Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Wat is HubSpot? De HubSpot software eenvoudig uitgelegd!

Geschreven door Johan Vandecasteele | 23 februari 2020

HubSpot is één van de bekendste tools voor marketing, verkoop en klantenservice (het commerciele proces dus), mét een volledig gratis CRM als kern. Je kan de tools apart gebruiken (ze zijn stuk voor stuk superkrachtig), maar nog beter wanneer ze samen worden gebruikt.

We zetten alle HubSpot-tools voor jou op een rij, en vertellen je wat ze waard zijn en ... wat ze kosten. (origineel artikel 15 november 2018, update 3 januari 2021).

HubSpot: van KMO-tool (2014) tot Enterprise (2021)

HubSpot kennen wij sinds 2013. Toen had je enkel HubSpot Marketing - een tool voor marketeers. Een CRM (een tool voor je salesmensen) had HubSpot nog niet.

Maar, omdat HubSpot begreep dat niet iedere organisatie nood heeft aan een Enterprise (lees ook: dure) CRM-tool als SalesForce, brachten ze eind 2014 de gratis HubSpot CRM uit. Op dat moment op maat van een klein tot middelgroot bedrijf én met een perfecte integratie met de HubSpot Marketingtool.

In 2016, 2017, 2018 en 2019 volgden nog andere producten, die samen de HubSpot Growth Stack vormen: een set tools waarmee je jouw contacten kan opvolgen tijdens de volledige commerciele reis: van prospect (marketing) tot klant (sales) en service.

In deze video legt HubSpot je zelf uit wat hun software precies doet:

Tijd voor ons, als dé Belgische Diamond HubSpot Partner, om ze even op een rijtje te zetten, én uit te leggen wat ze doen, wat ze waard zijn en wat ze kosten!

::

HubSpot CRM, absoluut powerhouse (en gratis!)

Wat doet het?

Een CRM (customer relationship management tool) helpt je salesteam. Zij staan dag in, dag uit in contact met klanten en prospects, en dit CRM helpt het overzicht en alles historiek (conversaties, offertes, ...) bewaren.

Ook voor de salesmanager is een CRM van goudwaarde: het helpt om een overzicht te geven van de deals, activiteiten van salesmensen, plus een prognose te maken van wat in de sales pipeline zit:

Goede tool?

Wij vinden de CRM ab-so-lu-te top, en gebruiken 'm dagdagelijks, net als heel wat van onze klanten.

Ook bekende reviewsites als G2Crowd noemen en roemen HubSpot CRM als een absolute leider, met een score van 4.3 op 5, op basis van 6.602 (!) reviews. Op Capterra krijgt HubSpot CRM 4,5 op 5, op basis van 2.669 reviews.

Wat kost het?

Op dat vlak is het een absolute no-brainer: het is en blijft gratis.
We herhalen: G-R-A-T-I-S. 

::

De HubSpot Marketing Hub: het moederschip

Wat doet het?

Onthou: een complete Inbound/marketing tool. Praktisch én volledig. En met 300+ out of the box integraties met bijvoorbeeld EventBrite, GoTowebinar, Dropbox, Zoom, Pandadoc, ...

Goede tool?

Wel. We zijn niet echt onbevooroordeeld (wij zijn immers HubSpot Diamond Partner en hebben al in meer dan 100 HubSpot-portalen gewerkt of ingericht): wij vinden het de n° 1. Niet wij alleen, trouwens. Ook diverse studies bevestigen die status.

Ook bekende reviewsites als G2Crowd noemen en roemen HubSpot Marketing als een absolute leider, met een score van 4.4 op 5, op basis van 6.381 (!) reviews. Op Capterra krijgt HubSpot 4.5 op 5 op basis van 4.350 reviews.

Starter, Professional of Enterprise?

HubSpot Marketing komt in vier versies: Free, Starter, Pro en Enterprise. De prijs wordt bovendien bepaald door het aantal contacten die je hebt.

Starter is een ruime instapversie. De keuze voor Pro of Enterprise wordt vooral ingegeven door 1) het aantal contacten, 2) de complexiteit van je organisatie (bijvoorbeeld als je jouw HubSpot op vier verschillende domeinen wil plaatsen), of 3) je marketing-maturiteit ofwel de advanced features die je nodig hebt.

Meer weten?

Geef ons een seintje. Of makkelijker: boek rechtstreeks een afspraak met ons (zo zie je ook de HubSpot-tools in actie).

De HubSpot Marketing-producten in detail:

#1 HubSpot Marketing Free

Marketing Free biedt je enkele functionaliteiten van het moederpakket.

Deze tool helpt je om leads te capteren via formulieren op jouw website (WordPress, Drupal, ...), of via een pop-up, en het surfgedrag van deze leads op jouw website te volgen en analyseren. Die contacten beheer (en track) je in een centrale database. Ook kan je live chat op je site plaatsen., en betalende ads koppelen met je HubSpot voor onder meer betere rapportering. Plus ... je hebt ook emailmogelijkheden.

Goede tool?

Absoluut. Voor wie op zoek is naar een systeem om contacten centraal te capteren, te tracken, te beheren en mailen: zoek het gewoon niet verder in een combinatie van X andere tools.

#2 Hubspot Marketing Starter

Een afgeslankte versie van de Professional-editie

Een tijd terug kwam daar nog een belangrijke feature bij: landingspagina's. En een beperkte vorm van automation (tot 3 opvolgmails).

Recent kwam daar nog een belangrijke feature bij: landingspagina's. En een beperkte vorm van automation (tot 3 opvolgmails).

Goede tool?

Voor (kleinere) KMO's zeker: lead capteren, email, landing pages, wat nurturing, .... : dat is wat je nodig hebt. Wie dieper in Inbound wil duiken zal hier snel tegen een aantal limieten botsen (lead scoring, full automation, bijvoorbeeld).

Wat kost het?

Bijzonder weinig. Marketing Starter kost je 41 euro per maand. Onze tip: combineer dit sowieso met de gratis (!) HubSpot CRM voor een mooie marketing-sales integratie. 

#3 HubSpot Marketing Professional

De standaard/reguliere full version van HubSpot Marketing.. 

Wat doet het?

Een tool waarmee je alle aspecten van Inbound Marketing doet: van bloggen tot landingspagina's over formulieren, automation, social media, enzoverder.

Goede tool?

Oh yes. Het is onze go-to tool voor iedereen die op een ernstige manier met Inbound wil bezig zijn:

Denk je na over HubSpot? Praat erover met leadstreet: dé eerste Diamond HubSpot Partner in België.

Wat kost het?

Vanaf 740 euro per maand (voor 2.000 contacten). Heb je meer contacten, dan komt daar 206 euro per extra 5.000 contacten bovenop.

#4 HubSpot Marketing Enterprise

De 'complexere', full version van HubSpot.

Wat doet het?

Heb je onze bovenstaande grafiek nog voor ogen met de 2 assen?
Complexiteit van de organisatie + maturiteit/complexiteit van marketing en business.

Heb jij een complexere organisatie (denk multi-land/team, meerdere domeinen, ...) en/of nood aan extra functionaliteiten (bijv. content partitioning, multi-touch attribution reporting, ...), dan is HubSpot Marketing Enterprise jouw keuze..

Kijk maar even naar de G2Crowd-grid voor Enterprises - daar zie je HubSpot Enterprise in de uiterste rechterkwadrant (satisfaction + market presence).

Goed om weten is dat elke Enterprise versie (of dat nu marketing, sales of service is), jou ook de Custom Objects oplevert. Wat Custom Objects precies zijn, lees je hier.

Wat kost het?

Hier duik je Enterprise-prijszettingen binnen. Vanaf 2.944 euro per maand (voor 10.000 contacten). 

::

De HubSpot Sales Hub

Wat doet het?

De Sales Hub komt bovenop de CRM, en bevat een set tools die zowel de efficiëntie als de productiviteit van jezelf of je sales team verhogen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • email templates
  • meeting scheduling met integrate van jouw kalender
  • live chat
  • automatische email sequenties (sales automation)
  • versturen van offertes
  • ...

Wat kost het?

Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Professional bijvoorbeeld kost je 414 euro per maand, voor een team van 5 personen (extra seats beschikbaar). Uiteraard is er ook een Enterprise-versie beschikbaar.

Goed?

Absoluut. Het overzicht van je sales bewaren, alle conversaties bijhouden, je salestijd efficienter inzetten en rapporteren!

Ook bij de HubSpot Sales Hub zijn er 4 versies: Free, Starter, Professional en Enterprise. De Free versie is in essentie gewoon de HubSpot CRM, dus voor die verwijzen we naar hierboven.

#1 HubSpot Sales Starter 

Een afgeslankte versie van Professional.

Sales Starter is een versie die je per seat aankoopt, maar met volledige functionaliteiten als meerdere pipelines, simple automation, de mogelijkheid voor leads om zelf afspraken te boeken in de agenda van je sales, of om via live chat te praten met een van je reps.

Wat kost het?

Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Starter kost je 41 euro (2 gebruikers inclusief) per maand.

Goed?

Begrijp jij (net als HubSpot) dat jouw prospecten vandaag zelf de conversatie willen aangaan? En  dat jij de efficiëntie van je sales wil verhogen? Juist, dan ken je onze mening al.

#2 HubSpot Sales Professional

 

Wat doet het?

Sales Professional is een sales-tool voor grotere teams met een resem upgrades, waaronder:

  • automation-functionaliteit (waarbij je taken en deals kan automatiseren)
  • sequences (sales automation)
  • maken van 1-op-1 video's
  • extra reporting
  • een predictive lead scoring
  • smart notifications (op basis van AI, die aangeven welke van je leads het meeste engagement toont
  • de mogelijkheid om ook producten aan je deals te koppelen
  • het uitsturen van offertes
  • ...

Wat kost het?

Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Professional kost je 414 euro per maand ( 5 sales seats inclusief).

Goed?

Absoluut. Alles wat jouw verkoop vlotter, beter en sneller kan doen gaan - daar ben jij toch ook voor?

#3 Hubspot Sales Enterprise

Wat doet het?

Sales Enterprise is de Professional-versie, uitgebreid met een aantal features, waaronder:

  • playbooks (scenario's die je kant-en-klaar in je portaal zet)
  • transcripting van je calls
  • online goedkeuringen van je offertes
  • ...

Goed om weten is dat elke Enterprise versie (of dat nu marketing, sales of service is), jou ook de Custom Objects oplevert. Wat Custom Objects precies zijn, lees je hier.

Wat kost het?

Sales Enterprise kost je 1.104 euro per maand (10 sales seats inclusief).

Goed?

Zeker en vast. Het equivalent voor grotere, complexere salesteams.

::

HubSpot Service Hub

Wat doet het?

De HubSpot Service Hub is een nieuwe tool voor de klantendienst, zoals het beheren van vragen van je klanten (ticketing), het meten van happiness (NPS), het voorspellen van retentie …

Het omvat een pak van de tools die je ook bij de CRM/Marketing Hub (contact management, contact insights, ...) en de Sales Hub (live chat, conversation inbox, email sequences, ...) vindt, maar hier (eventueel) als standalone product, mét extra tools specifiek ontwikkeld is voor customer success-teams:

Wat kost het?

Ook hier werkt HubSpot met een Free, Starter, Professional en Enterprise versie. De reguliere versie, Service Professional, kost 331 euro per maand (5 personen inclusief), de Enterprise versie 1.104 euro/maand.

Goed?

Absoluut. Voor wie een beetje vertrouwd is met HubSpot: de Service Hub maakt gebruik van een aantal identieke componenten van HubSpot CRM, Marketing en Sales - het gebruiksgemak zit dus per default in deze tool.

Conclusie

HubSpot heeft een bijzondere toolstack opgebouwd. Van een absoluut, gratis instapproduct tot een volledige suite. Voor je marketing-, je sales- en je customer service team.

Meer weten wat HubSpot voor jou kan betekenen, en wat wij voor jou kunnen betekenen?

Leg dan een gesprek met ons vast. We praten je door jouw vragen, behoeften en geven je onze eerlijke mening en gratis advies. Een meeting boeken met ons (binnen een van de HubSpot Sales-tools 💪 doe je hier: