Landingspagina's optimaliseren voor conversie: hoeveel vragen mag je stellen?

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
29 september 2015

Landingspagina

DELEN

Je hebt net een goed ebook geschreven en die staat keurig in een layout. De content voor je landingspagina is klaar. En dan komt de volgende vraag: hoeveel, en welke velden mag je op jouw pagina plaatsen?

Of, vanuit een conversiestandpunt: wanneer stel je die ene vraag te veel?

Het korte antwoord: wat is je aanbod waard?

Alles hangt af van de kwaliteit en de aantrekkingskracht van je aanbod. Heb je een uniek ebook, of een exclusieve studie, dan geef je jouw bezoeker iets van waarde, en mag je in ruil behoorlijk wat terug vragen.

Kwestie van vraag & aanbod dus. "Value is what a damn fool will pay for it."

(Aaaargh: flashback naar mijn eerste les economie door prof Mark Eyskens in Leuven)

Het lange antwoord: wat zeggen de cijfers?

Onderzoek is duidelijk en simpel. De hoogste conversie krijg je als je slechts 1 vraag stelt. Denk - bijvoorbeeld - aan een emailadres voor inschrijving op je nieuwsbrief. De conversie daalt met het aantal velden die je vraagt.

Analyse maakt duidelijk: met elk vraag minder die je stelt stijgt je conversie met 3 tot 7%!

aantal-velden-op-een-landingspagina-conversie-optimaliseren-research

Gemiddeld hebben landingspagina's 4,5 velden. De wijze les die Oli Gardner (Unbounce) in zijn presentatie over usability en conversie gaf op Inbound15 is hier best op z'n plaats: stel je op je landingspagina 4 vragen ... dan kan je er evengoed 7 vragen. Unbounce's eigen data (en dat is best wat) maakt duidelijk dat de conversie dan zowat gelijk blijft.

TIP: Vraag je 4 velden, stel er dan direct 7!

Stel de juiste vragen 

Het aantal en vooral de aard van de invulvelden of vragen die je stelt, is bovendien een evenwichtsoefening tussen de kwaliteit en de kwantiteit van de leads die je gaat genereren.

Minder velden betekent dat je formulier minder intrusief is -meer leads- terwijl méér velden jou méér gekwalificeerde leads opleveren. Aan jou om te beslissen wat je wil.

Ook wat je vraagt bepaalt je conversie. Vragen zoals ‘omzet’, of ‘budget’ zullen een pak minder snel beantwoord worden dan ‘bedrijfsnaam’ of ‘functie’.

TIP: Bepaal met het salesteam de gegevens die je moet hebben om een lead te kunnen kwalificeren.

Nemen we even het voorbeeld van een landingspagina van teamleader. Voor een gratis trial moet je 5 velden invullen (naam, voornaam, email, bedrijf en telefoon). Low effort, low risk: dit formulier houdt jouw conversie niet tegen.

teamleader-voorbeeld-aantal-velden-op-een-landingspagina-conversie-optimaliseren

Vertrouwen kweekt vertrouwen

Niet enkel het aantal velden (en de aard van de vragen) bepalen je conversie. Valt jouw merk en site onder de noemer “betrouwbaar”, dan zijn mensen sneller bereid extra gegevens achter te laten. Test zelf maar: wil jij op onderstaand spammy voorbeeld je gegevens achter laten?

conversie-en-betrouwbaarheid-op-een-landingspagina-conversie-optimaliseren

Ook de relatie die je met je bezoekers opbouwt, speelt een grote rol. Een site waar je al enkele geweldig ebooks kon downloaden; daar laat je graag wat extra informatie achter.

Tip: gebruik progressive profiling

Progressive profiling is een techniek waarbij je incrementeel extra informatie vraagt. De eerste keer dat een lead een ebook aanvraagt op je site, vraag je bijvoorbeeld email, naam, voornaam en bedrijfsnaam. Bij een volgende download stel je niet dezelfde vragen, maar geef je nieuwe vragen, zoals functie, sector en bedrijfsgrootte. Bij een inschrijving op een seminar verzamel je extra kwalificerende antwoorden over hun volgende projecten, de timing die er bij hoort en prioriteiten die ze stellen.

Conclusie

Een landingspagina is een pagina waar je bezoekers heen stuurt voor een transactie: in ruil voor jouw aanbod wil je gegevens over je bezoekers . Het aantal vragen dat je stelt op zo’n landingspagina speelt een belangrijke rol in de conversiegraad.  Ook de inhoud van de vragen die je stelt en het vertrouwen dat jouw lead heeft in jouw merk spelen daarbij een belangrijke rol.

Meer weten over landingspagina's?

Lees onze volgende blogposts:

Dowload onze gratis call to action checklist

 

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.

Ik ben Johan, een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer, strategist en HubSpot-certified op 14 niveau's. Sportman, foodie, en fan van Fender & PRS.