Inspiratie voor inbound marketing & marketing automation.

De gevolgen van de nieuwe Google Penguin 4.0 voor jouw seo en website

Geschreven door Janneke Scheepers | 4 oktober 2016

Google rolt op dit moment update 4.0 van zijn Penguin-algoritme wereldwijd uit. Het algoritme maakt vanaf nu deel uit van Googles vaste hoofdalgoritme en beslist real-time mee over de positie van je website in het zoekresultaat. Wat zijn de gevolgen voor jouw SEO - en je website?

Wat was Google Penguin ook alweer?

Penguin werd in 2012 gelanceerd als één van de ruim tweehonderd signalen die Google gebruikt om de positie van een website in het zoekresultaat te bepalen. Penguin straft(e) websites af die spammy en onnatuurlijke links naar hun websites creëren om hoger in het zoekresultaat te komen (zogenaamde black hat seo-tactieken). Je website liep kans gedegradeerd te worden in het zoekresultaat en dat komt je dus organisch verkeer te kosten.

Wat verandert er met de nieuwe Penguin-update 4.0?

Met update 4.0 veranderen twee belangrijke zaken in Penguin, kondigt Gary Illynes van het Google Search Ranking Team aan op het Google Webmaster Blog:

#1 Penguin opereert nu real-time

Dat is goed nieuws voor websites die bij het algoritme tegen de lamp lopen. Voorheen bekeek Google de lijst van bestrafte websites periodiek. Daardoor kon het weken of zelfs maanden duren voordat je website weer boven water kwam na een bestraffing door Penguin, ook al had je de foute links al lang verwijderd of onschadelijk gemaakt.

Verbeteringen in het linkprofiel worden nu veel sneller zichtbaar én het bijbehorende eerherstel treedt in werking kort nadat Google een pagina opnieuw heeft gecrawld en geïndexeerd.

#2 Penguin werkt nu op paginaniveau

Penguin werkt nu fijnmaziger. In plaats van dat je hele website wordt gedegradeerd, devalueert Google nu enkel de slechte links, wat gevolgen heeft voor individuele pagina’s op je website. Je verliest dus geen grote hoeveelheid organisch verkeer en kunt een eventuele misstap snel rechtzetten.

euh... Loopt mijn website risico?

Als jouw linkprofiel er natuurlijk uitziet, heb je eigenlijk niets te vrezen van Penguin. Het komt je zelfs goed uit, want jij volgt keurig de regels.

Google zegt het zelf: “Probeer niet via allerlei trucjes je positie in de zoekresultaten op te schroeven.”

SEO-wijsheid: als je bezoeker er niets aan heeft, moet je het niet doen.

Toch geen zuiver geweten? Mmm. Wel, Google heeft een lijst met ongewenste trucs opgesteld, waaronder:

  • het inkopen van links bij linkbuilders
  • deelname aan linkuitwisselingsprogramma’s
  • pagina’s maken met weinig originele content
  • verborgen teksten of links op je site zetten.

Maar ook reactiespam op je blog werkt negatief. Als je heel veel identieke anchorteksten naar je website hebt, gaan de alarmbellen eveneens af bij Penguin.

Allemaal old school-techieken, dat zijn het. Die ons nu onbehouwen in de oren klinken, maar ooit standaard in de gereedschapskist zaten van veel webmasters, of zelfs SEO-specialisten.

Je linkprofiel analyseren

Heeft jouw site in het verleden bijvoorbeeld gebruikgemaakt van programma’s voor betaalde links, dan is het slim om je linkprofiel te analyseren met een tool als AHREFS, Majestic of deze Semrush:

Ook als je linkprofiel 100% legitiem is, raden wij trouwens aan om dit af en toe te onderzoeken. Want ook buiten je weten om kunnen er rare en slechte links naar je site worden gelegd door derden.

Zorg dat je zoveel mogelijk slechte of spammy links naar je site weghaalt. Doe dit indien mogelijk zelf, of vraag de webmasters om ze aan te passen of te verwijderen. De links die je niet van de radar krijgt, kun je zelf ‘onschadelijk’ maken met de disavow tool van Google. Daarmee vraag je Google om bepaalde links te negeren wanneer jouw site wordt beoordeeld.

Hoe voorkom je SEO-sancties van Penguin?

Denk bijvoorbeeld na over een vraag als 'Zou ik dit ook doen als er geen zoekmachines bestonden?’.

Eigenlijk is het heel simpel: maak je website vooral voor je gebruikers, niet voor zoekmachines.

Zet relevante, boeiende content op je website, verrijkt met infographics en beeldmateriaal. Gerelateerde websites zullen dan sneller naar jouw site linken. Plaats zelf relevante content met kwaliteitslinks op andere websites, bijvoorbeeld als gastblogger. Laat je interviewen door een blogger of probeer een journalist bereid te vinden om een artikel te plaatsen.

Conclusie

Linkbuilding is nog steeds een belangrijke manier om je website beter vindbaar te maken, zolang je het maar doet met je bezoeker in het achterhoofd. Uiteindelijk zijn de websites met een eerlijke SEO-aanpak in het voordeel door algoritmes als Penguin, maar ook door Hummingbird en RankBrain.

Wie een shortcut probeert te nemen naar SEO-succes, ondervindt met iedere Google-update méér barrières. Voor de websites die de (arbeidsintensievere) route volgen met relevante, behulpzame content en kwaliteitslinks, staat de slagboom omhoog!