Bouw je content strategie op basis van YouTube's Hygiene Hub Hero (3H) principes

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
15 april 2016

Content

DELEN
 

Nadat we in onze voorgaande blogposts al ingingen op de basics van contentpromotie via social media en nuttige tips gaven om je content bij de juiste doelgroep te krijgen, gaan we in deze post dieper in op de link tussen contentcreatie en contentpromotie. 

Daarvoor gebruiken we de 3H-strategie van YouTube als leidraad voor jouw content strategie. Een strategie die aanvankelijk begon als een houvast voor vloggers op het populaire videoplatform, maar die ook perfect toepasbaar is op je website met het oog op meer trafiek en - bij uitbreiding - meer leads.  

Van sporadische voltreffers naar een consistente stroom van content

Om als merk succesvol te zijn met content die je doelgroep bereikt én raakt, volstaat het niet langer om af en toe een grootscheeps offensief los te laten - denk aan de klassieke reclameaanpak met een dure commercial of virale video die enkele maanden later opgevolgd wordt door een volgende spot of video. 

In het huidige klimaat is er nood aan een constante stroom van relevante content en uitgekiende promotie om je publiek geïnteresseerd te krijgen én houden in je merk, zodat je langs die weg een constante stoom van bezoekers naar je eigen website gidst. Op je blog zorgen je blogposts - die je natuurlijk volgens de regels van de kunstopstelde - voor de uiteindelijke generatie van leads.  

Leren van YouTube: het Creator Playbook for Brands

Als je onze blogposts volgt - en dat doe je duidelijk, als je dit leest - dan heb je het bovenstaande advies intussen ongetwijfeld ter harte genomen en voor interessante blogcontent gezorgd die je onder meer promoot via jouw geprefereerde social media-platformen. 

Maar misschien vraag je je af of het allemaal niet beter (lees: efficiënter) kan? Welke content kan bijvoorbeeld nog een meerwaarde geven aan je blog? Welke content promoot je waar? En bij welke promotieacties van je content ga je content echt gericht pushen naar je doelgroep, eventueel betaald?

content-3H-strategie-Youtube-Creator-Playbook-for-Brands.jpg

Wie een antwoord zoekt op die vragen, heeft een goede leidraad aan het Creator Playbook for Brands. YouTube bundelde daarin een resem best practices op maat van corporate vloggers (video bloggers) die hun videokanaal tot een succesverhaal willen doen uitgroeien, maar dit framework is ook perfect toepasbaar op blogs met andere vormen van content. 

Bovendien laat het de nodige speelruimte om klassieke advertentievormen te integreren in je contentstrategie, op basis van je noden, doelen en budget. Kortom, het is een strategie die ruimte laat voor een erg persoonlijke invulling op maat van jouw specifieke activiteit en doelen. 

Interessant, zei je? 

Van sporadische bezoeker tot vaste volger, van vaste volger tot enthousiaste fan

Om je publiek te boeien en zelfs actief uit te doen kijken naar je posts, is er in de eerste plaats nood aan een constante stroom van content. Eén van de voordelen daarvan, is dat je volgers er na een tijdje automatisch van uitgaan dat er altijd iets nieuws te beleven valt op je blog. 

Door regelmaat aan te brengen in je posts - zowel op je blog als op je social media-kanalen - wordt het nog makkelijker voor je volgers om een vinger aan de pols te houden bij jouw publicatieritme. Ze zullen dan ook makkelijker op eigen initiatief een bezoekje brengen aan je website, waardoor nieuwe content veel makkelijker opgemerkt wordt. Het spreekt voor zich dat dit de trafiek naar je content een stevige boost geven. 

Daarnaast wordt ook het belang van diversiteit in je content onderstreept, zowel wat de vorm als inhoud (of beter: insteek) betreft. Zo wordt er een onderscheid gemaakt tussen content die educeert (met bruikbare informatie), inspireert (met verhalen waarin je doelgroep zich herkent) en entertaint (door verrassend uit de hoek te komen). Drie verschillende vormen die allen gelinkt kunnen worden aan het 'hulpkarakter' van je content - ze spelen stuk voor stuk in op een nood die leeft bij jouw doelgroep.

Die drie elementen kun je relatief eenvoudig in je blogcontent en je posts op je social verwerken. Het  verhoogt opnieuw de kans om je publiek vast te houden en terug te laten komen voor meer. Meer nog, ook de kans op het spontaan delen van je content neemt gevoelig toe met deze aanpak. 

content-3H-hygiene-hub-en-hero-content.jpg

De 3H's als peilers voor je strategie: Hygiene, Hub en Hero content

Om jouw blogcontent optimaal te laten renderen qua bereik, kun je de contentitems die op je blog én planning staan identificeren aan de hand drie categorieën, waarnaar ook weleens verwezen wordt als de 3H's:

  1. Hygiene content
  2. Hub content
  3. Hero content

Niet alleen geven ze een goede indicatie van welke content je best promoot op welke kanalen en op welke doelgroep je daarbij best mikt (segmentatie), ze maken ook duidelijk welke leemtes je mogelijk nog moet opvullen in je contentstrategie. Kortom, onmisbaar voor wie een goede balans zoekt tussen contentcreatie en contentpromotie, en daarnaast ook een garantie voor de gewenste diversiteit in je posts.

Waar gaat het precies over bij deze drie H's?

1. Hygiene-content

Is de breedste laag content op je blog. Het is content die volledig gericht is op je core audience en vragen beantwoordt waarnaar jouw specifieke doelgroep actief op zoek is. Met andere woorden: het is content die bezoekers binnentrekt op je website (pull-content), door het hele jaar lang relevant te zijn (het 'always on'-principe). 

Concrete voorbeelden hiervan zijn how to's, blogposts waarin je expertise deelt, posts die gericht zijn op klantenservice, enzovoort. Dit soort content vult het grootste deel van je blog en heeft een hulpkarakter in de meest letterlijke zin van het woord.

2. Hub-content 

Mikt op een wat bredere doelgroep, namelijk je belangrijkste prospects. Het gaat typisch om content die jouw dienst of product(en) vanuit een nieuw of afwijkend perspectief voorstelt bij prospects die jouw website (of zelfs je brand/product) nog niet ontdekt hebben of nog niet helemaal overtuigd zijn van de meerwaarde ervan. 

In tegenstelling tot Hygiene-content is dit content die je sowieso actief moet aanbieden aan je publiek (push-content). Dat doe je door in te spelen op hun interesses of passies - zowel in je blogposts als in de manier waarop je de content gaat aanreiken op je social media-kanalen. Een concreet voorbeeld hiervan zou 'verticale' content kunnen zijn over je productlijn, of content met een andere alternatieve insteek. Dit soort items maak je niet wekelijks, maar bijvoorbeeld maandelijks of tweemaandelijks.

3. Hero-content 

Gaat nog een stap verder qua bereik en mikt op een groot en breed publiek. Het is groots opgezette content ('go big') die je absoluut wil pushen, met het oog op een optimale zichtbaarheid en naambekendheid van je brand. 

Hiervoor komen bijvoorbeeld klassieke commercials in aanmerking, maar ook andere vormen van content die op een creatieve en opvallende manier jouw brand of product onder de aandacht brengen horen in deze categorie thuis. Het is content die je maar heel af en toe loslaat op de wereld (typisch één of twee keer per jaar), bijvoorbeeld naar aanleiding van een product launch, een event dat je organiseert of een strategisch moment in de industrie waarin je actief bent.

Conclusie

De strategie die YouTube aanreikt voor vloggers, blijkt ook heel wat bruikbare wenken te bevatten voor wie met andere vormen van content trafiek wil genereren naar een website. Daarnaast is ze ook een ruggensteuntje in je streven naar de gewenste diversiteit aan content op je blog en je social media-posts.

Door te zorgen voor een constante, gevarieerde stroom van content, stijgen je slaagkansen immers aanzienlijk om een loyale volgers- en bezoekersbasis op te bouwen. Pak je het goed aan, dan genereert deze aanpak zelfs genoeg interesse  in je content om bezoekers spontaan naar je website te doen klikken.

Bekijk je jouw content daarbij door de 3H-bril - identificeer content op basis van het hygiene-, hub- en hero-principe - dan heb je meteen ook een goeie leidraad om leemtes op te sporen in je bestaande content. Die kennis kun je dan in je voordeel gebruiken om je contentplanning te optimaliseren en specifieke doelgroepen af te lijnen voor elke 'soort' content die je deelt.

Wie meer wil weten over de rol van content binnen een Inbound Marketing strategie, kan het gratis ebook 'Content Strategy for Succesfull Inbound Marketing' downloaden:

Download het Workbook Content Marketing

 

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.