Vijf redenen waarom een chatbox op je website een echte troef is

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
21 september 2017

HubSpot Inbound marketing Sales

DELEN

Wanneer bezoekers op je website zich klaar voelen om een gesprek aan te knopen, is het zaak om ze die mogelijkheid te bieden. En liefst zo snel en klantvriendelijk mogelijk. Een chatbox is daar dé ideale tool voor.

Vijf redenen waarom ook jouw website beter af is met een chatbox!

1. Een chatbox zorgt voor meer conversies en sales

We evolueren steeds sneller naar een on-demand model. Een chatbox speelt perfect in op die trend: in plaats van geïnteresseerde leads een lang formulier voor te schotelen om op later moment een afspraak vast te leggen, geef je ze de kans om direct een gesprek aan te gaan. Op het ogenblik dat hun interesse in je dienst of product het hoogst is.

Op de prijspagina van HubSpot, bijvoorbeeld, krijg je de mogelijkheid letterlijk een salesgesprek aan te gaan:

een-chatbox-zorgt-voor-meer-conversies-en-sales.jpg

De nadruk wordt dus verlegd van het capteren van gegevens en latere follow-up naar het aangaan van gesprekken in real-time (conversies!), op een ogenblik dat de klant er echt nood aan heeft. Dat biedt jouw salesteam de mogelijkheid om meteen mee op de kar te springen in het gesprek, waardoor het ook eenvoudiger wordt om verdere afspraken te maken en leads te converteren.

2. Een chatbox kan pro-actief worden ingezet

Een vaak voorkomend misverstand is dat chatgesprekken een passief gebeuren zijn, waarbij de conversatie steeds wordt gestart door de klant. Maar dat hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn: chat kan ook perfect proactief worden ingezet om bezoekers op hun wenken te bedienen, zoals een verkoper op de winkelvloer.

een-chatbox-kan-pro-actief-worden-ingezet.jpg

Denk bijvoorbeeld aan het tonen van geautomatiseerde uitnodigingen voor bezoekers, op basis van hun klik- en zoekgedrag. De boodschappen kun je als beheerder perfect afstemmen op hun handelingen of het gewenste resultaat: van een simpel aanbod voor het beantwoorden van vragen tot het aanbieden van hulp- of expertise op basis van hun zoekgedrag.

3. Een chatbox kan (deels) worden geautomatiseerd

Een chatbox heeft alleen zin als je bezoekers snel een antwoord krijgen op hun vragen. Met een livechat die uitsluitend wordt bemand door echte mensen, is het niet altijd mogelijk om aan die voorwaarde te voldoen. Gelukkig kan een chatbox intussen deels worden geautomatiseerd met chatbots, die steeds beter berekend zijn op hun taak.

een-chatbox-kan-deels-worden-geautomatiseerd.jpg

Een goede chatbot is de geknipte oplossing om de eerste vragen van leads op te vangen, zoals een conciërge die bezoekers naar de juiste medewerker leidt. Drift is hier een prima voorbeeld van: op basis van de acties en termen die een bezoeker gebruikt, brengt Drift Bot de bezoeker bij de persoon waar hij moet zijn – zonder formulieren, maar met chatscripts. Een stukje artificiële intelligentie, maar wel met menselijke ondersteuning.

4. Een chatbox kan ook als ticketingsysteem dienen

Wanneer je geen 24/7 support hebt voor bezoekers van je website, zal een chatbox heel wat uurtjes per week onbemand achterblijven. Toch zijn dit geen verloren uren, want zelfs dan kan een chatbox een meerwaarde zijn voor je bezoekers en je bedrijf.

Achter LiveChat gaat bijvoorbeeld een ticketingsysteem schuil dat vragen van bezoekers perfect kan opvangen wanneer er niemand aanwezig is om ze te woord te staan. De chatbox wordt dan een helpdesk die vragen omzet in tickets, waarop geantwoord kan worden zodra je medewerkers weer actief zijn. Ook vragen die via livechat niet meteen beantwoord kunnen worden, kunnen via het systeem eenvoudig worden omgezet in tickets voor collega’s.

5. Een chatbox maakt het makkelijker om je website te optimaliseren

Hoe doordacht je een website ook ontwerpt en hoeveel steengoede content je ook publiceert, er zullen altijd onduidelijkheden opduiken voor bezoekers van je site.

Een chatbox verlaagt de drempel om die vragen of opmerkingen te signaleren, waardoor je vaak unieke feedback krijgt. Komen bepaalde vragen regelmatig terug in chatgesprekken – denk aan informatie over een onderwerp, een pagina die problematisch is of een onduidelijk structuur van tarieven – dan is de kans groot dat je hier best even tijd voor uittrekt om dit te optimaliseren. Het komt de gebruikservaring van je website alleen maar ten goede.

Nu een chat op je website? Denk aan de HubSpot chat tool

Bovenop de gratis HubSpot CRM heeft HubSpot ook een aantal extra sales tools. Eén daarvan is Messages, een chat functie die je op je site kan plaatsen. 

hubspot-messages-chat.pngJe kan verschillende chat boxen plannen op verschillende pagina's. Zo kan je op jouw pricing-pagina een andere boodschap brengen ("Kan ik jou helpen bij het kiezen van het juiste programma?") dan op je productpagina ("Stel een vraag aan een van onze experts").

HubSpot (onze favoriete tool) kondigde trouwens aan dat het in 2018 een chatbox lanceert als deel van de gratis CRM:

hubspot-chat-bot.jpg

Meer weten over de HubSpot Messages tool? Geef ons een seintje, of plan een meeting met ons in. Of - als je hier de chat wil testen (en wij niet onbeschikbaar zijn) - via de chat op deze pagina!

Ik wil een gesprek over HubSpot CRM

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.