Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Content en social media: een strategische aanpak

Geschreven door Johan Vandecasteele | 29 februari 2016

Je website bulkt van de content en is SEO-gewijs geoptimaliseerd, zodat jouw site bovenaan opduikt bij de zoekresultaten van potentiële klanten. Via mailings verspreid je jouw content mogelijk ook al naar leads die interesse hebben getoond in je product(en).

Maar hoe bereik je het publiek dat nog niet in die database zit? Social media kunnen daar een efficiënt platform voor zijn, op voorwaarde dat je eerst je huiswerk maakt. Wat moet je weten over content en sociale media?

Social media: een gigantisch potentieel publiek

Social media bieden een gigantisch potentieel voor wie zijn content zichtbaar wil maken voor een nieuw publiek. Ze draaien namelijk 100% op content ... en die heb jij in de aanbieding.

Cijfers tonen overigens aan dat we social media nog lang niet beu zijn. De Q3-cijfers uit het meest recente rapport van GlobalWebIndex - dat wereldwijd marktonderzoek verricht naar de digitale gewoontes van consumenten - laten zelfs zien dat hun populariteit zelfs nog stijgt. Zo besteedden we in 2015 met z'n allen gemiddeld 1,77u per dag op sociale netwerken, waarmee de stijgende trend van voorgaande jaren zich doorzet.

Een doorsnee gebruiker houdt er bovendien accounts op na bij een zestal verschillende platformen, waarvan er bijna vier ook echt actief worden gebruikt. Kortom, we spenderen steeds meer tijd aan sociale media én houden bovendien van wat afwisseling in ons consumptiepatroon.

Ken je doelgroep: deel je content doelgericht

Natuurlijk gaat niet elke doelgroep op dezelfde manier om met social media en daarnaast evolueren de gebruikspatronen ook. Zo blijft Facebook duidelijk het populairste platform, maar maken diensten zoals YouTube, Pinterest en Instagram een sterke groei door wat het aantal gebruikers betreft.

LinkedIn kent dan weer een duidelijke stijging in participatie van de leden, waardoor het dus een actiever karakter krijgt en bijgevolg relevanter wordt als social media-platform.

Hoewel alle leeftijdsgroepen actief zijn op social media, brengt de doelgroep tot 35 jaar er wel duidelijk meer tijd door dan de leeftijdsgroepen erboven. Ook de interacties die worden aangegaan verschillen per demographic, net als de motivatie voor social media-gebruik. Zo blijkt met name de groep tussen 25 en 44 jaar er geen probleem mee te hebben om social media in de professionele sfeer te integreren, bijvoorbeeld voor het delen van werkgerelateerde posts. Die categorie is dus ook perfect bereikbaar via social media voor zakelijk getinte content, wat goed nieuws is wie in de B2B-sfeer actief is.

Welke sociale media zijn relevant voor jouw Buyer Persona?

Wil je efficiënt gebruikmaken van social media om jouw content te promoten , dan komt het er in de eerste plaats dus op aan om uit te zoeken welk consumptiepatroon jouw specifieke doelgroep er op nahoudt zodat je daar gericht op in kan spelen.

Bij het interviewen van je Buyer Persona is een set vragen over mediaconsumptie en sociale media belangrijk:

  • Waar haal jij nieuwe informatie die je kan gebruiken voor je job?
  • Welke magazines, sites of blogs lees je?
  • Welke social media volg je?

Social media hebben een vluchtig karakter, en op elk platform 'aanwezig' zijn is dan ook een quasi onmogelijke opdracht - zelfs met een arsenaal aan tools die je helpen bij het segmenteren en automatiseren van posts. Selectief zijn en keuzes maken waar je actief wil zijn is hier de boodschap.

Elk sociaal platform heeft zijn eigenheid

Elk social media-platform heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen om je content onder de aandacht te brengen. Zo heeft Instagram heel wat sterke punten voor marketeers, maar om meer trafiek naar je content te leiden is het geen evidente keuze - simpelweg omdat je geen klikbare links kan delen. YouTube biedt dan weer prima segmenterings- en analysetools en kan met één klik trafiek naar je content genereren, maar het videoaspect maakt het tijdrovender en daardoor ook duurder.

Twitter maakt het dan weer onmogelijk om veel nuances mee te geven (probeer het maar eens met 140 tekens inclusief je link) en maakt het niet mogelijk om gericht naar afgelijnde groepen te communiceren, maar het houdt gebruikers wel heel benaderbaar en leunt minder op vaste volgers. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Dat maakt de keuze er echt niet evidenter op, want er komen verrassend veel afwegingen bij kijken.

In de praktijk: kies een publicatieschema die haalbaar is

Maak een inventaris op van de content die je wil promoten en bekijk welke platformen daar daadwerkelijk een steentje aan kunnen bijdragen. Bekijk niet alleen welke content je nu al kunt aanbieden, maar ook wat er nog op de planning staat vooraleer je keuzes maakt. Misschien wil je sommige plannen nog licht bijsturen om je content beter deelbaar te maken op de platformen van je keuze? Vaak kun je verbazend veel variatie aanbrengen door een beetje creatief na te denken over de vorm waarin je jouw content giet.

Hoe vaak ga je iets posten op je kanalen? En hoe verdeel je de tijd tussen de creatie en promotie van je content? Het is een belangrijke afweging waaraan nogal wat gevolgen vastzitten.

Enerzijds bouw je een volgersbasis alleen op door voldoende aanwezig te zijn op social (niet alleen met posts, maar ook met interactie) en wil je dus activiteit voor je profiel of tijdlijn. De verleiding is dan ook groot om er meteen blind in te vliegen bij de start.

Aan die verleiding weersta je maar beter, want er moet ook voldoende materiaal aanwezig zijn om het ingezette tempo aan te kunnen houden.

Kijk dus alvast vooruit en stel een social media-kalender op, waarbij je van tevoren inplant welke content je wanneer kunt brengen. Niet zomaar eender welke content, maar materiaal dat geschikt is voor kwalitatieve, gevarieerde posts die relevant zijn voor je volgers én die afgestemd zijn op de platformen van je keuze ...

Speel dus op zeker en vertrek van een tempo waarvan je 100% zeker weet dat het hanteerbaar blijft op langere termijn, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van je content. Liever één superrelevante post per dag dan tien matige.

Herhaal (x10): "social media zijn geen einddoel"

Bekijk social media als een middel, niet als een einddoel. Zorg dat je strategie leidend is. Zo is social media een uitstekend distributiekanaal voor je content, een manier om bezoekers naar jouw site te krijgen. Een manier om een gesprek aan te gaan met je prospecten. Of om relevante informatie te verzamelen.

Weet echter dat een Facebook of LinkedIn hun strategie op elk ogenblik kunnen wijzigen, en jij daardoor wel eens een zorgvuldig opgebouwde pagina of groep kan verliezen. Don't build your house on rented land - een uitstekend advies en uitgangspunt.

Conclusie

Wie efficiënt content wil promoten via social media, doet er goed aan om eerst enkele zaken op een rijtje te zetten. Je buyer persona is een prima uitgangspunt om uit te zoeken op welke social media je doelgroep actief is en wat hen beweegt, zodat je daar rekening mee kan houden bij de selectie van de platformen waarop je actief wil zijn.

Verdiep je van tevoren ook in de specifieke trekjes van het platform van je keuze, en ga na hoe goed het aansluit bij jouw doel (de promotie van je content) én de aard van de content die je kunt aanbieden (zowel vormelijk als inhoudelijk).

Kies één of twee relevante platformen als startpunt en stel een social media-kalender op die je naast een inventaris van je content legt - zowel de huidige als diegene die op de planning staat. Durf die laatste eventueel ook bij te sturen met het oog op je social media-posts. Op die manier ga je een commitment aan dat je ook op langere termijn kunt volhouden en hou je ruimte vrij voor interactie. Je content efficiënt promoten op social media is immers geen sprint maar een heuse duurinspanning.