Nieuwe klanten werven met BOFU-content (Bottom of the Funnel).

Janneke Scheepers
Janneke Scheepers
31 oktober 2016

Content Lead Nurturing Inbound marketing

DELEN

In de Bottom Of the Funnel-fase zijn jouw leads grondig op de hoogte van alle beschikbare oplossingen voor hun probleem. Ze overwegen op dat moment ernstig om jouw product of dienst af te nemen. Daarom is jouw taak ze ervan te overtuigen dat dit inderdaad de beste keuze is.

bottom-of-the-funnel-content.jpg

Wat is Typische Bottom of the Funnel-content?

Haal ze dus maar tevoorschijn, die live-demo's, reviews van klanten, case studies, webinars, proefversies en productvergelijkingen. Enkele voorbeelden van degelijke 'Bottom of the Funnel'-content:

  • Webpagina: 'Onze 10 troeven: waarom voor ons kiezen?'
  • Onze klanten vertellen (customer stories)
  • Gratis 30 dagen proefabonnement
  • Gratis assessment
  • Offerte
  • Prijsvergelijking

Vraag directe actie van je Buyer Persona’s door ze een aanbieding of kortingcoupon aan te bieden. Biedt ze gratis trials, productdemo's of een offerte aan, afhankelijk van de industrie waarin je actief bent, of de lengte van je salescyclus.

Die content hoeft trouwens niet per se op je website te staan. Een fantastische manier om je lead kennis te laten maken met je service-aanbod, is door een fysiek evenement te organiseren waarvoor je een lead uitnodigt. Dat is ook content - maar in een andere (live) setting.

Voorbeeld van BOFU-content

Een voorbeeld uit mijn praktijk. In de vorige delen (hier en hier) van deze reeks vertelde ik al over Marmottecyclo.nl, dé website waar je terechtkomt als je informatie zoekt over de zware wielertocht La Marmotte.

Wie enthousiast is geworden na het lezen en bekijken van alle informatie, zal al gauw klikken op het berichtje ‘Marmotte Inschrijving 2017’. Je zult dan terechtkomen op de website van tourorganisatie Tour de Vacance, waar je vanaf het najaar enthousiaste reviews, een fotogallery en een uitgebreide dagprogrammabeschrijving van de komende editie vindt.

Bij het lezen van die verhalen begint iedere fanatieke wielrenner te popelen.

Lead kwalificatie - één van de doelen van je BOFU-content

Wil je je inbound marketing echt effectief inzetten, dan houd je nauwgezet bij wat je leads doen op je website en geef je ze een navenante (lead) score.

Dat kan perfect met een tool als HubSpot. Een voorbeeldje: iemand die in deze fase drie case studies na elkaar bekijkt, je contactpagina bekijkt, je team uitpluist én je prijslijst downloadt, moet wel geïnteresseerd zijn. Die kwalificeert zichzelf voor ... een telefoontje van je salesafdeling.

drip-campagnes-doel-educeren-en-kwalificeren.pngConclusie

De opbouw van de content in je Sales Funnel speelt een fundamentele rol binnen je Inbound Marketing-strategie. Jouw content trekt juiste bezoekers naar je website in de Top Of the Funnel, converteert ze naar leads in de Middle Of the Funnel en helpt om ze in de Bottom Of the Funnel om te zetten naar klanten.

Door verschillende contentaanbiedingen strategisch in te zetten in de funnel, ga je leads genereren, kwalificeren en ze uiteindelijk converteren in klanten.

Lees hoe je de Funnel inpast in je Inbound Marketing-strategie in ons praktische ebook ''Content Strategy for succesful Inbound Marketing / Content that converts":

Content Strategy for Succesful Inbound Marketing

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Janneke is online journaliste van origine en ontwikkelde zich tot allround content specialiste. Krijgt na ruim tien jaar in het vak nog altijd een kick van het schrijven en publiceren van webteksten. Specialiteiten: bloggen, SEO, WordPress, social media en e-mailmarketing. Janneke heeft een wielerblog waarop ze haar passie voor wielrennen en schrijven combineert.