#Inbound15. HubSpot introduceert predictive lead scoring en integratie met social ads.

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
10 september 2015

Inbound marketing Lead Nurturing HubSpot

DELEN

Tweehonderdvijftig topsessies, meer dan 10.000 aanwezigen, Seth Godin… meer redenen heb je niet nodig om naar editie 15 van Inbound af te zakken. Maar Hubspot heeft de prettige gewoonte op z’n jaarlijkse netwerk- en kennisevent telkens een reeks spectaculaire vernieuwingen voor te stellen. Denk aan het gratis CRM dat op in 2014 aan de bundel toegevoegd werd.

Terug naar Boston, 2015. Dharmesh Shah en Brain Halligan, de founding fathers van inbound marketing, hebben net op indrukwekkende wijze de nieuwe roadmap voor Hubspot voorgesteld. Leadstreet pikt de 9 (!) belangrijkste innovaties op, en maakt duidelijk waarom ze voor jou (ir)relevant zijn.

Deel 1: predictive lead scoring, een beter CMS en integratie met LinkedIn ads.

Inbound15 HubSpot introduceert predictive lead scoring en integratie met adwords

1. Predictive lead scoring

Wie vertrouwd is met lead scoring, weet dat dit geen gemakkelijke oefening is. Lead scoring is al te vaak een iteratief proces waarbij je leads met het juiste profiel én gewenst gedrag punten toekent.

Een voorbeeld: een lead die een specifieke whitepaper downloadt in combinatie met bezoeken van een aantal specifieke productpagina’s krijgt +30 punten. Een lead die systematisch jobpagina's bekijkt, geef je dan weer negatieve punten. Zo'n lead is namelijke wel Interessant voor je HR, maar niet voor je sales. Eens een lead een vooropgesteld cijfer bereikt, wordt hij (of zij) door het salesteam verder gekwalificeerd of gecontacteerd.

Inbound15 Nieuw Predictive lead scoring

Predictive lead scoring helpt je bij dat proces door met een algoritme je contacten, hun demografie en hun gedrag in een model op te nemen. Zo voorspelt Hubspot nu wat de kans is dat een lead converteert  en dus een klant wordt. Bovendien geeft de nieuwe functie je nu suggesties hoe je die leads best verder kan nurturen.

Zo’n algoritme werkt niet bij kleine data.  Om het systeem voldoende te voeden moet je zo’n 500 klanten in je database hebben. Big Data, letterlijk en in de praktijk, dus. HubSpot rolt predictive lead scoring uit voor de Enterprise-klanten.

De mening van leadstreet

Bijzonder bruikbaar, en het volgende puzzelstuk in het lead scoring verhaal. Toch zijn er enkele praktische maar’s: je moet over een Enterprise-licentie en een grote database beschikken, plus een actieve lead nurturing historiek.

2. HubSpot’s vernieuwde CMS

Als je HubSpot wil implementeren op je site heb je 2 keuzes. Of je bouwt je site op binnen de HubSpot COS-omgeving, het CMS van HubSpot. Of je plugt HubSpot in op je bestaande website, zoals WordPress, Drupal, …. Beide opties werken erg makkelijk, een mooi bewijs van de flexibiliteit van HubSpot.

Inbound15 Nieuw HubSpot’s vernieuwde CMS
De laatste 2 jaar zijn er meer dan 1.600 aanpassingen uitgevoerd op COS, het content management systeem van HubSpot. Het resultaat is een CMS dat zowel inzake functionaliteit, performance als veiligheid aan de top staat. 

Zo is je COS-site nu standaard responsive en bruikbaar op elke type device, makkelijk editeerbaar, sneller optimaliseerbaar en een stuk beter beveiligd. Elke COS-site wordt bovendien gehost op het HubSpot Website Platform, en daar standaard voorzien van https, een uitbreiding van het http-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens. Goed voor je SEO, bovendien, want een ranking signaal voor Google. Net als de snelle laadtijd van pagina’s.

De mening van leadstreet

Snelle pagina’s, goede SEO, out of the box responsive, makkelijk editeerbaar, personalisatie mogelijk, enzoverder. Daar kunnen we alleen maar vrolijk van worden :-) Op de wenslijst van leadstreet staat nog een betere integratie van meertaligheid - we hopen dat die snel wordt uitgerold.

 3. Integratie met Adwords en LinkedIn ads

Stel, je wil een event ondersteunen met advertenties op LinkedIn. Of een van je best converterende ebooks boosten met adwords. Het gebruik van pay per click ads (kan erg relevant zijn om je organische trafiek een (boost te geven.

Maar je wil ook begrijpen wat de resultaten zijn van die campagnes, en hoe ze binnen jouw inbound strategie. 'Hoeveel klanten en contacten zijn er via die betaalde ads gegenereerd?', om maar iets te noemen. En dus integreert HubSpot in nu Linkedin ads binnen de tool. Op korte termijn wordt ook Google Adwords toegevoegd.

Inbound15 nieuw Integratie met Adwords en LinkedIn ads

Wat betekent dit in praktijk? Je kan acties als het opzetten van een campagne, bekijken van je advertenties, kiezen van je doelpubliek helemaal vanuit HubSpot organiseren. De resultaten van je campagnes (aantal impressies, clicks, ...) worden netjes gebundeld in een rapport, samen met conversies naar - bijvoorbeeld - Marketing Qualified Leads (MQL) en klanten?

De mening van leadstreet

Ads (PPC) zijn een goede aanvulling op je Inbound strategie. De resultaten van zo'n campagne verwerken in de rapportering is dus een prima idee. Maar hou je doelstellingen wel in het oog. Impressies en kliks zijn leuk, maar jij wil vooral weten hoeveel bezoekers ook converteren of klant worden. Dit is opnieuw een add-on product met een kleine meerkost bovenop je licentie.

In een volgende blogpost bespreken we integratie mogelijkheden met derde partijen, het Easy Initiative en extra rapporteermogelijkheden, en meer talen voor HubSpot, leadin en HubSpot's CRM.

Meer weten over HubSpot en de aanpassingen? Geef ons een seintje. We vertellen je graag meer, of plannen een demo in met jou.

Contacteer leadstreet voor de nieuwe lanceringen van HubSpot

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.