Is double opt-in (GDPR) een lead killer?

Zorgt het voor een briljante gebruikservaring?
Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
3 februari 2018

GDPR

DELEN
 

Je wil alles netjes doen. De regels volgen. En daarom wil je een double opt-in procedure installeren, in het kader van de GDPR. Maar ... denk eerst even na. Zorgt zo'n double opt-in er soms niet voor dat je jouw kersverse leads een slechte(re) gebruikerservaring geeft?

gdpr-en-double-opt-lead-killer

Case 1: double opt-in bij een newsletter

Bij het inschrijven op een nieuwsbrief is een double opt-in best logisch. Je meldt je aan voor een nieuwsbrief, krijgt daar onmiddellijk een bevestiging slash bevestig-nu-je-mailadres van, en klaar is de inschrijving:

double-opt-in bij newsletter

Waarom dit logisch voelt? Omdat dit een procedure is die we gewoon zijn. Die we kennen. We begrijpen als gebruiker wat er van ons verwacht wordt.

Case 2: double opt-in bij een download van een ebook

Die download wil ik hebben! Je vult snel je gegevens, en drukt op de downloadknop. Wat verwacht je? Juist ... een directe downloadlink naar je ebook op de volgene pagina, en/of een mail met de link naar die pdf in je mailbox.

double opt in bij download van ebook

Wat de double opt-in procedure doet met een nieuwe lead? Die moet eerst een confirmatie geven vooraleer de mail met de downloadlink gestuurd kan worden.

Een extra stap dus, die op dit moment niet gebruikelijk is en niet verwacht wordt. Wij hebben binnen onze eigen HubSpot-portaal de proef op de som genomen met een kleine test, en na een weekje zijn wij alvast tot die conclusie gekomen. Géén enkele van onze ebook-downloaders begreep de procedure.

Toegegeven, we hebben in onze minitest onze thank you-pagina's niet aangepast met een extra melding ("We gebruiken vanaf nu een double opt-in procedure. Je ontvangt van ons eerst een mail die je moet bevestigen vooraleer je ons ebook ontvangt!"). Ongetwijfeld een belangrijk, essentieel, ontbrekend element - we bad.

Maar onze intuïtie zegt dat een double opt-in op dit moment niet echt voor een betere gebruikerservaring zorgt (los van de privacy-voordelen als transparantie, ...). Mee eens? Niet mee eens? Alternatieven waarbij jij 100% conversie haalt? We horen graag jullie best practices in de comments! 

Hola. Stof tot nadenken. vraag: is die double opt-in eigenlijk wel verplicht door de GDPR?

Wel ... De GDPR zegt dat je mail mag sturen naar mensen die je daarvoor toestemming hebben gegeven, waarbij die:

  • vrij
  • specifiek
  • geïnformeerd
  • en ondubbelzinnig moet zijn

En dat mag in geschreven vorm, dan wel elektronisch of mondeling.

Wat ook moet, is dat je vertelt wat het doel is van die registratie. Bij het invullen van velden op een downloadpagina is het evident dat je dat contact het ebook toestuurt. Wil je bovendien ook elke dag je favoriete YouTube-filmpjes van katten bezorgen aan datzelfde contact, dan moet je dat ook melden voor je contact op de submit-knop drukt. Bovendien moet de toestemming granulair zijn, waarbij je contact dus voor elk doel apart een toestemming geeft.

Of die toestemming met een double opt-in moet volgens de GDPR? Daar vinden we op moment van schrijven nog geen finaal officieel standpunt van. 

Een dubbele opt-in lijkt dus geen expliciete vereiste, maar de GDPR verplicht wel dat je steeds kan bewijzen dat toestemming werd gegeven (de ‘verantwoordingsplicht'). Een dubbele opt-in is hiervoor natuurlijk een ideale manier. Daarboven is het ook alleen maar in ieders belang dat je een correct, werkend mailadres ontvangt en dit kan verifiëren natuurlijk.

Terzijde - dat wij niet de enigen zijn met vragen, dat is duidelijk. Dit lezen we op de website van de privacy-commissie:

De interpretatie en implementatie van de nieuwe privacywetgeving is een “work in progress”. Hoewel de Privacycommissie u zo goed mogelijk wil informeren, kunnen wij op dit moment nog niet alle vragen beantwoorden.

Onderzoekje: wie wil/moet nog overschakelen naar double opt-in?

Een kleine poll op de facebookgroep van Digital Marketing Belgium zegt ons dat er nog een pak marketeers moet overschakelen naar double opt-in, in functie van de GDPR. Stem zelf ook even mee!

double-opt-in-gdpr-enquete

Conclusie

Double opt-in lijkt op het moment van schrijven geen expliciete, wettelijke vereiste voor de GDPR, en het lijkt ook niet altijd een briljante gebruikerservaring op te leveren (wat op zijn beurt reflecteert in lastige leads en dus ook gevolgen heeft voor je business). Maar omgekeerd is het wel een ideale manier om aan de bewijsplicht te voldoen, en het wordt ongetwijfeld straks de new normal.

Open vraag: hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Wat zijn jullie best practices? We horen het graag. In deze tijden van openstaande GDPR-vragen is pragmatisch advies welkom!

Wie graag juridische, diepgaande informatie wil over GDPR, kan terecht bij de experten van deJuristen. 

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.