Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Een website maken die werkt? Check je structuur, SEO en funnel!

Geschreven door Johan Vantomme | 9 februari 2017

Een website maken of optimaliseren vraagt dat je van tevoren goed moet weten wat je wil brengen, hoe je dat gaat verpakken en welke structuur je er achter stopt.

En weten welke gevolgen dat heeft voor de vindbaarheid (SEO), je bezoekers, de efficiëntie en de conversie van jouw website. In deze post duiken we in 7 best practices voor de optimalisatie van jouw website.

Structuur, het grote toverwoord

Een website waarop het fijn rondklikken is, scoort goed bij gebruikers. Daarom is het van belang dat bezoekers eenvoudig de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.

TIP 1: geef alle onderwerpen een logische plaats

Breng daarom in kaart wat je precies wil brengen op je website en cluster die boodschappen per thema. Wordt het aantal thema’s te omvangrijk? Bundel ze dan in verschillende deelgroepen of rubrieken, en denk na over hoe je ze op een logische, overzichtelijke manier kan brengen.

TIP 2: een goede navigatie is onmisbaar, en die kan alleen bestaan wanneer ook de onderliggende structuur duidelijk en doordacht is.

Biedt je bedrijf bijvoorbeeld zes verschillende diensten aan, zorg er dan voor dat bezoekers die diensten te zien krijgen op je homepage en je ‘diensten’-pagina, maar weersta aan de verleiding om er ook meteen tot in het kleinste details over uit te weiden. De tijd dat alles boven de fold moest worden verteld ligt weliswaar achter ons, maar potentiële leads bombarderen met een overload aan informatie is ook geen recept voor succes.

(In de navigatie van onze website lees je helder wat onze activiteiten zijn, en gidsen we naar onze content en onze contactpagina)

In zo’n geval kies je beter voor een ‘Diensten’-overzichtspagina met een goede balans tussen copy en sterke visuals, die een goed beeld geeft van je aanbod met voldoende copy om je product aan te prijzen en de aandacht van je bezoeker te trekken. Voor elke dienst voorzie je dan een aparte webpagina waarnaar je doorlinkt (calls-to-action), waar je naar hartenlust kan uitwijden over de troeven van dat specifieke product of dienst.

(Kijk even hoe Rough Guides een verraderlijke eenvoudige structuur presenteert met content, diensten én shop)

Op die manier kom je tegemoet aan de voorkeuren van Google – waar langere pagina’s met aardig wat content typisch in het voordeel zijn – terwijl het voor je bezoekers aantrekkelijk en overzichtelijk blijft.

Wat ons naadloos brengt bij het volgende:

Oog voor SEO

Een duidelijke structuur van een website zorgt ook voor een duidelijke sitemap, en die moet door Google geïndexeerd. Hoe duidelijker de structuur daarvan, hoe beter Google de relevantie van specifieke pagina’s kan inschatten bij zoekopdrachten. En hoe beter je site daar ook zal scoren.

Ook de prestaties van je website (zowel op desktop als mobiel) zijn een belangrijke factor bij SEO. Prestaties mag je hier lezen als de laadsnelheid van je pagina's. Overladen pagina’s met een lange laadtijd vermijd je beter, want die beïnvloeden de ranking van je website negatief. Dreigt een pagina toch problematisch te blijven nadat alle technische redmiddelen uitgeput zijn, bekijk dan of je ze niet op kan splitsen in meerdere kortere pagina’s zodat de boel niet onnodig vertraagt.

TIP 3: een goede structuur, een duidelijk doe en een snelle laadtijd helpen je SEO (en je bezoekers!)

Elke pagina een duidelijk doel

Zorg er ook voor dat het doel van je website en van de individuele pagina’s duidelijk is, zowel voor bezoekers als voor search engines. Boomlange pagina’s zijn typisch lastiger crawlable en doorzoekbaar voor Google, terwijl pagina’s die vijftien compleet verschillende thema’s proberen te behandelen ook niet voordelig uitpakken.

Ga in Sherlock Holmes-modus en vraag je af:

  • Wat wil ik met deze pagina bereiken?
  • Wat wil ik dat de gebruiker doet als hij op deze pagina komt?
  • Snapt de gebruiker wat ik met deze pagina wil bereiken?
  • Zal de gebruiker de juiste handelingen uitvoeren die ik voor ogen?
  • Kan ik die actie die hij moet uitvoeren accentueren?

TIP 4: Een pagina zonder doel is een nutteloze pagina. Schrap die en stop er geen energie in.

Let wel, het doel van een pagina is niet altijd een actie. Niet ieder pagina heeft tot doel om te converteren. Een pagina mag gerust puur informatief zijn. Maar zelf op dergelijke pagina's is het goed om eens na te denken over een next step. 

Laat je pagina's gidsen door keywords

Last but not least doe je natuurlijk ook keyword research, zodat je weet wat jouw potentiële klanten exact zoeken. Keywords spelen weliswaar niet meer dezelfde rol zoals vroeger, maar ze blijven onmisbaar voor een goed scorende website.

Verwerk ze dus zeker op de plaatsen die een sterke invloed hebben op je SEO – zowel in de technische delen als in de copy – maar maak het niet onnatuurlijk.

TIP 5: onthou het aloude SEO-mantra: wat goed is voor je gebruikers, is in de meeste gevallen ook goed voor je SEO

Keywordresearch geeft je ook inzicht hoe zoekwoorden samen horen. Een typische oefening hierbij is een mindmap waarbij je zoekwoorden in een logische map plaatst. Wat je dan 1 op 1 inspiratie geeft voor de structuur van je site.

Vermijd identieke (duplicate) pagina's

Het heeft ook weinig zin om statische webpagina’s te bouwen met bijvoorbeeld enkel een eerst paragraafje of woord bovenaan die verschillend is. Je maakt het Google lastig te begrijpen wat er verschillend is aan die pagina's - en je verwart of frustreert er waarschijnlijk ook je lezers mee.

TIP 6: vermijd identieke pagina's

Tools als SEMRush helpen je duplicate content issues op te sporen:

Conversie: hou je Funnel in het achterhoofd

Bezoekers mogen hun weg dan wel vinden naar je website en er lustig op rondklikken, toch laat je ze liever niet aan hun lot over. Net als in de offline wereld probeer je ze te (bege)leiden in hun zoektocht, tot ze klaar zijn voor een conversie.

De structuur van je website stem je dan ook af op hun Buyers Journey, terwijl je bij de content op de pagina’s rekening houdt met de plaats in de Sales Funnelwaarmee ze typisch overeenstemmen.

TIP 7: gebruik je funnel binnen je webpagina's

Hou je Funnel in het achterhoofd wanneer je bekijkt hoeveel informatie je bundelt op een pagina. Leads die op de ‘Contacteer ons’-pagina klikken (en dus al onderaan in de Funnel zitten, klaar voor conversie) zullen aan een korte pagina met een contactformulier en wat aanvullende data genoeg hebben.

Een lead die op een pagina met testimonials kijkt, zal waarschijnlijk middenin de Funnel zitten en kan dus nog wel wat meer begeleiding gebruiken, bijvoorbeeld in de vorm van een e-book met een case-study waarin een project voor één van je bestaande klanten behandeld wordt.

Kleed je website aan met die methodiek in gedachte, en je begeleidt leads probleemloos op hun journey doorheen de Funnel tot bij je salesteam.

(Een voorbeeld van funnel-denken op onze site: wat is een logische next step voor je lezers?) 

Je statische website, je landingspagina's en je content: 1 front

Naast je statische webpagina's en je contentpagina's (blog, ...) heb je ook nog landingspagina's; webpagina's die een specifieke conversie tot doel hebben (een download, een contactname, een berekening van een tool, ...).

Zorg voor een logische verwijzing van je pagina's naar elkaar. Dat kan met CTA's (call-to-actions) of interne links. Niet alleen goed voor je conversie; het helpt Google ook begrijpen hoe de pagina's samenhangen.

Conclusie

Je (statische) website optimaliseren? Zet je doelen helder, kies voor een duidelijke structuur en opbouw die daarbij aansluit (en SEO-vriendelijk is), doe je huiswerk op het vlak van keyword-research en begin dan pas aan de concrete uitwerking van de individuele pagina’s. Op die manier kom je tot een website die zowel bij potentiële klanten als bij Google goed zal scoren.

Over SEO en websites worden heel van mythes of halve waarheden verteld. In dit ebook krijg je SEO-mythes voorgeschoteld ... die niet of niet geheel waar zijn. Wedden dat je een pak bijleert?