Opinie: Disruptie. Wow. Mijn job is in gevaar!

Johan Vantomme
Johan Vantomme
17 juli 2015

Inbound marketing

DELEN

Vandaag is disruptie een trendy woord. Het wordt gebruikt om de ontwrichting aan te duiden die een evolutie, idee of ontwikkeling met zich meebrengt binnen een sector (of maatschappij).

We horen het woord al enkele jaren frequent vallen; maar face it - het is geen nieuw fenomeen. Sinds we als mens onze planeet bevolken zijn er behoorlijk wat ontwikkelingen geweest die de samenleving op zijn kop zetten.

Flashback. Even naar de oertijd.

Zap. We leven in onze grot, verzamelen bessen, gaan jagen, schrokken het rauwe voedsel binnen en worden daar nu en dan een beetje ziek van. En dan is er iemand die een vuurtje kan stoken met wat takjes en de juiste stenen …

Zeker weten dat zijn buurman zich wel even in het (vele lichaams)haar heeft gekrabt. De buurstam waar hij nu en dan een robbertje mee uitvocht is plots een goed doorvoede stam geworden. Fit en gespierd en zo. En binnen de kortste keren is de stam die het vuur beheerst de heerser van de regio. Disruptie at work.

johan-vantomme-opinie-disruptie

Wat verder in de evolutie

Wat later heeft de mens het wiel uitgevonden. Kan hij ijzer smeden in plaats van brons. Nog wat later is er het buskruit en de stoommachines. Toen ook waren er mensen die niet mee wilden evolueren omdat ze bang waren van de ontwikkeling. Of niet mee konden evolueren. Of omdat er een religie, of een of andere macht in de weg stond.

Vandaag is het niet anders. Het gaat alleen veel sneller. De “uitvindingen” en technische evolutie volgen razendsnel op en de mondialisering doet er nog een schepje bovenop. Gelukkig staan in onze maatschappij (soms) wetten en morele bezwaren in de weg.

Angst voor verandering

Mensen zijn bang voor verandering. Politici zijn aan hun handen gebonden omdat ze geen stemmen willen verliezen en op hun post willen blijven. Vakbonden zijn bang omdat het huidige systeem niet kan blijven bestaan. Werkgevers zijn bang of zien spijtig genoeg het nut niet in van R&D. Werknemers zijn bang om hun job te verliezen. Die angst en de globale maatschappij zorgen ervoor dat disruptie harder en sneller zal toeslaan dan ooit tevoren.

Disruptie is voor iedereen.

In de sector waar wij 20 jaar actief waren (de uitgeefsector) zagen we het al sinds 2007: een pak papieren magazines is op sterven na dood. Enkel grote consumentenbladen (genre: Dag Allemaal) en de échte nichebladen (genre: Guitarist, of Classic Rock) lijken stand te houden. We voorspelden twee jaar geleden dat de helft van de magazines binnen de 5 jaar zal verdwijnen. Of fuseren (een ander woord voor 'verdwijnen'). Afspraak dus binnen 3 jaar - kijken of we gelijk hebben :-)

Enkele sectoren waar we disruptie voorspellen:

Energieproducenten -voorlopig nog machtige bedrijven- zullen het moeilijk krijgen. De distributiekosten lopen (te) hoog op, alternatieve energie begint betaalbaar te worden. Tesla komt plots met een huisbatterij. Huizen worden passief. Wat staat nog in de weg om van ieder huis, ieder bedrijf een zelfbedruipend energiefabriekje te maken? Ik denk niet dat Electrabel & co er wakker van liggen, maar dat zouden ze beter wel doen.

De klassieke verzekeringsagent zal het moeilijk krijgen. Grote maatschappijen of slimme ondernemers kunnen hun polissen rechtstreeks afsluiten. Verzekeringen worden een standaard consumentenproduct die je koopt bij online brokers. Perfect op jouw maat, én aan goedkopere prijzen. Het basisinkomen dat de klassieke makelaar uit standaardpolissen zoals BA, auto of brand haalt, wel ... dat verdwijnt. Samen met zijn business.

Wat met de huisarts? Medische gadgets worden volwassen. Niet alleen zal je uurwerk je gezondheid monitoren, het zal ook rechtstreeks communiceren met je huisarts en –waarom niet– je verzekeringsmaatschappij. Zij zullen je binnenroepen voor een groot of een klein onderhoud. De huisarts zal je ’s morgens een videoboodschap sturen: “Afspraak bij de tandarts geboekt om 10 uur. Gaatje gedetecteerd in de linkerkies. Werkgever is verwittigd. Uber pikt je op om 09:45.“

SciFi? Of evolutie?

“It is not the strongest or the most intelligent who will survive but those who can best manage change.” 
― Leon C. Megginson

 SCHRIJF JE IN OP ONZE NIEUWSBRIEF

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.