Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Google's BERT update

Geschreven door Johan Vandecasteele | 19 november 2019

Google heeft in oktober 2019 een zeer belangrijke update bekendgemaakt: BERT. Wat betekent die update nu precies, en vooral: welke impact heeft hij op jouw website?

Search: hoe wij vandaag zoeken

Om beter te begrijpen waarom Google zijn algoritmes (continu) aanpast, helpt het te weten dat wij, als zoekers, ook continu evolueren.

Vandaag stellen we Google bijvoorbeeld minder keyword-vragen (kindertaal dus) maar normale volzinnen. Waarvan we verwachten dat Google die perfect begrijpt en ons de juiste resultaten of antwoorden geeft.

Denk bijvoorbeeld aan deze twee zoekopdrachten

Google moet bij de tweede zoekopdracht begrijpen dat het woord 'eten' op een plaats slaat waar je uit eten kan gaan, wat 'beste' betekent (hoge ratings, bijvoorbeeld), wat 'plaats' is (een locatie), en wat 'nu' betekent in deze context (slaat dat op ontbijt, lunch, diner?), alsook de extra context erbij (op basis van het feit dat je dit mobiel opzoekt kan Google bijvoorbeeld relevante adressen bezorgen op wandelafstand), etcetera.

Of denk aan deze zoekopdrachten:

Het woord 'naar' is van essentieel verschil voor de resultaten die je voorgeschoteld krijgt. Een identiek voorbeeld die Google zelf aanhaalt op zijn blogpost rond BERT

Onthou: er zijn massa's variabelen die belangrijk zijn in een zoekopdracht. En Google wil iedereen een relevant antwoord geven. Of: iedereen persoonlijkere resultaten geven.

Weet ook dat Google elke dag volkomen nieuwe vragen krijgt. Tot 15% (!) van die vragen zijn nog nooit eerder gesteld. Ook daar wil Google met BERT een antwoord op bieden.

We see billions of searches every day, and 15 percent of those queries are ones we haven’t seen before-so we’ve built ways to return results for queries we can’t anticipate - Pandu Nayak, Google Fellow and Vice President, Search

Wat is Google's BERT update?

BERT, voluit Bidirectional Encoder Representations from Transformers, is een vervolgtraject op Google's eerdere Rankbrain (2015), een soortement Rankbrain op steroïden.

Het is Google's manier om NLP, Natural Language Processing, beter te begrijpen. Of in simpelere woorden: om de nuances van de intentie (intent) van een zoekvraag beter te begrijpen. Dit is hoe Google het zelf formuleert:

Understanding searches better than ever before

Nieuw is dit niet - het is iets waar Google al behoorlijk lang mee bezig is. Het helpt Google om de zoekresultaten steeds granulairder en persoonlijker te maken. 

En ... dat doet Google ook door de zoekresultatenpagina (SERP) te personaliseren, met bijvoorbeeld snippets, shopcarrousel, adressen, enzovoort.

Bekijk maar even dit voorbeeld, bij een zoektocht naar 'reebok sneakers':

In deze zoekopdracht gaat Google ervan uit dat er een duidelijke aankoopintentie is (voor vrouwelijke sneakers - euh Google?), waardoor zowel shopresultaten als winkels in de buurt worden aangereikt.

BERT werd trouwens eerst uitgerold in de Engelse taal - andere talen volgen (ook het Nederlands).

Welke impact heeft dat voor onze websites?

Direct? De kans is groot dat jij de impact niet onmiddellijk ziet/voelt. Al melden sommige bronnen dat 1 op de 10 websites er een invloed van zullen merken (positief of negatief).

En als je een impact ziet, hoeft dat niet eens een slechte zaak te zijn. Wie geen relevant antwoord krijgt op zijn/haar vraag, zal ook geen tevreden gevoel overhouden aan dat websitebezoek, of daar converteren. Toch?

Bovendien: je kan niet (herhaal: niet) optimaliseren voor BERT. Optimaliseer je content voor je gebruikers. We herhalen graag de aloude stelregel voor SEO: wat goed is voor je lezers, is quasi altijd ook goed voor SEO. Als je nu al kwaliteitscontent brengt voor je lezers, "optimaliseer" je reeds voor BERT.

Ook HubSpot's top SEO-man vertelde het ons recent:

Probeer niet te optimaliseren voor BERT - Matthew Barby, Director of Acquisition HubSpot

Wat wel een impact heeft, is het besef dat Google iedereen andere resultaten zal voorschotelen. Denk dus goed na over welke vragen jouw artikel wil beantwoorden, en probeer dat beter te doen dan je concurrentie.

Verwacht wel minder clicks (organische trafiek) - maar dat is niet nieuw

Een impact die we wél gaan voelen, is minder trafiek vanuit de zoekresultatenpagina. Maar ... dat is geen nieuw gegeven.

Doordat Google bijvoorbeeld antwoorden zelf suggereert (snippets), hoef je als gebruiker niet te klikken om het antwoord te kennen.

Onderzoek geeft aan dat 49% (!) van de zoekopdrachten niet in een klik resulteren. 41% wel, de rest gaat op naar paid links (ads) en ... clicks naar Google zelf (denk Google Flights, Maps, ...).

Conclusie

Google wil met zijn algoritme-update BERT betere zoekresultaten voorschotelen, en dat doet het door de intentie van de vragen beter te begrijpen. Het achterliggende idee? Dat elke zoeker weleens een 'andere' resultatenpagina kan krijgen, met het oog op een zo hoog mogelijke relevantie.

Voor marketeers wijzigt er vrij weinig: probeer met je site kwalitatieve antwoorden te bieden op concrete vragen van je prospects, en zorg dat je een logische, converterende en kwalitatieve website hebt die je bezoekers een goede gebruikservaring biedt.

Rond SEO doen er behoorlijk veel mythes de ronde. Lees hier 22 SEO mythes die dringend de wereld uit moeten: