HubSpot en structured data: beter scoren op SEO

Johan Vantomme
Johan Vantomme
17 maart 2020

SEO

DELEN

Hoog scoren in Google’s zoekresultaten is niet alleen een kwestie van keywords en goede content. Ook de manier waarop je die content aanbiedt aan Google is een onmisbaar onderdeel van een slimme SEO-strategie. Door te werken met structured data vergroot je de kans dat jouw HubSpot-content gevonden en gelezen wordt.

Wat is structured data?

Heeft structured data een invloed op SEO?

Hoewel structured data geen ranking factor zijn voor Google, hebben ze indirect toch een grote impact op de kansen van jouw content om gevonden te worden.

Google beloont goed gebruik van structured data immers op verschillende manieren, bijvoorbeeld in de rich results, rich cards en featured snippets bij zoekresultaten. 

google-hubspot-structured-data

Hoe Google vandaag steeds verfijndere en persoonlijke zoekresultaten wil tonen kan je hier lezen.

Denk aan recepten die in een apart blok worden weergegeven, FAQ’s die een to-the-point antwoord geven tussen de zoekresultaten door of hoeveel sterren klanten toekenden bij hun reviews van je webshop. De mogelijkheden van de types structured data die door Google worden ondersteund, zijn enorm wanneer ze correct worden gebruikt: 

  • How To’s die een antwoord bieden op een concrete vraag, door de bezoeker in een aantal stappen naar een oplossing te begeleiden.
  • FAQ’s die korte vraag-antwoord oplossingen aanreiken worden tussen de zoekresultaten getoond.
  • De praktische details van lokale ondernemingen wordt in een interactief resultaat getoond, inclusief gegevens zoals openingsuren, klantenreviews of route-instructies.
  • Review snippets met extra informatie.
  • Q&A’s die een opvallende voorvertoning krijgen bij de zoekresultaten.
  • Productinformatie die verrijkt wordt weergegeven met gegevens zoals de prijs, beschikbaarheid en klantenscores.
  • Een zogenaamde host carousel, waarop een contentaanbod (zoals recepten) vanop de website wordt voorvertoond in een informatieve en visueel onderscheidende carousel.
  • Events die in een interactief rich results-kader worden getoond.
  • Uitgelichte artikels die met een afbeelding worden getoond boven de overige zoekresultaten.
  • Boeken die vanuit de zoekresultaten basisinfo geven en meteen kunnen worden aangekocht.  

Hoe voeg ik structured data toe aan mijn website?

Structured data is code die in een specifiek, gestandaardiseerd formaat wordt opgesteld – in dit geval schema.org, een gezamenlijk project van de grote search engines. leadstreet heeft heel wat ervaring met structured data bij (internationale) klanten.

Wij gebruiken daarvoor JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data), maar structured data kan op verschillende manieren ontwikkeld worden in HTML: 

Gelukkig sta je er niet alleen voor bij het toevoegen van structured data: Google stelt een handige helper voor het opstellen van markup code ter beschikking. Wil je nakijken of de code die je hebt opgesteld correct werkt? Ook daarvoor heeft Google een oplossing, met een gratis testtool voor structured data waarmee je in een handomdraai nakijkt of je code correct is opgesteld.

Een uitgewerkt voorbeeld van hoe de code eruit kan zien, zie je hieronder:

>> TIP: Ook Bing biedt een hoop informatie aan over hoe het omgaat met structured data. Doe er je voordeel mee!

HubSpot-modules voor structured data: de snelste weg naar succes

Wil je zelf meteen aan de slag gaan met structured data, maar heb je geen kaas gegeten van code? Dan kan je bij leadstreet terecht voor een tiental HubSpot-modules waarmee je structured data toevoegt aan jouw:

  • Blogposts
  • Organisatie structuur
  • FAQ’s
  • How-to’s
  • Lokale ondernemingen
  • Events
  • Personen
  • Boeken
  • Video
  • Productpagina’s

Naast structured data modules hebben we ook nog andere HubSpot-modules ontwikkeld. Alle vragen? Geef ons een seintje:

Laten we praten over jouw website

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Diamond HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.