobiele telefoon. Je kent het wel: letters ter grootte van een speldenknop, scrollen van links naar rechts en met je vingertop mikken op kleine buttons.

En ondertussen neemt het mobiel internetgebruik alleen maar toe. Mobiele gebruikers consumeren wereldwijd al zelfs dubbel zoveel digitale minuten per persoon dan desktopgebruikers, rapporteert internetonderzoeker comScore in zijn Global Digital Future in Focus 2018.

mobile-share-desktop

Niet vreemd dus dat Google daar wat mee doet. Het bedrijf wil zijn gebruikers zo goed mogelijk bedienen. Dat betekent: niet alleen relevante pagina’s suggereren, maar ook pagina’s die snel laden én goed te bekijken zijn op een mobiele telefoon.

Vandaar de introductie van mobile-first indexing. Daarbij wordt de mobiele versie van je website gebruikt voor indexering en rangschikking van je content in het zoekresultaat. Sinds afgelopen voorjaar rolde Google deze methode wereldwijd uit. Google Search Console stuurt je een mail zodra jouw website aan de beurt is.

Zit jij goed met je huidige CMS en je website?

Met andere woorden - heb jij een probleem? Niet als je een responsive website hebt, iets wat zowiezo Google aanraadt. Dan is jouw website zowel voor de dekstop als voor mobiel geschikt (design, media en teksten worden aangepast aan het schermformaat) en wijkt de content op beide sites niet af. Er zijn dan geen consequenties.

Als je je website op een platform als HubSpot hebt gebouwd, hoef je je geen zorgen te maken. Dan is jouw website per default responsive en ben je dus goed voorbereid op mobile-first content indexing. Hetzelfde geldt voor de meeste WordPress-sites. Tenzij je website al jàààààren oud is en een niet-responsive theme benut. (Meer over de keuze van een CMS lees je trouwens hier!)

Wanneer mobile-first indexing wél een probleem wordt ...

Mobile-first indexing kan wél nadelig voor je uitpakken als je een mobiele (geen responsive) versie van je website hebt met daarop minder pagina’s en/of content dan op de desktopversie.

Een mobiele website is in feite een aparte, tweede website, die meestal draait op een eigen subdomein (bijvoorbeeld m.domeinnaam.be) en speciaal ontwikkeld is voor mobiele apparaten. Veel mobiele websites zijn uitgeklede versies van hun desktop-evenknie. Ze bevatten soms minder webpagina’s en/of content en minder foto’s om de laadtijd te beperken.

Is dat ook bij jou het geval, dan mag je wel gealarmeerd zijn door Google’s mobile-first indexing. Google zal immers de mobiele versie van je website indexeren. En ook de titels en meta descriptions van je mobiele site tonen in de zoekresultaten. Belangrijk dus dat die informatie gelijk is aan de desktopversie van je webpagina’s.

Het is natuurlijk ook nog een mogelijkheid dat je website noch een responsive design, noch een mobiele versie heeft. Waarschijnlijk toont je site dan niet goed op mobiele schermen. Dan zal Google gewoon de desktopversie indexeren.

Gebruikt je website AMP (Accelerated Mobile Pages) om pagina’s snel weer te geven op mobiele telefoons? Dan zal Google de mobiele versie van die pagina’s verkiezen boven de AMP-versies.

En nu de hamvraag: beïnvloedt mobile-first indexing je positie in het zoekresultaat?

Google benadrukt zelf van niet. De webpagina’s die volgens Google mobielvriendelijk zijn, zullen voortaan worden opgesnord door mobile-first indexing. Het is niet zo dat die content dan hoger wordt gerangschikt in de zoekresultaten, aldus software engineer Fan Zhang in een blog.

Mobile-first indexing is about how we gather content, not about how content is ranked. Content gathered by mobile-first indexing has no ranking advantage over mobile content that’s not yet gathered this way or desktop content. Moreover, if you only have desktop content, you will continue to be represented in our index. - Fan Zhang, Software Engineer

Maar ... haast hij zich erbij te vermelden:

Google blijft webmasters wel aansporen om hun content mobiel-proof te maken. Desktop of mobiel: alle content wordt beoordeeld op mobielvriendelijkheid.

Dit kan er wel degelijk toe leiden dat mobielvriendelijke content beter vindbaar is voor mensen die zoeken op een telefoon, stelt Zhang. Zoals content die traag laadt, mogelijk minder goed vindbaar is voor zowel desktop- als mobiele zoekers.

De relevantie van content blijf (gelukkig) doorslaggevend:

We kunnen content blijven tonen aan gebruikers die niet mobielvriendelijk is, of langzaam laadt, als onze vele andere signalen aangeven dat het de meest relevante content is om te tonen.

Ben jij die website-eigenaar met de meest relevante content? Dan wil je jouw content toch de beste kansen geven. Dat betekent: een snelle laadtijd en een geweldige mobiele ervaring voor bezoekers.

Test snel of je website mobiel-vriendelijk is

Tijd om de proef op de som te nemen met de Mobiel-Vriendelijk test van Google Search Console. Voer de url van je website in en je ziet in één oogopslag of je website geschikt is voor mobiele apparaten.

geschikt-voor-mobiel

“Mijn website is mobiel-proof. Ik ben klaar!”

Mooi, je hebt je schaapjes op het droge met een mobielvriendelijke website. Betekent dit dat je achterover kan leunen?

Niet direct ...

Google laat met deze stap zien dat ze mobiele content steeds meer waarde toedichten. Het valt te verwachten dat mobielvriendelijke websites in de toekomst wel degelijk een voorkeursbehandeling krijgen in het zoekresultaat.

Daarom is het zaak om vanuit de mobiele gebruiker te blijven denken bij het maken, testen en beoordelen van webpagina’s. Vergeet niet: als de bezoeker een fantastische gebruikservaring heeft, blijft hij/zij langer op je website. 

Bekijk je website eens op je mobiel en doe alsof je een klant bent. Let op zaken als:

  • Duurt het laden van afbeeldingen lang?
  • Moet je inzoomen om de tekst te kunnen lezen en buttons of linkjes aan te kunnen tikken?
  • Is het lastig om de zoekfunctie te gebruiken?

In deze gevallen is het zeker belangrijk om in actie te schieten, als je geen bezoekers wilt mislopen. Want reken maar dat mensen je website ook met hun mobiele telefoon bezoeken. Check het maar eens in Google Analytics, rapport Audience > Mobile > Overview (Doelgroep > Mobiel > Overzicht).

overzicht-mobiele-apparaten

Tips voor mobielvriendelijke content

Maar mobielvriendelijkheid wordt niet alleen bepaald door een responsive design of snelle laadtijd. Ook jouw content en de vormgeving van je content spelen mee. Een aantal tips:

  • Alinea’s zijn al gauw erg lang en zinnen lopen vaak over meerdere regels, bij weergave op een mobiel. Voorkom dus al te lange zinnen en forse alinea’s.
  • Gebruik een voldoende groot letterfont voor de leesbaarheid op kleine schermpjes.
  • Wissel de doorlopende tekst af met voldoende headings (H2, H3, H4 etc). Dat geeft de bezoeker houvast tijdens het scrollen en lezen.
  • Plaats liever geen afbeeldingen met kleine teksten of details, want die ga je niet goed kunnen zien op het mobiele scherm.
  • Buttons en navigatielinks moeten voldoende groot worden weergegeven om gemakkelijk aan te kunnen tikken.
  • Knip heel lange teksten op en bied ze in hapklare brokjes aan in tabs of accordeons.
  • Een ‘hamburger’-menu werkt prettiger op een mobiel dan linkjes in een desktop-stijl menu. De meeste responsive sites tonen zo’n hamburgermenu standaard voor mobiel.
  • Pas op met grote banners op je pagina, want die kunnen erg storend zijn op een mobiel scherm. Beter is om je call-to-action in een button te zetten.

Maak jouw website SEO future proof

Kortom: als je enkel een desktopversie hebt van je website, is er nog geen reden voor paniek. Je content zal nog steeds worden gerankt.

Wel wordt het dan eens tijd om na te gaan denken over een upgrade van je website of wellicht zelfs een volledige vernieuwing. Niet alleen voor Google, maar ook voor je bezoekers, ofwel (potentiële) klanten.

Als je een niet-optimale mobiele versie van je website hebt, is het van belang die snel op orde te krijgen. Zorg ervoor dat alle belangrijke pagina’s voor zowel desktop als ook mobiel aanwezig zijn en gebruik dezelfde content. Heb je nog niet zoveel webpagina’s en verkeer op je website? Dan zou je zelfs een volledig nieuwe website kunnen overwegen.

Heb je een al wat oudere Wordpress-site, dan is een nieuw modern theme de snelste manier om deze mobielvriendelijk te maken.

Heb je wel een responsive website of een goede mobiele versie van je website, dan heeft de overgang naar Google mobile-first index geen noemenswaardige consequenties voor je. Wel is deze stap van Google een goede aanleiding om eens kritisch te kijken naar de mobielvriendelijkheid van je website

Je wil je bezoekers een fantastische ervaring bieden en dat begint al bij de (eerste) online oriëntatie. Daarmee maak je de SEO van jouw website meteen future proof.

Twijfel of jouw website nog voldoet? Neem even contact met ons op; we overlopen samen met jou. En bekijk ondertussen ook even deze 20 belangrijke SEO tips:

Download ebook 20 SEO Myths You Should Leave Behind in 2020

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.