Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

Social media en bereik: 5 tips om je content bij je doelgroep te krijgen

Geschreven door Johan Vandecasteele | 7 maart 2016

Weten waar je doelgroep uithangt én in welke mate ze actief zijn op social media is één ding. Jouw content bij hen aan de man brengen is nog iets anders. Jouw taak is om je content 'zichtbaar' te maken en je doelgroep aan te zetten om door te klikken. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er heel wat aandachtspunten. Onze tips rond social media en content zetten je alvast op weg.

Tip #1: De juiste start: communiceer je social media-kanalen

Wil je op social media je doelpubliek bereiken, dan moet dat publiek jou daar ook weten te vinden. Begin alvast bij het begin en zet je social media-kanalen in het zonnetje bij je huidige contacten: stuur een mailing naar je klanten, leveranciers, werknemers, enzovoort.

Voorzie ook prominent zichtbare buttons op je site die naar je social media-kanalen leiden, wijd er een blogitem aan dat je opneemt in je mailings. en neem je accounts ook op in je naamkaartjes, briefwisseling en handtekeningen onder e-mails. Vanaf nu beschouw je jouw sociale kanalen als een integraal onderdeel van je contactgegevens.

Daarnaast ga je natuurlijk ook actief op zoek naar je doelgroep. Dat kan betalend - Facebook biedt bijvoorbeeld uitstekende segmenteringsopties om je doelgroep heel precies af te lijnen - maar ook door zelf op zoek te gaan naar relevante groepen die een boodschap hebben aan jouw content.

Op LinkedIn kun je bijvoorbeeld via het profiel van iemand zien van welke groepen hij of zij lid is. Komen bepaalde groepen wel vaker terug, word er dan zelf ook lid van.

Op Twitter doen goed gekozen tags dan weer wonderen om opgemerkt te worden, maar ook het taggen van 'influencers' in je tweets is een goeie manier om een ruimer publiek te bereiken. Speel creatief in op de mogelijkheden van het medium.

Tip #2: De juiste houding: focus op helpen, niet op verkopen

Om content efficiënt te promoten op social, moet je jouw doelpubliek met de juiste houding benaderen. Houd dit advies alvast in het achterhoofd: je bent er niet om te verkopen of te promoten. Je bent er in de eerste plaats om een positieve bijdrage te leveren: je hebt waardevolle content gemaakt die inspeelt op een nood die bij iemand leeft.


Benader het delen van content dan ook als het verlenen van hulp aan je doelgroep (het bekende give-to-get principe). Niet met een EHBO-koffertje, maar door de juiste content op het juiste moment voor te schotelen bij wie het nodig heeft. Vaak doe je dat proactief (je zet dan zelf de agenda met je posts), maar soms ook als aanvulling op een post van iemand anders of door in te spelen op een nieuwsbericht uit de actualiteit. Het geeft aan dat je een kijk op de zaak hebt, verhoogt de relevantie van je content en bijgevolg ook de kans op conversie.

Tip #3: De juiste connecties: social media als relationship economy

De juiste relaties opbouwen op social doe je niet met wining en dining, maar door actief deel te nemen aan de conversatie en ze ook aan te moedigen.

Toon jezelf dus menselijk en ga de interactie aan met je volgers. Jawel, ook als het om kritiek op jouw product gaat. Laat zien dat je interesse hebt in wat er bij hen leeft en speel er op in. Directe interacties hoef je daarbij zeker niet uit de weg te gaan, integendeel. Misschien vindt iemand het spijtig dat je SaaS-product een bepaalde feature niet heeft, maar bestaat er een eenvoudige workaround die je uitvoerig beschreven hebt in een blogpost? Wijs daar dan op met een vriendelijk antwoord plus een link naar je content. Het helpaspect, weet je nog?

Denk ook verder dan je eigen pagina's en posts. Deel bijvoorbeeld ook posts van je klanten die iets leuks of opvallends hebben gedaan met jouw product ook op je eigen pagina. En deel ook gerust content van andere experts uit je veld, als die een mooie aanvulling is op je eigen blogposts of een duidelijke meerwaarde betekent voor je volgers.

Tip #4: De juiste vorm: onderscheidende posts voor onderscheidende content

Wil je op de social media-platformen van je keuze een trouwe volgersbasis opbouwen, dan volstaat het niet om gewoon enkele bedrijfsaccounts aan te maken en enkele keren per week droogjes een link naar je content te posten. Dat kan weliswaar een eerste aanzet zijn, maar als je geen heel erg groot merk vertegenwoordigt dan volstaat het niet.

Voorzie dus aangepaste content die je op social kunt gebruiken voor de promotie van je posts, met een aangepast format op maat van het medium. Mensen houden van verhalen, dus speel daar op in met je copy.

Let ook op het visuele aspect en experimenteer ermee. Wat werkt het best bij jouw volgers: een foto posten met een link erbij, of een link naar je post die automatisch een thumbnail genereert? Sommige van je blogposts zijn mogelijk meer dan eens deelbaar als je de invalshoek van je post een beetje aanpast aan de gelegenheid of doelgroep. Werk in zo'n geval alvast een 10-tal kant-en-klare snippets uit die je kunt gebruiken wanneer het past. Hou ook rekening met het vluchtige karakter van social media.

Misschien heeft jouw product echt nood aan meer toelichting, en heb je een uitgesponnen productvideo gemaakt die je bij klanten gebruikt? Voorzie dan ook meteen een snedige, korte teaser die je op je social media-kanalen kan delen om nieuwsgierigheid op te wekken naar de volledige versie, die je natuurlijk aanbiedt op je eigen website. Het vergroot de klikbaarheid, consumeerbaarheid én deelbaarheid van je content.

Over deelbaarheid gesproken: natuurlijk integreer je ook buttons bij je posts die het mogelijk maken om je posts eenvoudig te delen - ze verrassend veel trafiek opleveren in combinatie met goeie content. Schroom er ook niet voor om je lezers te vragen om je content verder te delen.

Tip #5: De juiste conclusies: kijk verder dan de eerste cijfers

Het uiteindelijke doel van contentpromotie op social media is natuurlijk nieuwe leads naar je site of blog halen. En natuurlijk wil je graag meten hoe efficiënt je inspanningen op jouw social media-accounts zijn, zodat je in kaart kunt brengen waar er eventueel iets bijgestuurd moet worden om dat doel te verwezenlijken. Je koopt immers niets voor enkele emmers vol 'Likes'; je wil je dat er ook echt wordt doorgeklikt naar je content.

De cijfers in Google Analytics geven alvast een prima indicatie voor waar je voornaamste instroom vandaan komt. Een tool als HubSpot toont je jouw trafiek opgesplitst naar bronnen.

Bovendien maken tools zoals Google's URL Builder (of opnieuw - in HubSpot) het eenvoudig om referrals in te bouwen in de links die je deelt in je social campagnes, zodat de resultaten makkelijk te volgen zijn.

De grote platformen bieden zelf ook heel wat informatie aan over de prestaties van je account en helpen je een vinger aan de pols te houden bij wat er leeft. Een post die bovengemiddeld goed scoort op Facebook, zal bijvoorbeeld zelfs automatisch door Facebook gesignaleerd worden bij jou, vergezeld van een aanbod om de post te promoten bij een groter publiek. Daardoor merk je populaire posts snel op. Anderzijds hanteert elk platform eigen meetmethodes, die het beeld kunnen vertekenen wanneer je prestaties onderling wil vergelijken. Facebook noteert voor videoposts bijvoorbeeld veel sneller een impressie dan YouTube, waardoor de gerapporteerde prestaties van beide niet 1-op-1 vergelijkbaar zijn.

Wie het groter ziet, kan ook een beroep doen op gespecialiseerde social media tools. Die bieden erg geavanceerde mogelijkheden om een vinger aan de pols te houden bij wat er online leeft rond je merk of product (social listening) en hebben ook geavanceerde social analytics aan boord. Denk daarbij aan namen zoals Social Seeder, Engagor, Buffer of HootSuite. Of opnieuw - HubSpot, onze favoriete Inbound Marketing tool.

Conclusie

Social media zijn geen verkoopskanalen, het zijn in de eerste plaats platformen waar je in contact kunt komen met je doelgroep. Dat doe je in de eerste plaats door jezelf relevant te maken voor je publiek, en alleen maar goeie content voorschotelen is daarvoor niet voldoende.

Zo moet je ervoor zorgen dat iedereen je weet te vinden op je social kanalen. Communiceer ze dus bij elke gelegenheid en speel creatief in op de mogelijkheden die zich aandienen. Leg contacten met influencers, communities en groepen en rijk ook langs die weg je content aan.

Hou bij de creatie van je content ook al in de gaten of die genoeg mogelijkheden biedt voor posts op social, en denk na over de verschillende manieren waarop je iets kunt brengen - zowel vormelijk, inhoudelijk als qua timing.

Om te toetsen hoe succesvol je inspanningen zijn, zijn er een resem hulpmiddelen beschikbaar. Experimenteer met je content, meet de resultaten en ga aan de hand van die cijfers na welke aanpak het best werkt om de juiste content bij het juiste publiek te krijgen.