Ik wil op reis, zoek en ben teleurgesteld (Of Hoe Inbound marketing de reissector kan helpen).

Johan Vantomme
Johan Vantomme
20 juli 2016

Content Inbound marketing SEO

DELEN

De Rode Duivels hebben het niet gered op het EK, het weer is druilerig of te warm. En -miljaar!- overal zijn er wegenwerken. Ik moet nu op reis vertrekken of ik word depressief. Ik kruip dus achter mijn notebook en zoek: “Lastminute Scandinavië”.

De vraag is: word ik hier happy van? En boek ik wat?

De resultaten van mijn last minute reisvraag

Scandinavië staat al een tijdje op mijn bucketlist, dus zoek ik naar last minutes. Ik krijg eerst een lijst van Google-advertenties. En waarom niet - die wil ik weleens bekijken.

google-search-last-minute-scandinavie

Jetair: ligt Algarve in scandinavië?

jet-air.pngJetair, nu TUI * staat bovenaan. Vol verwachting klik ik door en op mijn scherm verschijnt … een reis naar de Algarve. Lag Portugal niet duizenden kilometers zuidelijker? Mijn achtergrond op zee in een ver verleden zegt me van niet. Er is wel een mogelijkheid om wat zoekopdrachten uit te voeren maar daar heb ik nu geen zin in. Ik ben zoals iedereen: ik wil snel een antwoord. Op naar nummer 2!
(* Jetair is op 19 oktober 2016 TUI geworden)

Secret Escapes: geen info zonder inlog

secret-escapes.pngSecret Escapes. De website ziet er goed uit maar ik kan niet verder zonder een account aan te maken of in te loggen via Facebook. Sorry, ik zoek een antwoord op mijn vraag. Ik ben hier niet om mijn gegevens te grabbel te gooien. Hier stopt mijn ervaring met Secret Escapes. Ze zijn een paar euro kwijt aan Google AdWords en en ze laten een potentiële nieuwe klant lopen. Op naar nummer 3

VAKANTIEDEALS: ook niet wat ik zoek

vakantiedeals.pngVakantiedeals. Hm, een soort verzamelsite van verschillende promoties. Ik kom terecht op een algemene zoekpagina die niets te maken heeft met Scandinavië. Niet wat ik zoek, dus op naar nummer 4.

 

NECKERMANN: zelfde verhaal

neckermann.pngNeckermann. Lap, weer van dat: een overzichtspagina die niets te maken heeft met Scandinavië. Blijkbaar is iedereen in hetzelfde bedje ziek.

 

 

Hopelijk boek ik meer resultaat bij de niet-adverteerders

Het eerste organische zoekresultaat ziet er veelbelovend uit.eerste-positie-niet-adverteerder-lastminute.png

Ik zie ‘Zweden, last minute’. Dat is wat ik zoek. De ontgoocheling na het doorklikken is echter groot:

lastminute.be-error.png

Geen paniek, dat kan gebeuren. En ja - gelukkig word ik na enkele seconden mooi geredirected. Maar opnieuw kom ik op een nietszeggende algemene zoekpagina terecht. Op naar zoekresultaat nummer 2.

Nordic

nordic.pngNORDICHier kan ik verder. Alleen spijtig dat ik nergens een call-to-action button zie naar last minutes. De sfeerfoto is mooi, de gezichten van de reisleiders boezemen vertrouwen in maar toch blijf ik wat op mijn honger zitten.

 

Neckermann

google-search-neckermann-vakantie-zweden.png
Neckermann
.
Het ziet er veelbelovend uit: Zweden ligt in Scandinavië (check!) en ze spreken van last minutes. Yes, ik zie een korte beschrijving, er zijn sfeerbeelden én er is een call-to-action naar last minutes! Des te groter is mijn teleurstelling als ik doorklik. Weer een lijst met nietszeggende beelden van hotels.

De fout die bovenstaande reissites maken

Ik kan nog tientallen voorbeelden geven, maar mijn punt mag duidelijk zijn. Ik zoek een last minute in Scandinavië, een heldere zoekopdracht. Toch stellen de resultaten teleur.

Ik word er ziek van om telkens te moeten zoeken en op lijsten van hotels te komen. Heeft de reissector nog niet begrepen dat reizen een ervaring moet zijn? Een oversized zwembad geeft me een gevoel van bedrog en geen gevoel van “Daar wil ik ook zijn”.

Ik word vergast op algemene landingspagina’s en inschrijfformulieren. Geen beleving of sfeer, maar lijsten met hotels. Ongeïnspireerd klik ik verder, op zoek naar een site waar ik wel enthousiast van word. Maar allemaal maken ze dezelfde fout.

De meeste reissites vertrekken van hun product dat ze willen verkopen. Maar ze vergeten dat bij de eerste zoeksessie de mensen nog niet geïnteresseerd zijn in het product. Mensen willen eerst geïnformeerd worden.

Hoe is het daar, wat valt er te beleven? Kan ik wandelen, fietsen, snorkelen? Kan ik musea bezoeken, hoe ziet de natuur eruit? Kan ik snel een overzet boeken, hoe gaat dat in zijn werk? Honderden vragen die je kan beantwoorden op je website. Je biedt de bezoeker relevante informatie en profileert je als expert.

Enkele sites waar ik wel euh... warm van word

TUI

tui-noorwegen.pngTUI. Misschien heb ik hier echt iets gevonden. Er worden niet alleen hotels aangeboden, maar ook suggesties gedaan. De Fjorden verkennen, luieren op het strand of wandelen in de bergen van Geilo. Dat is een beetje de beleving die ik zoek. Ik kijk hier zeker verder!

 

 

Vakantiexperts

vakantiexperts.pngVakantiexperts Eindelijk  een site die me kon bekoren. De sfeer droop er af. Ik kreeg er zin in. Ik mis hier enkel een blog met reisverhalen, sfeerbeelden, hints en tips om er een echt Inbound verhaal van te maken en nog meer mensen aan te trekken.

 

Inbound marketing: ideaal voor de reissector

Juist in de reissector biedt Inbound Marketing prachtige kansen. Je verkoopt een product dat bol staat van emotie, sfeer en beleving. Dat kun je perfect overbrengen naar het web. Wat denk je van de ervaringen van de reisleiders, de foto’s en verhalen van de reizigers? Op korte termijn kan je een fantastisch verhaal neerzetten. Het is eenvoudig maar het loont.

Een voorbeeld van content en reizen? Denk aan wat Rough Guide doet. Wie hier niet van gaat watertanden ...

inbound-marketing-en-de-reissector-voorbeelkd.jpg

Ook Lonely Planet (niet toevallig beiden uitgevers) weet je met content instant te overtuigen. Voeg enkele concrete aanbiedingen toe, en ...

inbound-marketing-en-de-reissector-voorbeeld-finland.jpg

Hoe start je met een inbound-project in de reissector:

Een Inbound-traject verloopt altijd volgens een aantal stappen.

  • Je begint met het in kaart brengen van je buyer personas. Wie zijn je ideale klanten, welke noden en behoeften hebben zij, waar zijn ze naar op zoek? Welk profiel hebben ze en waar zoeken ze hun informatie?
  • Bepaal nu de trefwoorden waarop je gevonden wil worden in de verschillende fases van de buyer’s journey (awareness – consideration – decision).
  • Maak een contentplan dat de drie stadia in de buyer’s journey dekt:
    • Geef antwoorden op iedere vraag die je klant heeft. Hou het simpel, één antwoord per vraag.
    • Zorg voor gated content waarvoor je bezoeker bereid is zijn of haar e-mailadres achter te laten. Dat kan gaan van een ebook met foto’s (denk wat reisgidsen als Lonely Planet en Rough Guide allemaal doen) tot een checklist van wat er in een reisapotheek zit. Wees creatief!
    • Heb je al veel bezoekers op je website, focus dan op MOFU en BOFU content. Heb je nood aan bezoekers, focus dan op TOFU content. (Lees meer over het kiezen van content voor je website).

Haal reizigers over de streep MET content en INBOUND MARKETING

Inbound en content marketing zijn ideaal voor de reissector. Gebruik content om een unieke sfeer op je website te creëren. Informeer. Doe watertanden. Bied zoveel inhoud en beleving dat de bezoeker 'tussen zijn oren' al op de plaats van bestemming is. Dat hij meteen zin krijgt en denkt: "hier ga ik boeken". En hang daar je aanbiedingen aan vast.

En een extra tip. Werk je met Google AdWords? Zorg dan dat je tenminste je bezoekers naar een relevante pagina brengt. Als ze niet direct vinden wat ze zoeken, haken ze af. Net als ik ...

New Call-to-action

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.