Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Wat is SEO of Search Engine Optimization?

Geschreven door Johan Vandecasteele | 5 mei 2020

Rank jij op plaats 1 van een zoekopdracht, dan ga jij lopen met méér dan 31% van alle kliks. Argumentatie genoeg om jouw pagina's hoog te laten scoren in Google. Hoe je dat doet? Enter SEO, search engine optimization of zoekmachine optimalisatie..

Wat is SEO?

Moz, een SEO-tool en een authoriteit op het gebied van SEO, omschrijft SEO als volgt:

Laten we SEO dus definiëren als

Merk op dat Moz zowel méér als betere (relevantere) trafiek melden als gevolg van betere organische zoekresultaten. Belangrijk 😀!

Waarom is SEO zo belangrijk?

De zoekmachines (bijvoorbeeld Google of Bing) proberen van elke website en webpagina te bepalen of het een goed antwoord biedt op de vraag die ze voorgeschoteld krijgen. En ordenen die in een volgorde aan de vraagsteller.

Waarbij de eerste pagina gaat lopen met zowat alle kliks. Straffer nog: plaats 1 op de eerste pagina krijgt gemiddeld 31.7% van alle kliks.

SEO is een marketingtechniek die weliswaar wat van jouw tijd kost en eerder op lange termijn werkt, maar ... die wel gratis is.

Uiteraard heb jij graag een gezonde balans in je trafiek, waarbij een goed deel van je trafiek jouw website "zelf" vindt, en die je kan aanvullen met bijvoorbeeld betalende campagnes (paid search). Een voorbeeld van kanalen in Google Analytics:

Organische trafiek is dus een uitstekend alternatief voor betalend online adverteren. Door je webpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines, vergroot je de kans dat jouw doelgroep sneller jouw website vindt.

Google's Geheime Algoritme: de belangrijkste ranking signalen

Hoe Google's algoritme werkt is een goed bewaard geheim. Alle SEO-experten gaan er van uit dat er duizend(en) ranking factoren (signalen) meespelen voor het ranken van jouw webpagina's. Slik.

Die zijn niet allemaal even belangrijk natuurlijk, en misschien ook niet haalbaar voor iedereen. 

En laten we dat onmiddellijk ook grondig nuanceren: de tijd dat je je enkel moest richten op optimalisatie voor zoekmachines is al een decennium voorbij. Zoekmachines zijn bijzonder slim. Je webpagina vol zoekwoorden proppen, daar trapt Google al heel lang niet meer in.

Optimaliseer voortaan dus voor de gebruiker. Dat is immers jouw potentiele klant waar jij een relatie mee wil opbouwen. En goed voor je gebruiker is in de meeste gevallen ook goed voor SEO. Een stelregel die je best boven je bureau hangt!

Terug naar de ranking signals! Er zijn een pak studies die deze oplijsten. Search Engine Land is een prima bron die de elementen als een tabel van Mendeljev heeft geordend (hier te downloaden!)

Een andere prima bron is SEMRush (een van onze favoriete SEO-tools), die in een uitgebreide studie de volgende belangrijkste ranking factoren oplijst.


Wat betekenen die ranking signals nu concreet voor jou? Moet je die allemaal gaan najagen? Stuk per stuk?

::

Voor we in SEO duiken, geven we je een juiste mindset mee. SEO-optimalisatie is veel meer dan even wat zoekwoorden op de juiste plaatsen te vermelden op je website. Zowel het technische aspect van je website als de content moeten geoptimaliseerd worden volgens een aantal regels.

Regels die overigens om de zoveel maanden durven te wijzigen, aangezien zoekmachines als Google zijn algoritmes steeds bijstuurt.

Het is, met andere woorden, een continue proces, die daarom niet ingewikkeld moet zijn. 

Voor veel websites zijn er 4 grote pijlers waar je kan/moet op focussen: een gebruiksvriendelijke site, technische optimalisatie, content en linkbuilding.

Focus 1: Gebruiksvriendelijke site

Een site met een heldere architectuur, een duidelijke navigatie, goede interne links, breadcrumbs, ... Al die elementen helpen je gebruiker de site beter te begrijpen en gebruiken - en dus Google ook.

Als je site er bovendien voor zorgt dat je gebruiker meer tijd op je site spendeert, meer pagina's bekijkt en minder snel wegklikken van je site (dwell time en bounce rate - vakjargon), dat zijn dat signalen voor Google dat jij een prima ervaring geeft aan je gebruiker.

Goed voor je gebruiker is goed voor Google, remember?

Focus 2: Uitstekende content

Ook content, oftewel de inhoud van je website, heeft een grote invloed op hoe goed je website scoort op vlak van SEO.

Opnieuw geldt hier: brengt je site waarde met je content voor je gebruiker? Maar er spelen ook andere elementen mee. Bevatten je teksten de juiste zoekwoorden (keywords)? Is de structuur logisch? Heb je achterliggend een title tag en meta description ingevuld voor elke websitepagina?

Zoekmachines hebben het heus wel door als je te veel zoekwoorden probeert te verwerken in je tekst, in de hoop op een betere ranking.

Onthoud: schrijf voor de gebruiker, niet voor de zoekmachine.

Neem er ook even onze blog over de BERT-update van Google bij. Daarin leggen we meer in detail uit hoe zoekmachines redeneren.

De belangrijkste stelregel is dat als je nu al kwaliteitscontent brengt voor je lezers, je sowieso ook optimaliseert voor zoekmachines.

Meer weten over hoe jij keywords moet gebruiken? Leggen we je in deze praktische gids keywords haarfijn uit.

Focus 3: Technische optimalisatie

Het spreekt voor zich dat je website technisch goed in elkaar moet zitten, anders kan het wel eens voorvallen dat de zoekmachinerobots je website niet eens vinden om deze te kunnen crawlen. Ouch.

Denk hierbij ook aan zaken als https, paginasnelheid of mobiele weergave - waar Google veel aandacht aan geeft.

Maar ook on page SEO, wat slaat op zaken als het gebruiken van hierarchie in je site met titels (h1, h2, ...), keywords op strategische plaatsen (titel, slug, meta description, ...), links, geoptimaliseerde beelden, etc.

Ook hier geldt de ondertussen bekende oneliner: goed voor je gebruiker is goed voor Google!

Deze infografiek van Backlinko vat On-page SEO goed samen:

Onder het technische luik vallen ook nog het wegwerken van technische fouten zodat er bijvoorbeeld geen 404-foutmeldingen (page not found) meer voorvallen op je website. Vinden zoekmachines niet leuk.

Focus 4: Linkbuilding

Als er veel sites linken naar jouw webpagina's, dan geeft dat een krachtig signaal aan Google. Die links vertellen immers dat jouw pagina's een uitstekende bron van info zijn. En Google begrijpt dit prima.

Links naar je site zijn dus heel belangrijk. Maar het moeten wel liefst natuurlijke, relevante en kwalitatieve links zijn.

Een link vanuit dit artikel naar SEO-experten als MOZ of SEMRush zijn natuurlijk (ik heb ze ongevraagd gelegd omdat ik hen een authoriteit vind), relevant (want vanuit een artikel over SEO) en kwalitief (vanuit een site die authoriteit heeft op onder meer Inbound, marketing en HubSpot - onderwerpen die verband houden met SEO). 

Old school black hat technieken bestonden er in de jaren 2000 uit om linkfarms betalend links te laten leggen naar jouw site. Advies? Niet (niet!) doen. Google heeft dat snel door.

Links krijg je natuurlijk, maar kan je ook actief benaderen. Je kan relevante sites vragen een link te leggen naar je site, je kan guestposts schrijven op andere site (met een link naar je site etc). 

SEO is geen sprint, maar een marathon

Zoals je kan lezen is jouw SEO niet op 1-2-3 gefikst Het is een continu proces van het beter maken van je site. Voor je gebruiker in eerste instantie. Van je site architectuur tot je content, links, technische optimalisatie en meer.

SEO en Inbound marketing

Eén van de belangrijke fases van Inbound is het aantrekken van de juiste doelgroep met content. En daar komt SEO kijken. Hoe beter jij je content kan optimaliseren, hoe beter Google deze zal plaatsen, en hoe meer views en trafiek die krijgt. SEO is daarmee een essentieel element van Inbound.

Meer over SEO en zaken die wel of niet werken? Download het ebook 'SEO Myths':

Vragen over zoekmachine optimalisatie?

Vragen of issues met je content en site? Geef ons een seintje. We kijken graag hoe we je verder kunnen helpen.