Hoe goed scoort jouw site? Deel 3: SEO

Johan Vantomme
Johan Vantomme
1 februari 2016

Website

DELEN
 Wat maakt een goede website? En - belangrijker voor bedrijven - hoe zorg je ervoor dat je website goed scoort in de zoekrankings, en dus prominent in beeld komt bij potentiële klanten? Geweldige content? 100% zeker. Maar wat is er nog meer nodig?

Een derde kernindicator voor je website, is SEO. Geen goede SEO betekent dat Google je site niet goed kan indexeren en evalueren... betekent minder organische trafiek.

Onze partner HubSpot ontwikkelde het een tool om websites te evalueren. Ze analyseerden de resultaten van meer dan 26.000 inzendingen voor de grading tool om een duidelijk beeld te vormen van hoe websites vandaag de dag presteren, én bundelde die in een ebook (met tips). We vatten het voor jou samen in vier blogposts.

De resultaten van het onderzoek maken duidelijk dat er nog heel wat ruimte voor verbetering is, met een gemiddelde score van 60 op 100. Net geslaagd dus. Opvallend daarbij is dat de tekortkomingen zich meestal niet tot één aspect van de website beperken, maar dat er op nagenoeg alle vlakken nog ruimte is voor optimalisatie:

  1. Goede prestaties
  2.  Geoptimaliseerd voor mobiel
  3. Search Engine Optimization (SEO)
  4. SSL-beveiliging

SEO (Search Engine Optimization)

Search engine optimization (SEO) is geen onbekende factor voor marketeers die op internet actief zijn. Daarom is het verrassend om bij dit derde sleutelkenmerk een gemiddelde score te zien van slechts 18,6 op 30.

Gelukkig is (basis-)SEO ook het makkelijkste kenmerk om aan te pakken, zowel voor marketeers als voor beheerders van een website. Al moet het nadien ook consistent en grondig opgevolgd worden.

Wanneer er nieuwe pagina's worden toegevoegd aan een website, kan de opvolging van SEO het weleens laten afweten. Achter verschillende pagina's zitten vaak verschillende auteurs, en niet iedereen is vertrouwd met de basisprincipes van SEO.

Denk bijvoorbeeld aan een vaste strategie voor interne links, of een design dat voorkomt dat een bestaande pagina gekannibaliseerd wordt door een nieuwe pagina op de site.

website-grader-is-jouw-website-geoptimaliseerd-voor-SEO.pngWanneer de hoeveelheid content op een site fors stijgt, kan een meta description of heading tag al snel over het hoofd worden gezien, wat na een tijdje voor een karrenvracht niet-geoptimaliseerde webpagina's zorgt. En dat komt de overall SEO-score van jouw site niet ten goede. 

Marketeers doen er dus goed aan om de individuele pagina's op hun website regelmatig door te lichten, op zoek te gaan naar de gaten in het net en ze te herstellen. Neem dit soort audits liefst op in een vast schema, zo vergewis je jezelf ervan dat er geen barsten kunnen ontstaan in je SEO-fundament naarmate de site verder groeit.

Wat zegt de studie ons concreet?

  • 77% van de websites hebben page titles

Deze waarde hoort eigenlijk gewoon 100% te zijn. Paginatitels zijn immers een basiselement in het design van een pagina en verschijnen in de zoekresultaten. De 70 tekens waaruit een page title bestaat hebben dan ook een directe impact op de ranking in de zoekresultaten én de click-through rates (CTR's).

  • 61% van de sites gebruikt heading tags

Headings, oftewel H1-tags (de <h1>), versterken de keywords in een page title, and geven de bezoeker een idee van de content op de site. Een bezoeker verwacht hier tags te zien die verband houden met het onderwerp waarover hij of zij iets zocht.

  • 57% van de websites heeft een sitemap

Er bestaat discussie over het belang van sitemaps voor de SEO-score van een site. Google zegt er het volgende over: "in de meeste gevallen zal een website voordeel ondervinden van een sitemap; je zal bovendien nooit bestraft worden voor de aanwezigheid van een sitemap."

Met name voor grotere sites (met 60 pagina's of meer, de meerderheid van de sites in het onderzoek) is de aanwezigheid van een sitemap een best practice.

  • Amper 42% gebruikt meta descriptions correct

Een meta description bestaat uit de paar regels tekst (155 karakters of minder) die onder de page title verschijnen in de zoekresultaten. Deze tekst beschrijft wat er op de pagina te vinden is en waarom iemand er op zou moeten klikken. Logisch dus dat meta descriptions even belangrijk zijn als paginatitels met het oog op de click-through rates. Verlies ze dus niet uit het oog!

Oplossingen voor een website met betere SEO-score

Om je site aan een betere SEO-score te helpen, kun je de volgende acties ondernemen:

  • Voer een audit door op je website. Breng ontbrekende page titles, heading tags en meta descriptions in kaart en vul ze aan.
  • Telt jouw website heel wat pagina's maar ontbreekt een sitemap, overweeg dan om er één toe te voegen. Niet alleen vergemakkelijkt het de navigatie voor bezoekers, het kan ook een positieve impact hebben op je SEO-score.
  • Controleer alle pagina's van jouw website om er zeker van te zijn dat de ene pagina geen 'SEO-punten' afsnoept van een andere pagina op jouw site. Op de website van een elektronicazaak kunnen bijvoorbeeld meerdere pagina's geoptimaliseerd zijn voor  'beste keukentoestel'. Die pagina's concurreren niet alleen met externe pagina's om zoektrafiek, maar ook met elkaar. Dubbele pagina's samenbrengen of een goeie strategie voor cross-linking kan hier een antwoord op bieden.

New Call-to-action

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide