Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Checklist website bouwen #2: net voor de lancering van je website

Geschreven door Johan Vantomme | 24 maart 2015

Je bent er bijna. Je bent ervan overtuigd dat je website goed in elkaar zit. Alles is logisch opgebouwd, de links zitten goed, je aanbod is gemakkelijk terug te vinden. Hoera, mission accomplished, dus? 

Daarvoor is het nog iets te vroeg. Net nu moet je extra aandacht besteden aan de details. Even doorbijten. Er zijn immers zoveel zaken waar je rekening mee moet houden, dat de kans reëel is dat er dingen worden vergeten. Kleine zaken soms, maar die wel in de weg kunnen staan voor een echte geslaagde lancering van je website.

Neem dus onze tweede checklist er even bij (heb je onze eerste gezien?) en overloop alle punten. Dat is alvast goed voor je gemoedsrust – en wedden dat er hier en daar toch nog dingen zijn die je in orde moest brengen?

Doe een finale check op volgende zaken:

  • Heb je een favicon ingesteld (het logootje dat in je browserbalk verschijnt naast je url)?
  • Werken de links naar je social bedrijfspagina’s?
  • Heb je een goede (leuke en of creatieve) 404-pagina?

  • Maak een volledige lijst met alle bestaande urls van de oude website (zie ook verder).
  • Werken je formulieren goed? Wie krijgt intern de mails aan? En wordt de data correct opgeslagen?
  • Heb je duidelijke Call to actions geplaatst doorheen je website?
  • Zijn je landingspagina’s operationeel?
  • Werk je met een ThankYou-pagina’s of een inline bedanking na het verzenden van een formulier? Is het duidelijk?
  • Controleer het responsive design van je website. Check op zoveel mogelijk verschillende (mobiele) toestellen en/of browsers.

  • Controleer je beelden: zijn die goed geoptimaliseerd (afmetingen, formaat, gebruik van Alt tags)?
  • Staat de Google Analytics-code (of andere) op de juiste plaats?
  • Heb je een sitemap (.xml) en vooral: is die correct?
  • Controleer je pagina’s op script errors
  • Activeer je SEO-module, en schrijf je meta-descriptions en titels uit
  • Controleer grondig je content:
    • Zorg dat je teksten SEO-vriendelijk geschreven zijn.
    • Controleer op tikfouten (laat iemand anders dat doen – jij hebt de site ondertussen zo vaak gezien dat je evidente fouten niet meer ziet).
    • Als er twee schrijfwijzen zijn voor een woord, kies één en gebruik hem consistent doorheen je website.
    • Is de schrijfstijl consistent doorheen de website (bijvoorbeeld jij vs. u)
    • Zijn alle dummy-teksten (Lorem ipsum) verdwenen?
  • Heb je controle over de nameserver, staat deze al correct? Het updaten van een nameserver kan een dag of meer duren. Zorg dat je tijdig de correcte nameserver gebruikt.
  • Het swappen van een A-record of een CNAME gaat normaal gezien vrij vlot. Je kan dit nog bijsturen door vooraf de TTL aan te passen en nadien terug te zetten op de defaultwaarde.
  • Let op met directe links naar je css-bestanden: zorg dat je die juist zet voor de lancering.
  • Heb je voldaan aan de wettelijke verplichten (vermeldingen van je naam, adres, ondernemingsnummer, privacy, cookiebalk, …)?

In ons volgende checklist kijken we naar het moment na de lancering van de site. Precies het moment dat je misschien overmoedig denkt dat je er bent, maar dat er toch nog aardig wat dingen kunnen fout gaan.